کره جنوبی از توافق اطلاعاتی با ژاپن خارج شد

    کد خبر :596117

کره جنوبی از توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی با ژاپن خارج شده است.

کره جنوبی امروز جمعه رسما به ژاپن اطلاع داد تصمیم گرفته از توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی با توکیو خارج شود. این اقدام کره جنوبی به تنش بیشتر میان این دو کشور شرق آسیا می‌انجامد.

تاکه‌شی ایوایا وزیر دفاع ژاپن در واکنش به این تصمیم کره جنوبی اعلام کرد این اقدام تاسف بار است و نشان می‌دهد توافق مذکور قادر نبوده به تهدید امنیتی روزافزون کره شمالی پاسخ دهد.

به نقل از رویترز، وزیر دفاع ژاپن همچنین خطاب به مقامات کره جنوبی گفت: قویا از آنها می‌خواهیم تصمیمی عاقلانه بگیرند.

روابط دو متحد آمریکا در شرق آسیا پیش از خروج کره جنوبی از “توافق امنیت عمومی اطلاعات نظامی” که با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات نظامی مربوط به شبه جزیره کره منعقد شد، به سردی گراییده بود.

مناقشه بر سر ماجرای سوء استفاده از کارگران اجباری کره ای در زمان استعمار ژاپن اخیرا به حوزه تجارت دو کشور نیز کشیده شده است. ژاپن محدودیت‌هایی را برای صادرات مواد نیمه رسانه به کره جنوبی اعمال کرد و این کشور را از فهرست کشورهای طرف قرار داد خود در این زمینه خارج کرد.

به گزارش تسنیم ،شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز جمعه در واکنش به اقدام کره جنوبی در خروج از توافق اطلاعاتی گفت که توکیو هنوز انتظار دارد سئول به تعهدات خود در خصوص موضوع کارگران اجباری زمان جنگ و اعتمادسازی پایبند باشد.

بر اساس مفاد توافق اشتراک اطلاعاتی که فردا شنبه قرار بود به طور خودکار تمدید شود دو کشور اطلاعات مربوط به تهدید ناشی از برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را به اشتراک می‌گذاشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید