وزیر ارشاد: سرانه مطالعه در کشور ۱۳ دقیقه است

    کد خبر :595545

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی بایدها و نبایدهای حل مشکلات فرهنگی کشور پرداخت.

صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با اشاره به این که آمارها نشان می دهد سرانه مطالعه ۱۳ دقیقه است گفت: مطالعه کتاب به شکل جسته و گریخته صورت می گیرد اما با وجود اینکه گفته می‌شود فضای مجازی تهدید و آسیب دارد ؛ به فضای مطالعه کمک کرده است به طوری که در این فضا افراد به مطالعه مقاله و یا پاراگراف می پردازند ، اگر ۱۳ دقیقه مطالعه در قالب کتاب را در کنار این گونه مطالعات قرار دهیم سرانه مطالعه روزانه به ۲۰ دقیقه می‌رسد.

وی در خصوص تالیف کتب کودک و نوجوان گفت: هزینه‌های کتاب حوزه کودک و نوجوان به شکل تالیفی خیلی بالاتر از ترجمه‌ای است. سال گذشته ۱۰۰ هزار کتاب مجوز انتشار گرفتند که از نظر تعداد متنوع و متعدد هستند.

صالحی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار تن سالانه مصرف کاغذ کشور است؛ گفت: ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن آن مربوط به کاغذ مطبوعات و کتاب است. ۳۰۰ هزار تن کاغذ بر مبنای نیاز سال گذشته وارد شد به طوری که از این میزان ۲۸ هزار تن را حواله داده‌ایم و مابقی در سیستم بازار آزاد کاغذ عرضه شده است. از ۴۰۰ هزار تن کاغذ ۳۲۰ هزار تن مشمول کالای غیر اساسی می‌شود و تنها کاغذ کتاب و مطبوعات به میزان ۸۰ هزار تن مشمول کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ است

وزیر ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه التهاب مجموعه بازار کاغذ فروکش کرده است، افزود: البته همچنان وضع کاغذ را در شرایط آرام و عادی نداریم اما اگر فاصله تامین و خرید حل شود باز آرام تری خواهیم داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید