سامانه‌ای برای اعلام تخلفات تولیدکنندگان موادغذایی

    کد خبر :59595

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مردم با مشاهده تخلفات واحدهای تولید کننده و یا کالای غذایی غیر استاندارد، مراتب را به سامانه نظارتی این سازمان 1490 گزارش کنند.

رسول دیناروند افزود: در صورت تماس شهروندان با سامانه نظارتی غذا و دارو، کدرهگیری به آنان ارائه خواهد شد و موضوع در دستور کار واحد نظارتی این سازمان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این سامانه درحال توسعه است، اظهارکرد: هم اینک این سامانه فعال است و مسئولیت پاسخگویی را برعهده دارد.

دیناروند تاکید کرد: درحال حاضر نظارت دقیق از سوی سازمان غذا و دارو بر اعمال فعالیت های تولیدی تولید کنندگان صورت می گیرد و درصورت مشاهده تخلف و عرضه کالاهای غیر استاندارد و تقلبی، با آنان برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان غذا ودارو، آمار مربوط به تخلفات تولیدکنندگان غذایی را طی سال گذشته ناچیز عنوان کرد.

دیناروند خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و احراز تخلف از سوی تولیدکنندگان مواد غذایی اقدامات لازم در این باره صورت خواهد گرفت.

به گزارش سازمان غذا و دارو، برای اجتناب از مصرف مواد غذایی تقلبی، کارشناسان سازمان غذاو دارو همواره به مردم متذکر می شوند که مواد غذایی مورد نیاز خود را در بسته بندی های مناسب و با برچسب خریداری کنند.

براساس این گزارش، همچنین برچسب موادغذایی بسته بندی شده باید دارای نام و آدرس تولیدکننده، نام محصول، مواد تشکیل دهنده، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، شماره سری ساخت، تاریخ تولید و انقضاء و وزن خالص به زبان فارسی باشد.

در صورتی که با مواد غذایی فاسد تقلبی و مشکوک برخورد کردند سریعاً مشخصات و محل فروشنده را به اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گزارش کنند.

طبق قانون، عرضه مواد غذایی فاسد یا تقلبی یا تاریخ گذشته جرم محسوب شده و مجازات قانونی دارد.

این گزارش می افزاید فروشگاه‌ها، سوپر مارکت‌ها و مراکز پخش تعاونی ها و سایر اماکن، مجاز به عرضه کالاهایی هستند که دارای پروانه ساخت و یا مجوز ورود از وزارت بهداشت باشند و تخلف از این امر جرم محسوب می شود.

کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی مشمول قانون نیز بدون حضور مسئول فنی حق تولید هیچ محصولی را ندارند و عدم رضایت فرمول ساخت محصولاتی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت دریافت نموده اند جرم تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

براساس این گزارش، تولیدکنندگان مواد غذایی همواره درصدد یافتن راهکار ایمن برای کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده خود می باشند تا از این طریق متعاقبا بتوانند منافع مالی خود را افزایش دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید