سینما یک‌دست شده است

    کد خبر :59508

دو تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی سینما ضمن ارزیابی گیشه و اکران فیلم‌ها، درباره‌ی وضعیت گیشه‌ی تابستان هم پیش‌بینی‌هایشان را مطرح کردند.

داریوش بابائیان به اسامی فیلم‌هایی که در اکران تابستانه به نمایش درمی‌آیند اشاره کرد و گفت: «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری، پیش بینی می‌شود فروش خوبی داشته باشد و «پاتو زمین نگذار» ساخته فرحبخش، «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، «زادبوم» و«۲۱ روز بعد» نیز در مسیر اکران‌های تابستانه قرار دارند.

او با بیان اینکه “انتظار ما از میزان فروش چندتایی از این فیلم‌ها بالا است”، ادامه داد: تهیه‌کننده، کارگردان و پخش کننده‌ها سعی کرده‌اند فیلم‌های خیلی خوب و قوی برای این موقع از سال داشته باشند بنابراین مسلما می‌تواند اکران موفقی باشد ولی اگر تماشاگر نتواند با آن ارتباط قرار بکند و فروش خوبی نداشته باشد، مساله‌ی جدایی ست که باید بررسی شود.

بابائیان با تاکید بر اینکه “سینما به تنوع ژانر احتیاج دارد” اظهار امیدواری کرد: تصمیماتی که توسط مدیران گرفته می‌شود، درست باشد و به تنوع ژانر برگردیم. جای سینمای کودک و نوجوان و حتی سینمای جنگ خالی است در حالیکه همه ژانرها کمدی و اجتماعی شده‌اند.

این پخش‌کننده تصریح کرد: ما خیلی تلاش کردیم سینمای کودک احیا شود و اگر قرار باشد که شورای صنفی نمایش و سینمادار هماهنگ نباشند و کمک نکنند همچنان فقط فیلم‌های کمدی و خانوادگی اکران می‌شود و سینما وضعیت‌اش بدتر خواهد شد.

او در ادامه افزود: باید در یک اتاق فکر به جمع بندی برسند و این مساله بررسی شود و در نهایت باعث یک تصمیم‌گیری خوب برای اکران فیلم‌های فرهنگی‌تر و در رابطه با کودک بشود چون فیلم‌های کودک مخاطب خوبی دارد و دنیای کودک دنیای شیرینی است و آنان ارتباط خوبی با فیلم‌ها برقرار می‌کند. ما احتیاج داریم که کودک خانواده پای شبکه‌های خارجی ننشیند و یا فیلم‌های تکراری ببیند.

داریوش باباییان در پایان صحبت‌های خود به یک دست شدن سینما اشاره و اظهار کرد: متاسفانه الان سینما یک دست شده است و از عید نوروز تا اکنون فقط ۳ فیلم کمدی فروش خوبی داشتند و چهارمی هم باز کمدی است و بقیه فیلم‌ها اکثرا ضرر داده‌اند و سود نمی‌برند. دستمزد یک بازیگر خوب به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون می‌رسد و با این اوصاف فروش فیلم‌ها معمولا تهیه‌کننده‌ها ضرر می‌دهند.

حبیب اسماعیلی به عنوان پخش‌کننده درباره پیش‌بینی‌اش از چیدمان اکران‌ تابستانه، گفت: اگر برنامه اکران فیلم‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فیلم‌های تجاری را به نوبت در برنامه اکران‌ها قرار بدهیم، باعث می‌شود که تماشاگر رابطه خود را با سینما قطع نکند.

او با اشاره به اینکه باید در سینما تنوع ژانر داشته باشیم، ادامه داد: باید ژانرهای مختلف کمدی، سیاسی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان ساخته شود تا تماشاگر در فصل تابستان که هوا دیرتر تاریک می‌شود و مردم می‌توانند تا پاسی از شب در سینماها باشند به آن جذب بشوند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه چیدمان اکران‌ها به خود فیلم‌ها برمی‌گردد، گفت: ممکن است پنج یا شش فیلم در کنار هم باشند ولی اگر برای بیننده جذابیت نداشته باشد، آنها را پس می‌زند، با این وجود فیلم‌هایی که فروش نمی‌کنند دلیل بر بد بودن آنها نیست.

این پخش کننده با بیان اینکه “هرچه سینما پربار تر باشد، به نفع مردم و خود سینما است”، افزود: امیدوارم این فیلم‌ها که در نوبت اکران هستند به گونه‌ای باشند که مخاطب را به خود جذب کند و فروش خوبی داشته باشند. سینما تنها سرگرمی سالم در ایران است که مردم به خاطر آن حاضر هستند تا پاسی از شب در انتظار بایستند و این باعث خوشحالی ماست و باید کاری کنیم ارتباط مخاطب با سینما قطع نشود و روز به روز بر تعدادش افزوده شود. ما باید تلاش کنیم تعداد مخاطبانمان که حداکثر در یک فیلم خوب تا ۲و نیم میلیون نفر می‌رسد افزایش دهیم.

حبیب اسماعیلی خاطرنشان کرد: وقتی چند فیلم فروش خوبی پیدا می‌کنند، همه فکر می‌کنند که چقدر وضع سینما خوب است و به این موضوع توجه نمی‌کنند که بسیاری از فیلم‌ها حتی تا صد میلیون هم فروش نمی‌کنند و متحمل ضرر می‌شوند، حتی اگر از نظر ساخت هم فیلم‌های خوبی بوده باشند. وقتی همه ما از سینما بد میگوییم چگونه می‌خواهیم به رونق سینما کمک کنیم؟باید دست به دست هم بدهیم و باهم برای رونق آن تبلیغ کنیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی به عناوین مختلف کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد، بیان کرد: مردمی که به سینما می‌روند جدایی از بقیه نیستند، همه قشر آدمی را می‌توان در سالن‌ها دید که در کنار هم شاد هستند و اوقات خوشی را به طور مثال بعد از دیدن فیلم «اکسیدان» می‌گذرانند. چرا باید مانع این خوشی شویم؟! این شادی مردم ارزشمند است و نباید جلوی این شادی را گرفت.

اسماعیلی اضافه کرد: بدترین فیلم‌های سینمایی ما از خیلی از سریال‌هایی که اکنون پخش می‌شود، بهتر است. ما باید کاری کنیم که خود مردم دوباره به سمت تلویزیون و سینما برگردند.

این پخش‌کننده در پایان صحبت های خود با ابراز امیدواری از فروش تابستانه سینما گفت: بسیاری از فیلم‌هایی که قرار است اکران شوند را ندیده‌ایم و ممکن ست این فیلم‌ها در خاموشی و بی و سروصدا اکران شوند ولی مردم از آن استقبال کنند و خوششان بی‌آید و در مجموع با توجه به فیلم‌هایی که در راه داریم و الان روی پرده هستند، امیدواریم فروش خوبی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید