بانک‌مرکزی ابلاغ کرد؛

شرط و شروط صدور مجوز مجامع بانک‌ها

    کد خبر :59739

براساس ابلاغیه بانک مرکزی بانک‌ها ‏و موسسات اعتباری موظفند صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی همراه آن برای سال ۱۳۹۵ و دوره‌های آتی خود را فقط مطابق نمونه ابلاغی بانک مرکزی تنظیم کرده و در قالب مذکور به مجامع عمومی، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، نهادها و مراجع ذی‌ربط و همچنین عموم ذی‌نفعان ارائه کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی الزامات صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی را ابلاغ کرد. این بانک رعایت موارد سه‌گانه‌ای را برای صدور مجوز لازم دانست.در مورد اول تاکید شده که بانک‌ها ‏و موسسات اعتباری موظفند صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی همراه آن برای سال ۱۳۹۵ و دوره‌های آتی خود را فقط مطابق نمونه ابلاغی بانک مرکزی تنظیم کرده و در قالب مذکور به مجامع عمومی، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، نهادها و مراجع ذی‌ربط و همچنین عموم ذی‌نفعان ارائه کنند. در این مورد تاکید شده که بانک‌ها از ارائه و انتشار اشکال مختلف صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی همراه برای یک مقطع مالی پرهیز کنند.

مخاطب مورد دوم، حسابرسان مستقل بانک‌ها هستند. آنها موظفند فقط صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه آن را که در قالب نمونه ابلاغی بانک مرکزی تنظیم شده باشد، مبنای رسیدگی خود قراردهند. همچنین باید از تنظیم بند‌های شرط و توضیحی ناقص، مبهم و پیچیده که فهم آن را برای ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی دشوار می‌کند، خودداری کنند. به‌عبارت دیگر بانک مرکزی محدودیتی در رابطه با تعداد بند‌های شرط قائل نیست، بلکه بند شرط باید واضح و حسب مورد با ذکر آثار و تبعات آن باشد. علاوه‌بر آن لازم است تا رسیدگی‌ها و اظهارنظرها به‌ویژه درخصوص نحوه طبقه‌بندی دارایی‌ها و ذخیره‌گیری مطالبات، درآمدها و سود‌های شناسایی شده غیرواقعی و موهوم و اظهارنظر نسبت به محاسبه صحیح درآمدهای مشاع و تخصیص آن بین سپرده‌گذاران و سهامداران در نهایت دقت و با رعایت کامل استاندارد‌های حسابداری و مقررات بانک مرکزی انجام شود.در مورد سوم از این ابلاغیه، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به رعایت سه شرط شده است: 1- ارسال پیش‌نویس نهایی صورت‌های مالی بانک‏‏/ موسسه اعتباری مطابق با نمونه صورت‌های مالی ابلاغی بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع؛ 2- ارسال پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک‏‏/ موسسه اعتباری حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع؛ 3- ارسال گزارش موارد عدم انطباق عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری با قوانین و مقررات پولی و بانکی و نیز بخشنامه‌های بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع.

مجمع همه بانک‌ها به تعویق نیفتاده

همچنین مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ادعای برخی درخصوص دخالت بانک مرکزی در حسابرسی صورت‌های مالی بانک‌ها را رد کرد و گفت: «مجمع سالانه همه بانک‌ها به تعویق نیفتاده و برخی روز شنبه مجمع خود را برگزار می‌کنند.»عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا مجامع همه بانک‌های بورسی به تعویق افتاده است، گفت: «خیر، مجمع همه بانک‌ها به تعویق نیفتاده و بانک‌هایی که صورت‌های مالی‌شان را مطابق با الگوی مورد نظر بانک مرکزی ارائه کرده و مورد بررسی این نهاد قرار گرفته است، مجمع عمومی سالانه را برگزار می‌کنند.»او افزود: «برگزاری مجمع عمومی بانک‌هایی که صورت مالی خود را به بانک مرکزی نداده‌‌اند، به تعویق افتاده است.»

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه بانک مرکزی از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود بانک‌ها باید صورت‌های مالی‌شان را براساس الگوی بانک مرکزی تدوین و به این بانک ارائه کنند، تعدادی از بانک‌ها این کار را نکردند، گفت: «بالاخره تهیه این صورت مالی زمان می‌برد و حسابرس باید صورت مالی را بررسی و اعلام نظر کند.»کمره‌ئی در پاسخ به این سوال که آیا بازه زمانی مشخصی برای ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها به بانک مرکزی تعیین کرده‌اید، گفت: «بازه زمانی تعریف نکرده‌ایم؛ اما بانک‌ها امسال خودشان تمایل دارند هرچه زودتر مجامع سالانه را برگزار کنند و از طرف دیگر شرایط مانند سال گذشته نیست که اختلاف نظر برای این اقدامات وجود داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید