شرکت ملی نفت: درباره میدان فرزاد B زیاد منتظر هندی‌ها نخواهیم ماند

    کد خبر :594366

مذاکره ایران و هند برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی می‌گذرد، قراردادی که همچنان به سرانجام نرسیده است اما آنطور که معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده، برای توسعه فرزاد B زیاد منتظر هندی‌ها نخواهیم ماند و به زودی این انتظار تمام می‌شود.

به گزارش ایسنا، قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا این‌که در مرداد ماه سال ۱۳۸۸، منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی فرزاد B خبر دادند. اما از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندی‌ها در فرزاد B قطعی شد، تا سال ۱۳۹۰ همچنان توسعه این میدان گازی منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود.

مذاکره‌ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد و در اردیبهشت ۱۳۹۲، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد “با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این میدان بسیار بالاست، ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسؤولان انرژی هند هستیم. ” مذاکرات از سالی به سال دیگر موکول می‌شد، بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد.

در نهایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که وزیر نفت و گاز هند گفت مذاکرات درباره فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود. به گفته “پرادان” اگرچه هنوز توافقی برای قیمت‌گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می‌رسد. با این‌که پرادان با قطعیت از واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد خبر داده بود اما اختلافات ایران و هند همچنان ادامه داشت. البته موضوع مناقشه دو کشور بحث‌های مالی بود و از نظر فنی به توافق رسیده بودند.

به توافق نرسیدن ایران و هند تا جایی ادامه پیدا کرد که ایران به دنبال راه‌های دیگری برای توسعه میدان گازی فرزاد B رفت. از جمله این راه‌ها مذاکرات به شرکت‌های دیگر نفتی و همچنین طراحی مدل EPCF و پکیج‌های کوچک‌تر برای توسعه این میدان به بازار بود. بیژن زنگنه – وزیر نفت – حتی اوایل اسفند سال ۱۳۹۵ صراحتاً اعلام کرد پیشنهاد هند مورد بحث قرار می‌گیرد اما با آن‌ها به توافق نرسیدیم و بعید است به این سادگی به توافق برسیم. زیرا فاصله پیشنهاد ما و هندی‌ها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است. بنابراین ممکن است توسعه این میدان به شرکت دیگری داده شود.

البته توسعه این میدان از آن زمان تا کنون نه به کشور و شرکت دیگری داده شده و نه راه دیگری برای توسعه آن در نظر گرفته شده است. رضا دهقان در این‌باره به ایسنا گفت: دیگر مدت زمان زیادی منتظر هندی‌ها نخواهیم ماند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره آخرین وضعیت حفر چاه توصیفی اکتشافی در فرزاد B توسط پتروپارس، ادامه داد: این کار هنوز استارت نخورده است و منتظر هستیم تا کاملا تکلیف با هندی‌ها مشخص شود.

بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به نام بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‎های ‌گلشن و فردوسی در آب‌های خلیج فارس است. حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B، بیش از ۲۱ تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال بوده و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید