طرح پیشنهادی الون ماسک؛

آینه های بزرگ آب وهوای مریخ را گرمتر می کنند

    کد خبر :595929

الون ماسک معتقد است با استفاده از آینه های بزرگی که دور مریخ مدار می زنند، می توان نور خورشید را به سیاره منعکس و آب و هوای آن را گرم تر کرد.

الون ماسک پیشنهاد جدیدی ارائه کرده تا مریخ را برای انسان قابل سکونت کند.

او قبلا طرحی را پیشنهاد کرده بود تا با بمباران هسته ای قطب های مریخ بتوان سیاره را گرم تر و آن را به سیاره ای مشابه زمین تبدیل کرد. اما این طرح جنجال برانگیر بود و دانشمندان هشدار دادند استفاده از اسلحه های هسته ای سبب می شود ابرهای عظیمی در اتمسفر سیاره به وجود بیاید که نور خورشید را مسدود می کنند و در نتیجه آب وهوای مریخ سرد تر می شود. علاوه بر آن گزارشی که اخیرا در نشریه Nature Astronomy منتشر شده نیز نشان می دهد تغییر آب وهوای مریخ با استفاده از فناوری های امروزی ممکن نیست.

اما اکنون ماسک بدون توجه به این پیش بینی ها ادعا می کند روش های متعددی برای گرمتر کردن آب وهوای مریخ وجود دارد. طرح جدید پیشنهادی او شامل سیستمی از آینه های عظیم است که دور مریخ مدار می زنند و نور خورشید را به سطح آن منعکس می کنند.

او در یک توئیت در این باره نوشت: شاید استفاده از هزاران ماهواره منعکس کننده نور خورشید برای گرم کردن مریخ عقلانی باشد.

البته این نخستین باری نیست که چنین ایده ای پیشنهاد می شود. در سال ۲۰۰۶ میلادی ناسا به یکی از دانشجویان دانشگاه آریزونا فلوشیپی اعطا کرد تا درباره طرحی مطالعه کند که طبق آن آینه های بزرگی در مدار مریخ قرار می گیرند تا شرایط آب وهوایی بخشی از سطح مریخ را طوری تغییر دهند که انسان بتواند با هزینه ای معقول در سیاره شهرک سازی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید