ژاپنی‌ها به کمک کره‌ای‌ها در تأمین مالی سد بختیاری آمدند

    کد خبر :59268

پس از ماه‌ها معطل ماندن پروژه ساخت سد بختیاری به خاطر تأمین مالی کره‌ای‌ها، یک بانک ژاپنی با پیوستن به این طرح، قرار است ۶۰۰ میلیون دلار در ساخت سدبختیاری سرمایه گذاری کند.

به گزارش  تسنیم، در حالی که هشتم فروردین 92 کلنگ سد بختیاری با ارتفاع 325 متر به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با حضور رئیس جمهور سابق به زمین خورد و قرار بود این سد با توانمندی کاملاً ایرانی احداث شود؛ در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد مورد تعدیل قرار گرفت و اردیبهشت ماه سال گذشته مقرر شد این سد با ارتفاعی حدود 270 متر توسط شرکت کره ای Daelim ساخته شود.

بیش از یک سال است که این پروژه در مرحله تأمین مالی کره ای ها معطل مانده؛ اما خبرهای جدید از پیوستن بانک های ژاپنی به این پروژه حکایت دارد.

«هوشنگ بازوند» استاندار لرستان با اشاره به اینکه “فاینانس سد بختیاری را بانک‌های کره‌ای تقبل کرده اند”، در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: خوشبختانه مشکل قرارگاه خاتم برای قرارداد ساخت این سد نیز برطرف شده است .

وی افزود: همچنین قرار است یکی از بانک‌های ژاپنی برای ساخت این سد 600 میلیون دلار اعتبار تامین کند .

استاندار لرستان با اعلام اینکه عملیات اجرایی سدبختیاری در آینده نزدیک انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند یک میلیارد و 700 میلیون دلار معادل 70 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

* تأثیر حیاتی احداث سد بختیاری برای پایین دست

تأخیرهای متعدد در مطالعات و روند اجرای پروژه سد بختیاری موجب شده که سد دز در آستانه خارج شدن از مدار بهره برداری قرار گیرد. در واقع اگر در سالهای پیش رو، ورود رسوبات به مخزن سد دز با همین روند ادامه یابد، ابتدا نیروگاه این سد از مدار خارج خواهد شد و سپس آورد سالانه 8 میلیارد مترمکعبی رودخانه دز که تاکنون با مخزن 2 میلیارد مترمکعبی سد دز، بخشی از آن برای مصارف شرب و کشاورزی منطقه مدیریت می شد، تماماً رهاسازی شده و بدون استفاده به خلیج فارس میریزد.

به عبارت دیگر مخزن سد دز دیگر توان ذخیره و مدیریت آب را نخواهد داشت و این مسئله در شرایطی که کشورمان در نقاط مختلف با تنش های تأمین آب مواجه است، فاجعه ای خواهد بود که تأخیرهای اجرای سد بختیاری به دنبال داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید