اجلاس جهانی برای مقابله با بحران انقراض دسته‌جمعی جانداران

    کد خبر :593594

گونه‌های در معرض خطر جهان از زرافه‌ها تا کوسه‌ها فرصت خواهند یافت که در کنفرانس بین المللی حیات وحش از محافظت‌های بیشتری برخوردار شوند.

اجلاس کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض (Cites) که از روز شنبه آغاز شد به رفع اختلافات در زمینه حفظ جانوران بزرگی مانند فیل‌ها و کرگدن‌ها و نیز سرکوب بهره‌برداری از گونه‌های کمتر شناخته شده اما حیاتی همچون خیار دریایی که کف اقیانوس‌ها را تمیز می‌کند، خواهد پرداخت. این اجلاس هر سه سال یکبار برگزار می‌شود.

جانداران شگفت‌انگیز از قورباغه‌های شیشه‌ای گرفته تا لاک پشت‌های ستاره‌ای که به دلیل تجارت‌های غیرقانونی در آستانه انقراض قرار گرفته‌اند، احتمال دارد در این اجلاس متشکل از ۱۸۳ کشور از حمایت‌های محافظتی بیشتری برخوردار شوند.

دبیر کل سایتس نیز اعلام کرده که این کنوانسیون ابزاری قدرتمند برای اطمینان از مقابله با از دست دادن سریع تنوع زیستی است که اغلب به عنوان ششمین انقراض دسته جمعی خوانده می‌شود و این امکان با جلوگیری و معکوس کردن روند کاهش در جمعیت‌های حیات وحش فراهم می‌شود.

به گفته دانشمندان، نابودی طبیعت از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون جمعیت حیات وحش را ۶۰ درصد کاهش داده است و انقراض گیاهان نیز با سرعتی “وحشتناک” در حال به وقوع پیوستن است.

در ماه میلادی مه محققان برجسته جهان هشدار دادند که بشریت از کاهش سریع سیستم‌های طبیعی حمایتی حیات شامل مواد غذایی، هوای تمیز و آبی که در نهایت جامعه به آن وابسته است، به مخاطره افتاده است.

تجارت غیرقانونی و ناپایدار حیات وحش در کنار از بین رفتن زیستگاه‌ها و سایر تهدیدهای بوجود آمده توسط انسان، بسیاری از گونه‌ها را با انقراض مواجه کرده و از آن جایی که حیات بشریت به تنوع زیستی وابسته است، هم‌اکنون کشورهای مختلفی برای چاره‌اندیشی در اجلاسی گرد هم آمده‌اند.

توافقنامه “سایتس” تجارت بین المللی حیات وحش از حیوانات زنده گرفته تا پوست حیوانات و الوار درختان را تنظیم می‌کند و برخلاف سایر کنوانسیون‌های بین المللی می‌تواند کشورهایی را که ممنوعیت‌ها را از طریق استثنا شمردن بازارهای سودآور دور می‌زنند، مجازات کند.

ویتنام که یکی از بزرگ‌ترین مقاصد برای خرید و فروش غیرقانونی عاج‌ فیل‌ و شاخ‌ کرگدن است نیز تحت این کنوانسیون با فشارهای شدیدی مواجه می‌شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف مقررات حیات وحش، کشورهای آفریقای جنوبی با جمعیت بالا هستند که سالانه حدود ۲۰ هزار راس فیل را برای تجارت عاج‌هایشان به صورت غیرقانونی شکار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، غیرمعمول ترین لایحه در این اجلاس قرار دادن گونه‌ای منقرض شده موسوم به “ماموت پشمی” در لیست گونه‌هایی است که تجارت برای آن‌ها محدود شده است. این نخستین باری است که یک گونه‌ منقرض شده در این فهرست قرار می‌گیرد چرا که در برخی موارد برای دور زدن مقررات و ممنوعیت‌ها در بازارهای غیرقانونی، عاج فیل‌ با برچسب عاج ماموت‌های قدیمی تجارت می‌شود.

این اجلاس همچنین خبرهای خوبی را نیز به همراه دارد، زیرا برخی از گونه‌ها با بهبود جمعیت‌هایشان از لیست خطر حذف می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید