گاف بزرگ وزیر انگلیسی درباره «جین آستین»

    کد خبر :59499

«آندریا لیدسام» وزیر نیروی انگلستان «جین آستین» را بعد از ۲۰۰ سال زنده کرد!

به گزارش بازتاب  «گاردین» نوشت: «آندریا لیدسام» وزیر نیرو و تغییرات آب‌ و هوایی انگلستان در سخنرانی اخیر خود به چاپ اسکناس ۱۰ پوندی با تصویر «جین آستین» نویسنده زن کلاسیک اشاره کرد و او را «یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان در قید حیات انگلیسی» نامید.

این مساله در حالی اتفاق افتاده که انگلیسی‌ها امسال دویستمین سالگرد درگذشت نویسنده رمان‌های «غرور و تعصب»، «اِما» و «منسفیلد پارک» را گرامی می‌دارند.

«لیدسام» سعی داشت از مقام نویسنده‌ای که به زودی تصویرش روی اسکناس‌های ۱۰ پوندی حک می‌شود، تجلیل کند اما دچار اشتباه بزرگ و عجیبی شد. بیان چنین مطلبی از سوی «لیدسام»، ‌موجب خندیدن بقیه وزیران کابینه دولت انگلستان شد.

خنده حاضران باعث شد او جمله خود را این‌گونه اصلاح کند: یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ. فکر می‌کنم فوق‌العاده است که بالاخره ما مقام او را درک کردیم… خب شاید خیلی از ما آرزو کرده‌ایم که او هنوز زنده بود ـ اما من مسلما این احساس خودم را بیان می‌کنم.

انتشارات «واترستونز» که یکی از مشهورترین ناشران انگلیسی است، پس از این اتفاق در توییتر خود «لیدسام» را مسخره کرد و دو پست با این مضمون منتشر کرد: کسی می‌داند مدیر یرنامه‌های جین آستین کیست؟ خیلی دوست داریم برای چند برنامه او را دعوت کنیم.

«جین آستین» نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال ۱۷۷۵ به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت «آستین» از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به ‌دست آورد.

«جین آستین» که هیچ‌گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. او کار نگارش اثری دیگر با عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد،‌ اما عمرش به اتمام آن کفاف نداد.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزاده‌ «جین» درباره‌ او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده‌ بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ ۱۹۴۰ در جوامع دانشگاهی و ادبی به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

«جین آستین» چند سالی از عمر خود را در شهر «باث» سپری کرد، به ‌همین دلیل این شهر به ‌عنوان محل اقامت او مشهور است. موسسه‌ای به نام «مرکز جین آستین» در مرکز شهر باث موجود است که هر سال جشنواره‌ای به نام او در این شهر برگزار می‌کند. تاکنون اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی متعددی از رمان‌های این نویسنده کلاسیک ساخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید