عدم شفافیت قانون بکارگیری سلاح در ماموریت‌های محیط بانان

    کد خبر :595814

به دنبال طرح انتقاداتی نسبت به مواد لایحه حمایت از محیط بانان و عدم شفافیت قانون بکارگیری سلاح در مورد مأموریت‌های محیطبانی، فرمانده یگان محیط زیست کشور گفت: ماده ۳ قانون بکارگیری سلاح در مورد محیط بانان شفاف نشده است و باید این موضوع را به طور جداگانه از طریق مذاکرات با قوه قضائیه پیگیری کنیم.

 لایحه حمایت از محیط‌بانان تیرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و در حال حاضر مراحل قانونی این لایحه در مجلس دنبال و گفته می‌شود که به‌زودی ابهامات پیش‌آمده رفع و به تصویب خواهد رسید.

اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کند؛ آن است که آیا لایحه حمایت از محیط‌بانان، در استفاده از سلاح که شاید مهم‌ترین مشکل شغلی محیط‌بانان است؛ کمکی می‌کند؟ در پاسخ به این پرسش جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خلاءهای لایحه حمایت از محیط‌بانان، گفت: محیط‌بانان از سال ۷۳، مشمول قانون «بکارگیری سلاح» می‌شوند و بر مبنای همین قانون، حق استفاده از اسلحه دارند، اما مشکل بزرگی که داریم این است که قانون بکارگیری سلاح برای محیط‌بانان به‌درستی اجرا نمی‌شود.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تصریح کرد که ماده ۳ قانون بکارگیری سلاح، تکلیف نیروی انتظامی را مشخص کرده است که ماموران ناجا، در چه شرایط و موقعیتی، می‌توانند از اسلحه خود استفاده کنند، اما این جزییات برای محیط‌بانان روشن نیست.
فرمانده یگان محیط زیست کشور تأکید کرد: در قانون بکارگیری سلاح روشن نشده است که اگر شکارچی غیرقانونی، وارد مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست شده و اقدام به شکار کند؛ آیا محیط‌بان حق استفاده از اسلحه دارد؟ متاسفانه در لایحه حمایت از محیط‌بانان نیز، این موضوع پیش‌بینی نشده بود.
محبت‌خانی در پاسخ به اینکه چرا سازمان محیط زیست در زمان تهیه و تدوین متن لایحه حمایت از محیط‌بانان، سعی نکرده قانون‌ بکارگیری سلاح را در مورد محیط‌بانان شفاف کند؟ گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان در دوره قبل (دولت یازدهم)، تهیه و پس از تصویب دولت به مجلس ارائه شده است، که در آن دوره متأسفانه نسبت به چنین موضوعی غفلت شده است. در آن مقطع من در یگان محیط زیست خدمت نمی‌کردم و الا حتما این نکته مهم را هم در لایحه می‌گنجاندیم.
وی همپنین تاکید کرد: سعی داریم که از طریق مذاکراتی با دستگاه قضا این موضوع را حل و فصل کنیم تا جزییات ماده ۳ قانون بکار گیری سلاح در مورد محیط بانان روشن و صریح شود.
به گزارش ایسنا، پیش از این نقی میرزاکریمی فرمانده سابق یگان محیط زیست استان تهران در گفت وگویی که با ایسنا داشت، گفته بود که مهمترین مشکل محیط بانان «متفاوت بودن مأموریت‌های محیط‌بانان با سایر نیروهای مسلح» است. انتظار می‌رود که قانون بکارگیری سلاح مصوب سال ٧٣ برابر نیازها، مطابق با شرایط و ماموریت‌های نیروهای یگان حفاظت تهیه شود و به تصویب برسد در حالی‌که در شرایط کنونی شرایط و نوع ماموریت‌های محیط‌بانان به‌جز در مواردی محدود همخوانی و مطابقتی با مواد قانون بکارگیری سلاح ندارد و در لایحه حمایت از محیط بانان نیز هیچ همسان‌سازی و اصلاحی در این مورد صورت نگرفته و اختیار جدیدی به محیط‌بانان داده نشده است. شرایط به کارگیری سلاح توسط محیط‌ بان با وجود تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان هیچ فرقی با گذشته نکرده است و دستاورد جدیدی در لایحه دیده نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید