۳ انجمن کشت فراسرزمینی یک‎باره سبز شد

    کد خبر :59300

بعد از گذشت سال‌ها از کشت فرا سرزمینی که بدون انجمن و تشکل خاصی در حال انجام بود و به دلیل عدم انسجام و پشتیبانی‌های لازم از کشاورزان فرا سرزمینی، خساراتی برای ایران مترتب شده بود، به یک‌باره ۳ انجمن به‌طور همزمان و موازی در این باره ثبت شدند.

به گزارش  تسنیم، با توجه به مشکلات کم‌آبی کشور، موضوع کشت فرا سرزمینی در سال های اخیر همواره برای تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات آب بر مطرح بوده است.

کشاورزان و سرمایه‌گذاران مختلفی از ایران در سال های گذشته در نقاط مخالف جهان که از وضعیت آبی مناسبی برخوردارند برای کشت فراسرزمینی زمینی اقدام کرده‌اند اما به دلیل عدم انسجام لازم و پشتیبانی آنها با شکست‌ مواجه شده‌اند.

برخی از این کشاورزان فرا سرزمینی اظهار کرده اند که بعد از مدتی فعالیت و زراعت در کشوری دیگر اجازه اقامتشان لغو شده یا زمین اجازه شده برای ادامه فعالیت آنها تمدید نشده است.

فعالان کشت فرا سرزمینی در سال‌های گذشته، دیدارهایی با مسئولان کشاورزی داشته‌اند و نشست‌هایی نیز در این ارتباط برگزار کرده‌اند اما خبری از ایجاد تشکل رسمی و فعالیتی در این ارتباط نبودیم، تا اینکه روز چهارشنبه اتاق بازرگانی ایران خبر از ایجاد انجمن کشت فرا سرزمینی در اتاق داد و از طرفی نیز به ایجاد دو انجمن دیگر نیز تحت این عنوان خبر داده است که مدت‌زمان زمان زیادی از ایجاد آنها نیز نمی‌گذرد.

یکی از این انجمن‌هایی که قصد کشت فرا سرزمینی دارد بنابر اعلام سید فخرالدین عامریان از بنیانگذارن آن، دستور ثبت انجمن فراسرزمینی در وزارت جهاد کشاورزی ثبت شده است و اعضای آن از فعالان کشت فراسرزمینی در کشورهای دیگر هستند و تجربه لازم در این زمینه را دارند.

وی می افزاید:تعداد افرادی که درکشت فراسرزمینی اشتغال دارن محدود هستند. برای وجود سه انجمن حداقل برای هرکدام باید ده نفر برای هییت موسس باشند که معلوم نیست سی نفر از کشاورزان فرا سرزمینی از کجا آمده اند؟

عامریان اشاره دارد که به طور قطع این تعداد انجمن برای بخش کشت فراسرزمینی کاساز نیست وافرادی که واقعا درکشت فراسرزمینی مشغول هستند باید هییت موسس انجمن باشند تا بعدا بتوانند ازطریق انجمن مشکلات این قشر را پیگیری کنند.

بنابراین گزارش انجمن دیگر نیز تحت لوای اتاق بازرگانی ایجاد است که با توجه به ماهیت تجاری اتاق، سنخیت مشخصی با موضوع کشت فراسرزمینی ندارد اما درباره ماهیت انجمن سوم هنوز اطلاعاتی به‌دست نیامده است.

اتاق بازرگانی در این باره بیان داشته است: این هیات قرار است با نهایی کردن اساسنامه انجمن و برگزاری نخستین مجمع زمینه را برای ساماندهی به وضعیت کشت فراسرزمینی در کشور فراهم کند.

انجمن کشت فراسرزمینی به دنبال آن است که پس از تشکیل، با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل به ساماندهی این مقوله بپردازد و از انجام هرگونه اقدامات جداگانه و ناهماهنگ جلوگیری کند.

محمدرضا شریعتمدار رئیس مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در مورد اهمیت ایجاد این انجمن، تشریح کرد: اگرچه سرمایه‌گذاران زیادی در عرصه کشت فراسرزمینی هستند، اما هیچ مرکزی برای راهنمایی آنها درنظر گرفته نشده و این غفلت موجب شده نتوانیم دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در طول دو سال گذشته مطالعات اولیه در مورد این نوع کشت را انجام داده و امروز قصد دارد در عرصه عمل، انجمن مذکور را تشکیل دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در مورد دو تشکلی که در همین مورد ایجاد شده‌اند، توضیح داد: در حال حاضر دغدغه اصلی ما ایجاد تشکلی از سوی بخش خصوصی واقعی برای مسئله کشت فراسرزمینی است. پس از ایجاد این تشکل یا انجمن در اتاق ایران، اعضای هیات مدیره منتخب می‌توانند در مورد نوع روابط خود با دو تشکل دیگر تصمیم‌گیری کرده و از طریق تعامل با آنها راهکاری برای جلوگیری از ناهماهنگی‌های احتمالی پیدا کنند. شاید لازم باشد آن‌ها، در تشکل اتاق ایران ادغام شوند.

در همین رابطه «هومن فتحی» رئیس دفتر امور بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید سازوکاری لحاظ شود که از این میزان بهم ریختگی در کار جلوگیری کند. امروز بخش زیادی از انرژی که در این مسیر صرف می‌شود به دلیل نبود نظم و نهادی هماهنگ‌کننده هدر می‌رود.

بر اساس اظهارات وی، دولت به‌هیچ‌وجه قصد دخالت در امور مربوط به بخش خصوصی را ندارد و معتقد است که تشکل‌ها باید توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت شوند. بر همین اساس، تشکل کشت فراسرزمینی نه توسط دولت بلکه با تشویق دولت در وزارت کشور به ثبت رسید.

در ادامه این جلسه «عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر اهمیت تأسیس تشکل یا انجمن کشت فراسرزمینی در اتاق ایران، گفت: هیات مؤسس می‌تواند پس از بررسی‌های لازم و تدوین برنامه و هدف‌گذاری‌های دقیق نسبت به نوع رفتار با دو تشکل دیگر، تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر هیچ تضاد منافعی بین آنها وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید