عقب‌نشینی واشنگتن از متهم کردن ایران به نقض NPT بعد از «مجادله‌های شدید»

    کد خبر :596115

وزارت خارجه آمریکا در یک گزارش جنجالی که برای کنگره این کشور ارسال کرده از ادعای نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران عقب‌نشینی کرده است.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به تشریح «جدال‌های شدید» داخلی در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بر سر گزارشی جنجال‌آفرین پرداخته که در ابتدا ایران را به نقض مفاد معاهده «ان‌پی‌تی» متهم کرده اما سرانجام از آن عقب‌نشینی کرده است.

چند ماه پیش، رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز گزارش دادند وزارت خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه که برای کنگره ارسال کرده در یک نتیجه‌گیری سیاسی ایران را به نقض برخی مفاد «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» یا «ان‌پی‌تی» متهم کرده است.

«گروه رسانه‌ای سینکلر»، از رسانه‌های تندرو جریان محافظه‌کار در آمریکا که این گزارش مفصل را از مناقشه‌های داخلی در دولت ترامپ درباره ایران منتشر کرده، به تلویح از اینکه دولت آمریکا در گزارش نهایی سرانجام مجبور شده از متهم کردن ایران به نقض NPT عقب‌نشینی کند، ابراز ناخشنودی کرده است.

منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند وزارت خارجه دولت ترامپ از جمع‌بندی‌های اولیه‌ای که در آن گزارش سالانه مطرح کرده عقب‌نشینی کرده و در گزارش جدید و نهایی خود اعتراف کرده که ایران به مفاد NPT پایبند بوده است.

گزارش مورد اشاره، سندی موسوم به «پایبندی به تعهدات در زمینه کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و توافقات خلع سلاح» است که هر سال توسط ا«داره کنترل تسلیحاتی و راستی‌آزمایی وزارت خارجه آمریکا» تهیه شده و به کنگره ارسال می‌شود. ریاست این اداره را تا زمان آغاز مناقشات بر سر گزارش سال جاری «یالیم پابلیت»، یکی از دستیاران مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به عهده داشت.

در نسخه اولیه و آغازین این گزارش ادعا شده بود ایران بندهای II و III پیمان NPT را نقض کرده است. گروه رسانه‌ای سینکلر مدعی شده که این جمع‌بندی بر اساس داده‌های اطلاعاتی ارائه شده، اما رسانه‌ها هنگام انتشار نسخه اولیه این گزارش، وزارت خارجه آمریکا را به تحریف داده‌های اطلاعاتی متهم کرده بودند.

فروردین‌ماه سال جاری «اداره کنترل تسلیحاتی و راستی‌آزمایی وزارت خارجه آمریکا» یافته‌های خودش را به تمامی بخش‌های قوه مجریه ارسال کرد. با ارسال نسخه اولیه این گزارش بود که مناقشه‌ها بر سر آن آغاز شد.

به گزارش تسنیم ،سینکلر نوشته برخی از دستیاران مایک پامپئو قبل از ارسال گزارش به کنگره دخالت کردند و مسئولیت مربوط به این گزارش را از اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا گرفته و آن را به دفتر دیگری به نام «اداره امنیت بین‌المللی و منع اشاعه» منتقل کردند. در این زمان بود که پابلیت از سمتش استعفا کرد. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به پایگاه سینکلر گفته‌اند که او در واقع اخراج شده است.

سرانجام، در گزارش نهایی که برای کنگره ارسال شده دولت آمریکا اعتراف کرده که ایران مفاد پیمان ان‌پی‌تی را نقض نکرده و به تعهدات خودش وفادار بوده است. با این حال، در این گزارش، از احتمال نقض تعهدات توسط ایران ابراز نگرانی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید