خریدن اثری ملی توسط موزه هنرهای معاصر، غیرمعمول نیست

    کد خبر :59514

یک نقاش گفت: وقتی چند اثر دیگر از بهجت صدر در موزه هنرهای معاصر وجود دارد، شاید لزومی نداشت که موزه هنرهای معاصر اثر دیگری از این هنرمند را در جدیدترین دوره «حراج تهران» بخرد. بسیاری از هنرمندان پیشکسوت هستند که حتی یک اثر هم در موزه ندارند.

علی فرامرزی – نقاش – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر تابلوی «اردوگاه همایونی» اثر کمال‌الملک را خرید و احتمال دارد که از آن در مکان‌های دیگر برای نمایش استفاده شود. همچنین اگر این خرید انجام شد، چون آن‌ها مطمئن بودند که اثر کمال‌الملک توسط خریداران خصوصی خریده و از کشور خارج می‌شود، باید به نوعی این اثر را در ایران حفظ می‌کردند.

او ادامه داد: اگر پولی که موزه هنرهای معاصر برای این اثر پرداخت کرده، قیمت واقعی آن باشد، می‌تواند دوباره در یک حراجی و تبادل اقتصادی دیگر، به یک اثر معاصر تبدیل شود یا پول آن برای هزینه‌های جاری موزه خرج شود. این اثر به‌دلیل این‌که یک اثر ملی است، شاید صلاح نباشد که آن را در خارج از کشور بفروشند؛ اما شاید مجموعه‌داران دیگری طالب آن باشند. از طرفی با این حاشیه‌هایی که برای این اثر به‌وجود آمده، تابلوی یادشده در جامعه مطرح شده است، بنابراین قیمت آن بالا می‌رود.

فرامرزی معتقد است: به‌دلیل حاشیه‌هایی که درباره فرستادن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا وجود داشت، اکنون زمان مناسبی برای این خرید نبود، اما این‌که موزه‌ای، هنر ملی خود را بخرد، کار غیرمعمولی نیست. آیا به‌جز موزه هنرهای معاصر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارگان یا موزه دیگری را می‌شناسیم که این خرید را انجام دهد؟ حالا موزه هنرهای معاصر این اثر ملی را خریده، ولو این‌که معاصر هم نباشد. ما موزه دیگری برای انجام این کار نداریم و اگر هم موزه‌ای مانند موزه مجلس باشد که آثار قدیمی در آن نگهداری شوند، چنین بودجه‌ای برای خرید ندارد. مشکل اساسی ما کمبود زیرساخت و امکانات است.

فرامرزی همچنین یادآوری کرد: کمال‌الملک یک سمبل ملی در زمینه مقاومت و استقلال هنرمند است و اثر او، یک اثر تاریخی است. زمانی که از نقاشی ایران صحبت می‌کنیم، خود به خود نام کمال‌الملک به ذهن ما خطور می‌کند. این نقاش همچنین پایه‌گذار هنر معاصر ایران نیز هست.

فرامرزی درباره ادعای جعلی بودن تابلوی سهراب سپهری ارائه‌شده در جدیدترین دوره حراج تهران، اظهار کرد: امیدوارم این یک شایعه بوده باشد؛ اما باید در نظر داشت که حراج یک موضوع لازم و ضروری برای هنرهای تجسمی ایران است. چنین حرکتی همیشه با حرف و حدیث همراه است. در شرایط اقتصادی ایران، برگزاری رویدادی مانند حراج تهران کاری مشکل است. گاهی نیز ما یک اتفاق جزیی را بهانه می‌کنیم و کلیت موضوع را زیرسوال می‌بریم.

این هنرمند با گلایه از وضعیت اقتصاد در حوزه هنرهای تجسمی، بیان کرد: در حوزه سینما سه فیلم کمدی که در مجموع، پنج میلیارد تومان هم هزینه ساخت آن‌ها نشده، در اکران نوروزی بیش از ۵۲میلیارد تومان فروش داشتند؛ اما در رویدادی مانند حراج تهران با ۷۲ اثر که هر کدام از آن‌ها شیره جان هنرمندان‌شان بودند و از اثر کمال‌الملک تا آثار هنرمندان معاصر در آنجا ارائه شدند، تمام فروش‌ها در مجموع ۲۷میلیارد تومان شد.

او ادامه داد: بخشی از این هنرمندان تجسمی درگذشته‌اند و دیگر نمی‌توانند اثر خلق کنند. اکنون اقتصاد در حوزه هنرهای تجسمی نه قدمت و نه قدرت دارد.

فرامرزی اضافه کرد: فرض کنیم اثر کمال‌الملک از طرف وزارت ارشاد برای کمک به حراج تهران خریده شده، اما مگر قیمت آن چقدر بود؟! وزارت ارشاد سالانه یارانه زیادی به سینما می‌دهد، چرا حوزه هنرهای تجسمی نباید از این یارانه برخوردار شود. آیا وزارت ارشاد نباید زیر بال و پر هنرهای تجسمی را بگیرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید