۹۰ درصد معتادان متجاهر تا پایان سال ساماندهی می‌شوند

    کد خبر :594235

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، ۹۰ درصد معتادان متجاهر تا پایان سال ساماندهی می‌شوند، گفت: با طرح «یاریگران زندگی» گفتمان پیشگیری از اعتیاد تبدیل به گفتمان مصوب در همه جامعه می‌شود.

دکتر اسکندر مومنی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه ضمن تبریک دهه ولایت و اعیاد سعید قربان و غدیر گفت: زحمات مسئولان استان در مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیر است و گزارش‌های استان نیز حاکی از اشراف مسئولان به امر مبارزه است.

وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، افزود: در این جلسه چند مصوبه تصویب شد که یکی از آن‌ها، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص مدت بازپروری معتادان در مراکز ترک اعتیاد بود؛ زیرا مدت زمان حداقل یک الی سه ماه و حداکثر شش ماه، برای بازتوانی و کسب مهارت و شغل فرد در مراکز ترک اعتیاد کم است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: این زمان برای کسی که به تازگی به سمت اعتیاد رفته است ممکن است کافی باشد اما برای معتاد متجاهری که به آخر خط رسیده است، کافی نیست و او نمی‌تواند طی این مدت کم به زندگی عادی برگردد، لذا برای ساماندهی این فرد باید زمان بیشتری صرف شود وگرنه دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردد.

مومنی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: اهتمام جدی بین سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و امسال موضوعات مختلف به خصوص اصلاح قانون به خوبی پیگیری خواهند شد.

وی بیان داشت: با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، ۹۰ درصد ساماندهی معتادان متجاهر تا پایان سال به انجام خواهد رسید.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ طرح یاریگران زندگی را از دیگر مصوبات جلسه اخیر ستاد برشمرد و گفت: پیشگیری در همه حوزه‌ها کمّی بوده و قابل شمارش نیست، به همین دلیل این حوزه معمولاً مغفول می‌ماند.

مومنی با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی تمرکزش بر اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: این طرح، مردمی کردن اقدامات در مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و درمان معتادان و اشتغال‌زایی است.

وی گفت: با این طرح، گفتمان پیشگیری از اعتیاد تبدیل به گفتمان مصوب در همه جامعه می‌شود و گروه‌های مرجع جامعه اعم از ائمه جمعه و جماعات، ورزشکاران، هنرمندان، مسئولان و دیگر آحاد جامعه به آن عمل خواهند کرد.

دبیرکل ستاد افزود: اعتیاد منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

مومنی با بیان اینکه سطح زیر کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته است، افزود: سازمان ملل در آمار منتشر شده‌ی خود در سال ۲۰۱۹، از برخی تصمیمات کشورهای آمریکایی و اروپایی به دلیل تغییراتی که در سیاست‌های خود در حوزه مواد مخدر انجام داده‌ و برخی از انواع مواد مخدر را آزاد و قانونی اعلام کرده‌اند، انتقاد کرده است؛ چرا که این موضوع، موجب افزایش تصاعدی اعتیاد و معتادان در دنیا شده است.

وی ادامه داد: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشورمان ۵.۴ درصد است و در کشور امریکا با آزادسازی مواد مخدر به ۱۰.۶ درصد جمعیت کشور رسیده است.

دبیرکل ستاد افزود: جمهوری اسلامی ایران در همسایگی با کشور افغانستان قرار گرفته است؛ کشوری که تولید موادمخدرش از ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسیده و ۵۰ برابر شده است؛ بنابراین باید صیانت و بازدارندگی درونی ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، مومنی همچنین از مرکز اشتغالزایی معتادان متجاهر کنگاور به عنوان طرحی بی‌نظیر در کشور یاد کرد و افزود: با همکاری مسئولان استان زیرساخت های این پروژه را فراهم می‌کنیم و حاضریم به مدت یک سال هزینه نگهداری افراد در این مرکز را به تعداد هزار نفر قبول کنیم و امیدواریم این مرکز پایلوت خوبی برای دیگر استان های کشور شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دبیرکل ستاد در پایان با بیان اینکه از ایده‌ها و برنامه‌های استان‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر استقبال می‌کنیم؛ گفت: در کرمانشاه اقدامات خوبی انجام شده اما این استان باید در بخش استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران تلاش بیشتری کند و بستر مشارکت مردم را فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید