ظریف: طرح فنلاند درباره خلیج فارس مشابه طرح ایران است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۹:۴۶
    کد خبر :593812

وزیر امور خارجه ایران گفت: فنلاند از گذشته طرحی برای گفت وگو درخصوص خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که از سوی ایران مطرح شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و رایزنی های اروپایی با مقامات فنلاند، وارد هلسینکی شد.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به فنلاند و در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر به کشورهای نوردیک، گفت: اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام دارد که باید آنها را اجرا کند لذا گفتگو در این باره لازم است.

وی با اشاره به گفتگو در خصوص مسائل منطقه‌ای با مقامات کشورهای فنلاند، سوئد و نروژ افزود: این سه کشور در حوزه موضوعات منطقه ای ما فعال هستند؛ سوئد مسئولیت اولین اجلاس یمن را بر عهده داشت و همچنین نروژ به دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گفتگو با این سه کشور در زمینه های منطقه ای ضرورت دارد؛ تصریح کرد: فنلاند از گذشته طرحی برای گفتگو در خصوص خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که از سوی ایران مطرح شده است؛ چند سال پیش به هلسینکی آمدم و طرح مجمع گفتگوهای منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردیم، فنلاندی ها همیشه به این موضوعات علاقه داشتند.

وی افزود: امروز شرایط منطقه ای ما شرایط ویژه ای است و لازم است در این زمینه مشورت های گسترده ای انجام شود.

ظریف با اشاره به سفر روز یکشنبه خود به کویت و گفتگو با مقامات این کشور، گفت: در این مرحله سفر به فنلاند، نروژ و سوئد انجام می گیرد، در مرحله دوم در سفر به چندین کشور در آسیا گفتگو ها را ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با توجه به شرایط ویژه کنونی ضرورت انجام این هماهنگی وجود دارد.

محمد جواد ظریف امروز با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی فنلاند دیدار و گفتگو خواهد کرد.

روابط دوجانبه و همکاری های اروپایی، رایزنی درباره ساز و کار اینستکس و برجام، مسائل بین المللی و منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگو وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات فنلاندی است . فنلاند اخیرا ریاست بر شورای اتحادیه اروپا را در دست گرفته است.

ظریف پس از هلسینکی عازم سوئد و نروژ خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید