رمزگشایی از عرق انسان و رصد سلامتی با حسگر محقق ایرانی

    کد خبر :593460

پرفسور علی جاوی موفق به تولید منحصر به فردی شده است که نیاز به استفاده از تجهیزات پزشکی پیچیده و گران قیمت را برای شناسایی برخی بیماری های انسان برطرف می سازد.

این حسگر قابل چسباندن به پوست قادر به بررسی و شناسایی محتوای عرق انسان است و از همین طریق مشکلات مربوط به سلامت انسان را شناسایی می کند.

پزشکان امیدوارند که استفاده از این ابزار تازه کنترل آنی و لحظه به لحظه وضعیت سلامت انسان را ممکن کند و حتی جایگزین استفاده از برخی آزمایش های پزشکی وقت گیر و پرهزینه شود. کم آبی بدن و خستگی مفرط از جمله مشکلاتی است که با استفاده از این حسگر قابل شناسایی سریع است.

حسگر یادشده را می توان به سرعت طراحی و بر روی یک ورقه پلاستیکی چاپ کرد و مانند روزنامه نیز لوله کرد، بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

علی جاوی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته های مهندسی برق و علوم رایانه تحقیق و تدریس می کند و قبلا نیز موفق به تولید پوست الکترونیکی حساس به لمس شده بود، در این مورد گفته است: هدف از اجرای این طرح تنها ساخت حسگرهای جدید نیست، بلکه ما به دنبال انجام مطالعات زیادی از این طریق هستیم تا بدانیم عرق بدن در مورد وضعیت انسان به ما چه می گوید. من همیشه گفته ام که ما باید از ترکیبات عرق انسان رمزگشایی کنیم.

وی افزوده است: برای این کار باید حسگرهایی منعطف و قابل باز تولید مکرر در مقیاس های گوناگون بسازیم که برای جمع آوری اطلاعات از نقاط مختلف بدن قابل استفاده باشند.

حسگر جدید متشکل از یک لوله میکروسکوپی مارپیچ است که عرق بدن را می مکد و با بررسی سرعت حرکت آن در درون لوله مذکور می تواند وضعیت آن را بررسی و گزارش دهد.

مقداری مواد شیمیایی نیز در این حسگر گنجانده شده تا با بررسی آنی عرق پیشانی، بازو، پا و غیره سطح گلوکز، پتاسیم و سدیم را در آن بررسی کرده و هشدارهای پزشکی لازم را ارائه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید