همه آنچه باید از جمع‌آوری پل گیشا بدانید

    کد خبر :592929

پل 600 متری گیشا در حالی در مدت 23 روز جمع آوری شد که در هنگام شروع جمع آوری گفته می‌شد برای این کار حدود 60 روز زمان نیز است.

در تاریخ 1 خرداد امسال بود که باز کردن و برچیده شدن پل 4 دهه‌ای گیشا از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آغاز شد.

با آغاز پروسه باز کردن و برداشتن این پل از سوی مسؤولان شهرداری تهران اعلام شد که این اقدام حدود دو ماه زمان نیاز دارد اما سرعت عمل پیمانکار و مجری طرح باعث شد این پل تنها ظرف مدت 25 روز برچیده شود.

اما همزمان با برچیده شدن پل گیشا و جمع آوری آن پروژه ساخت زیرگذر گیشا نیز مراحل اجرایی خود را طی کرده و به گفته شهردار تهران شمع‌های لازم زده شده و پروسه خاکبرداری سرعت گرفت.

اما خوب است برخی دلایل جمع آوری پل گیشا و ساخت پروژه زیرگذر گیشا را بدانید.

تعادل خطوط ترافیکی، یکی از مهمترین اصول و مبانی مورد توجه کارشناسان و مهندسان ترافیک در مرحله طراحی شبکه معابر بزرگراهی و شریانی است. تعادل خطوط ترافیکی در واقع بدین معنا است که پلی با 2 خط عبوری نمی تواند در امتداد معبری با عرض بیشتر قرار گیرد.

همین اصل ساده، ضرورت اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی را روشن می سازد؛ به ویژه در شهرهای در حال توسعه ای همچون تهران که همواره بخشی از زیرساخت هایی که به مقتضای نیازهای ترافیکی روزگار خود احداث شده اند، دیگر پاسخگوی شرایط امروز نیستند.

اما عرض کم و ایجاد یک گلوگاه ترافیکی در امتداد مسیر بزرگراه های شهید گمنام و آل احمد، تنها دلیل تعریف و طراحی پروژه زیرگذر کوی نصر و جمع آوری پل قدیمی این تقاطع نیست.

فرسودگی در اثر فعالیت 37 ساله، هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری، عدم امکان تعریض و در نهایت عدم پاسخگویی مقابل بارهای لرزه ای براساس آیین نامه های امروزی، از دیگر مواردی است که برچیدن پل فلزی کوی نصر را اجتناب ناپذیر ساخته بود.

عملیات جمع آوری پل 600 متری گیشا که دارای 23 دهانه و بیش از 9700 متر مربع سطح عرشه بود خیل زودتر از آنچه تصور می‌شد به پایان رسید و آخرین قطعه عرشه پل طی مراسمی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران جمع آوری شد.

به این ترتیب عملیات جمع آوری پل فلزی کوی نصر که قرار بود براساس برنامه زمان بندی اولیه ظرف مدت 60 روز انجام شود، طی یک بازه زمانی 23 روزه (معادل یک سوم زمان برآورد شده) به سرانجام رسید.

پل کوی نصر از 224 شاه تیر 24 متری و 50 عدد ستون برخوردار بود.

برچیدن و حمل این قطعات مرتفع، علی رغم محدودیت های ترافیکی و در نتیجه فعالیت شبانه روزی 10 اکیپ اجرایی در 3 شیفت کاری صورت پذیرفت.

برای جابجایی قطعات این پل 3200 تنی، 500 سرویس حمل و نقل سریع به انبار انجام شد و این امر همزمان با مدیریت دقیق ترافیک منطقه پیش رفت.

جالب است بدانید امکان برچیدن پل فلزی کوی نصر در نتیجه بازکردن بیش از 60 هزار قطعه اتصالات فراهم شده و برای به نتیجه رسیدن این بخش از پروژه، از 22 هزار نفر- ساعت نیروی انسانی، 2100 دستگاه- ساعت جرثقیل سنگین و نیز 2000 دستگاه- ساعت جرثقیل سبک بهره گیری شده است.

به گزارش فارس،در طول اجرای عملیات و علی رغم پیشبرد پروژه بدون انسداد کامل ترافیکی، هیچ حادثه ای رخ نداده است.

امری که مرهون نظارت مستمر واحد HSE و به کارگیری تجهیزات و ملاحظات حفاظتی توسط تمام کارکنان معاونت فنی و عمرانی و کارکنان حاضر در پروژه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید