چرا ایران نام نفتکش گریس یک را تغییر داد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۱۱
    کد خبر :593119

سفیر ایران در لندن درباره تغییر نام نفتکش ایرانی متوقف در جبل الطارق گفت که دلیل تغییر نام آن دور زدن تحریم‌ها نبوده و این نفتکش تحت هیچ تحریمی قرار ندارد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن بامداد یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: تغییر نام نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق این برداشت نادرست را برای برخی ایجاد کرد که این اقدام برای دور زدن تحریم ها صورت گرفته است. در حالیکه ضرورت این اقدام از مخالفت پاناما با ادامه مسیر این نفتکش تحت پرچم آن کشور آغاز شد. بر اساس قوانین دریایی، پرچم کشتی تابع محل ثبت آنست.

وی افزود: با تصمیم به قرار گرفتن نفتکش تحت پرچم ج.ا.ایران، لازم بود که ثبت نفتکش نیز در ایران انجام گیرد. طبعا با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد. تاکید میگردد که این کشتی تحت هیچگونه تحریمی قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس یک به “آدریان دریا” خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

اسلامی توضیح داد: در روزهایی که نفتکش ایرانی گریس یک در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از این نفتکش پایان داد.

وی ادامه داد:‌ بر اساس درخواست مالک کشتی در حال حاضر، نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: نام نفتکش گریس یک به “آدریان دریا” تغییر کرده است و مقصدی که برای پس از رفع توقیف ازسوی مالک کشتی اعلام شده مدیترانه است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن وجود نداشته باشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: از این اتفاقات برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های مربوط به اموال و کالاهای ایرانی در دنیا تکرار نشود.

نفتکش ایرانی گریس یک (آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» ازسوی شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. در پی توقیف این نفتکش برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش گریس‌ یک تنها حامل نفت خام بوده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه ۱۴ تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌مدت ۱۴ روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید ۳۰روزه توقیف نفتکش داد.

روز پنجشنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس یک(آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید