خسارت ۲ هزار میلیاردی تلفات جاده‌ای در سال گذشته

    کد خبر :594257

رئیس پلیس راه کشور گفت: در سال ۹۷ تصادفات فوتی رانندگی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است.

سردار سید تیمور حسینی در چهارمین جلسه کمیسیون ایمنی، حمل و نقل و سوانح و اولین جلسه شورای راهبری ترافیک استان مرکزی اظهار کرد: دیه هر انسان حدود ۳۰۰ میلیون تومان است در حالی که هر کشته در تصادف نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه روی دست کشور می‌گذارد، بر این اساس تلفات تصادفات در سال ۹۷ بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان خسارت و ضرر برای کشور داشته است.

وی افزود: تصادف رانندگی و تلفات ناشی از آن سالانه نزدیک به ۵ درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می‌برد که با نگاه هزینه فایده‌ای و کاسب کارانه به این مسئله متوجه می‌شویم که اولویت اول کشور ساماندهی این حوزه است.

حسینی تصریح کرد: کشور حداقل برای ۱۰ سال باید توسعه راه‌ها و ایجاد راه‌های جدید را تعطیل کند و همه اعتبار و بودجه و هزینه را برای بهسازی وضعیت موجود صرف کند.

رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: خودرو، جاده و انسان عوامل ایجاد کننده تصادف هستند و نقش انسان در تصادفات بیش از ۹۲ درصد است.

وی افزود: اولین راهکار توسعه‌ روزافزون، توجه به قابلیت‌های حوزه ITS است، در عرصه‌های مختلف این قابلیت‌ها می‌تواند به ما کمک کند و یکی از این قابلیت‌ها ثبت تخلفات رانندگی است. در حال حاضر ما فقط سرعت را اعمال می‌کنیم در حالی که در مباحثی همچون حرکت بین خطوط و خواب آلودگی نیز می‌توانیم از این قابلیت بهره ببریم.

حسینی ادامه داد: باید به دنبال از بین بردن زمینه تخلف باشیم تا مردم مجبور به تخلف نشوند. در همه محورهای برون شهری وقتی سرعت عملکردی را با سرعت آیین‌نامه‌ای مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم سرعت عملکردی بسیار بیشتر است.

فرمانده پلیس راه کشور اظهار کرد: موتورسیکلت‌ها باید به گونه‌ای طراحی بشوند که قدرت مانور از آن‌ها گرفته شده و قدرت نیرو و شتاب آن‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد تا از حرکات پرخطر آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم این است که پلیس در راه‌های آزادراهی و بزرگراهی نمی‌تواند خودروی متخلف را به کنار جاده هدایت کند، زیرا این عمل بسیار پرخطر است، گفت: تجهیز پلیس راه استان به گوشی‌های هوشمند باعث شده تا همان لحظه، تخلف راننده پیامک و اینگونه برخی مشکلات رفع می‌شود.
انتهای پیام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید