IBM در سال ۲۰۱۸ بیشترین تعداد پتنت را ثبت کرده است

    کد خبر :593463

تعداد پتنت‌هایی که IBM در سال ۲۰۱۸ به‌نام خود ثبت کرده، روی‌هم‌رفته از مجموع پتنت‌های گوگل و اپل و مایکروسافت بیشتر بوده است.

تعداد ثبت نوآوری‌ها برای همه‌ی شرکت‌ها عامل مهمی ارزیابی نمی‌شود. در اصل آنچه به‌ویژه برای شرکت‌های فناوری اهمیت دارد، موضوعات فراوانی از میزان سود‌دهی گرفته تا محبوبیت در افکار عمومی را شامل می‌شود. در این‌ بین، اگر شرکتی خاص تنها براساس پتنت‌های ثبت‌شده‌اش قضاوت شود، خوشحال خواهد شد.

در سال ۲۰۱۸، IBM برای بیست‌وششمین‌بار در مقایسه با دیگر شرکت‌های فناوری، بیشترین پتنت را ثبت کرد. این شرکت با ثبت ۹,۰۸۸ پتنت، با فاصله‌ی ۳۳ درصدی جلوتر از شرکت دوم این فهرست، سامسونگ (با ۵,۸۳۶ پتنت ثبت‌شده) ایستاد. تعداد پتنت‌های ثبت‌شده‌ی IBM به‌قدری زیاد است که اگر مجموع پتنت‌های شرکت‌هایی را روی‌هم حساب کنیم که انتظار بیشتری از آن‌ها می‌رفت، بازهم بیشتر خواهد بود.شرکت مادر گوگل، آلفابت، تنها ۲,۵۹۷ و مایکروسافت نیز ۲,۳۸۵ پتنت به‌نام خود ثبت کرده‌اند. ناگفته نماند اپل با ثبت ۲,۱۴۷ پتنت، حتی نتوانسته جزو ۱۰ شرکت اول باشد.

Statista، شرکت فعال درزمینه‌ی مطالعات واحد‌های مختلف تجاری و صنعتی، تمامی این ارقام را در نمودار زیر جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌ است. برای به‌دست‌آوردن اعدادی که در گزارش این نهاد از پتنت‌های ثبت‌شده در ایالات متحده تهیه شده‌، از داده‌های منتشر‌شده‌ی انجمن صاحبان آثار معنوی یا به‌اختصار IPO استفاده شده‌ است. گزارش مذکور نشان می‌دهد درخواست‌های ثبت پتنت در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده، با اندکی کاهش در مقایسه با سال قبل‌ (با ۶۵۰ هزار و ۳۵۰ درخواست)، به‌ ۶۴۳ هزار و ۳۴۹ درخواست رسیده‌ است. رکورد درخواست‌های ثبت پتنت در آمریکا با تعداد ۶۵۰ هزار و ۴۱۱ درخواست متعلق به سال ۲۰۱۶ است. تعداد پتنت‌هایی نیز که در این سال اداره‌ی ثبت اختراع و نشان‌ تجاری ایالات متحده (USPTO) صادر کرده، ۳۳۸ هزار و ۲۴۳ پتنت بوده‌ است. شایان‌ ذکر است بیشترین میزان پتنت صادرشده در آمریکا با ۳۴۷ هزار و ۲۴۳ پتنت، به سال ۲۰۱۷ مربوط است.

USPTO که از سال ۱۷۹۰ ثبت پتنت‌ها را آغاز کرده است، در ژوئن ۲۰۱۸، پتنت ده میلیونم را ثبت کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز، بیش از ۲.۹۸ میلیون پتنت در دایره‌ی عمومی وارد شد که تعداد ۲۸۵ هزار و ۵۹۷ پتنت به شرکت‌هایی آمریکایی مربوط است. این تناقض در آمار، نشان‌دهنده‌ی این است که USPTO پتنت‌ها را به کشورهای خارجی واگذار کرده است.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷، فناوری‌های رایانه‌ای با سهم ۱۱.۶۳ درصدی، بیشترین بخش از پتنت‌های ثبت‌شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. تعجب‌آور نخواهد بود اگر بدانید در سال ۲۰۱۸ در میان ایالت‌های آمریکا، کالیفرنیا با ۴۳ هزار و ۸۹۹ پتنت، بیشترین تعداد پتنت را ثبت کرده است. درحالی‌که مقر اصلی سازمان USPTO در شهر الکساندرا در ایالت ویرجینیا است، یکی از شعب فرعی آن در قلب سیلیکون‌ولی در ساختمان شهرداری سن‌خوزه واقع شده‌ است.

اهمیت وجودی این پتنت‌ها به‌عقیده‌ی بسیاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دلایل این دسته از افراد مربوط به دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است. در آن زمان، شرکت‌های بزرگ فناوری با حرکت به‌سمت سیستم ثبت پتنت آمریکا باعث شدند نگرش این سیستم تغییر یابد و پتنت‌ها را حق مسلم اشخاص و شرکت‌ها قلمداد کند. این در حالی است که تغییر یادشده رقابت بر سر پتنت‌ها را به‌نفع این شرکت‌ها دست‌نخورده باقی گذاشت. در یک سیستم بی‌نقص، پتنتی که شخص مخترع یا شرکتی بزرگ ثبت می‌کند، اطلاعات نوعی فناوری را به‌گونه‌ای به‌اشتراک می‌گذارد که تمامی طرفین از آن سود ببرند و در همین حین، مانع از کپی‌شدن پتنت شخص یا شرکت مخترع می‌شود. مخترع پتنت باید همانند اشخاص یا شرکت‌هایی که برای خلاقیت‌های خود حق کپی‌رایت دارند و برای مدتی محدود کارمزد دریافت می‌کنند، به‌‌خاطر تلاش‌های خود مبالغی را صرفا برای مدتی محدود وصول کند.

به‌طور خاص گوگل متهم شده که در یک دهه‌ی اخیر، روند ثبت پتنت را فلج کرده است. این شرکت با فشارهای خود موفق شده تأیید مشروط دادگاه رسیدگی به دعاوی مربوط‌ به برخی پتنت‌ها را به‌دست آورد که به هیئت‌منصفه نیازی ندارند. گوگل یا هر شرکتی که پول کافی برای وکلای قدرتمند دارد، می‌تواند بارها‌و‌بارها صاحبان پتنت‌ها را به دادگاه بکشاند تا دست آخر، موافقت هیئت‌قضات را به‌دست آورد. مسلما در این نوع سیستم، هیچ‌کس درخواستی برای ثبت پتنت موتور جست‌و‌جوی سریع‌تر، بهتر و جدیدتر پر نخواهد کرد.

شایان ذکر است شرکت‌های خارجی، به‌ویژه آن‌هایی که در چین مستقر هستند، با وجود ادامه‌ی جنگ تجاری، در حال افزایش تعداد پتنت‌های فناوری در ایالات متحده هستند. این در حالی‌ است که ثبت پتنت به‌عنوان گذرگاهی به‌منظور پیشرفت مهندسان و توسعه‌دهندگان شرکت‌های بزرگ فناوری باقی خواهد ماند و این پتنت‌ها می‌توانند درنهایت به اربابان شرکت‌های مدنظر تعلق گیرند. با اینکه پتنت‌ها ارزش خود را در مقایسه با گذشته از دست داده‌اند، بیشتربودن آن‌ها به‌ویژه در شرکت‌های کوچک‌تر، این شرکت‌ها را در نظر مشتریان خلاقانه‌تر جلوه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید