جدیدترین اخبار
25 مرداد 1398 ساعت 16:18 اقتصادی کد خبر :592235

هدف‎گذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح توافق ها و تفاهم های حمل‌ونقلی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، گفت: حجم ۳۰ میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا و قابلیت افزایش ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن، تلاش می شود سهم ایران در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب به ویژه از طریق حمل‌ونقل ترکیبی ریلی-دریایی افزایش یابد.

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی روز جمعه اعلام کرد: «محمد اسلامی» پیرامون سه محور اصلی «نشست مشترک پنج کشور ساحلی دریای خزر»، اظهار داشت: وزیران حمل و نقل در محور نخست، در محور دوم وزرای اقتصاد و در محور سوم اتاق‌های بازرگانی به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه

مشترک میان تمام کشورهای شرکت کننده قرار داشتن « گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتاب‌دهنده» در دستور کار آنها بود.

وی افزود: امسال در این اجلاس به غیر از پنج کشور حاشیه دریای خزر، کشورهای دیگری از جمله ازبکستان و بلغارستان در سطح نخست وزیر حضور داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزیر راه و شهرسازی مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار شد کشتی‌های مسافری گردشگری و تفریحی بین بنادر دریای خزر راه اندازی شوند که ایران نیز با پیش‌بینی این اتفاق، برنامه‌ از قبل تهیه شده خود را ارائه داد، همچنین طرف روسیه آمادگی خود را برای راه اندازی نخستین کشتی بزرگ گردشگری خود به نام «پتر کبیر» در آب‌های دریای خزر اعلام کرد.

اسلامی اظهار داشت: همچنین برای افزایش ظرفیت حمل دریایی پیشنهاد ایران تشکیل شرکت‌ مشترک کشتیرانی بود و روسیه افزایش ظرفیت عبور کشتی از رودخانه ولگا که جزو درخواست‌های دیرینه ایران بوده، به عنوان یکی از راهکارهای و برنامه‌های جدی خوداعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن مثبت خواندن مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی، گفت: مهم ترین نکته‌ای که در بخش حمل‌ونقل هوایی از سوی ایران در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت، برقراری و از سرگیری پروازهایی بود که در چند سال گذشته متوقف یا کاهش یافته بود.

به گفته اسلامی، پیشنهاداتی مبنی بر لغو ویزای تجار برای سفر هوایی و ایجاد شبکه پروازی جدید میان پنج کشور پیرامون دریای خزر در سطح وزرای حمل‌ونقل پنج کشور مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و انتظار می‌رود در کمیته‌ تخصصی حمل‌ونقل هوایی بین کشورها به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال ایجاد شبکه پروازی برنامه‌ریزی شده، جدا از پروازهای فصلی آژانس‌های مسافرتی است.

وزیر راه و شهرسازی استفاده از تمام ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور در جهت حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی را از برنامه‌های کلان این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: دستیابی به تفاهم ها و توافق‌های مهمی که در هر دو اجلاس ترکمن‌باشی و سوچی امضا شد، بوسیله حمل‌ونقل ترکیبی ریلی-دریایی سهم ایران از صادرات و ترانزیت کالا در دریای خزر و کشورهای پیرامون آن افزایش خواهد یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که در سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: محور اصلی این اجلاس، کریدورهای حمل‌ونقلی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه بود. از

آنجایی که شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربی از آستارا عبور می‌کند، بر همین اساس تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در داخل ایران مورد انتظار طرف روس و آذری در این اجلاس بود تا بتوانند از این طریق به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.

اسلامی در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: با هدف دستیابی به وحدت رویه میان سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، برقراری سیستم صدور بارنامه الکترونیک و عدم فک پلمپ بارهای عبوری میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین پیش‌نویس یکسان‌سازی مابه‌التفاوت قیمت سوخت و نرخ عوارض عبوری در این اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزرای سه کشور برسد تا در پایان ۲۰۲۰ شاهد برخورداری سه کشوراز نظام حمل‌ونقل یکپارچه و هماهنگ باشیم.

وی با اشاره به حجم ۳۰ میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا خاطرنشان کرد: ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن قابل افزایش است، بنابراین تلاش می شود تا بتوانیم در سال‌های آینده فرصت از دست رفته در سال‌های گذشته را جبران کرده و سهم ایران

را در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب افزایش دهیم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • اگر ایران به عربستان حمله کند تمامی بنادر، چاههای نفت و منابع انرژی این کشور را هدف قرار می‌دهد؛ موضوعیت آن هم ساقط کردن رژیم سعودی است، نه توقف بخشی از صادرات نفت ریاض
  • کرملین: درخواست میانجی‌گری بین ایران و عربستان سعودی نداشته‌ایم
  • ذوالنور: کسی که جنون ادواری هم داشته باشد بازهم با آمریکا مذاکره نمی‌کند/مذاکره ایران با آمریکا شدنی نیست
  • سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان: هنوز شکایتی از دو نماینده در ماجرای «سحر خدایاری» به این هیئت نرسیده
  • محسن رضایی: روحانی جز با مشت گره کرده نباید به ترامپ نگاه کند
  • پادشاه عربستان: خودمان می‌توانیم از خود دفاع کنیم
  • سرنوشت صاحب این عکس مشهور چه شد؟
  • رئیسی لیست اموالش را به رهبر انقلاب اعلام کرد
  • آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید
  • تغییر ساعت شهرآورد پایتخت به ساعت 16 / سهمیه ۵۰ درصدی به تماشاگران دو تیم‌
  • کارآفرینان ۳۰درصد یارانه دستمزد می‌گیرند
  • چرا مشاوران املاک به درآمد میلیاردی خود قانع نیستند؟
  • کثیف‌ترین پول دنیا متعلق به کدام کشور است؟!
  • طلای آب‌شده بخریم یا نه؟
  • تدوین برنامه ویژه، کلیدی برای ماندگاری نقدینگی در بازار سرمایه
  • قیمت دفتر دانش‌آموزی اعلام شد
  • قیمت نفتا به سقف ۲ماهه بازگشت
  • اقتصاد دنیا بدون نفت خلیج فارس چقدر دوام می‌آورد؟
  • محدود کردن سوخت‌گیری آسایش مردم را گرفته است
  • رشد چشمگیر جمعیت در جاکارتا
  • سهام آسیایی دچار نوسان شد
  • بازیگران فیلم «سبز سفید قرمز» مشخص شدند
  • بیم ایجاد هرندی‌های دیگر در تهران
  • احداث جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در پایتخت
  • کم توجهی به معلولین در برنامه‌های نوروزی شهرداری
  • وظیفه دولت «تنظیم‌گری» است نه «مداخله‌گری»
  • نرخ خودرو در بازار امروز سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸
  • ایلهان عمر، نماینده کنگره: ایران به توئیت‌های ترامپ اهمیتی نمی‌دهد
  • سخنگوی وزارت خارجه: سفر طالبان به ایران در چارچوب رایزنی‌های ما با همه طرف‌ها در افغانستان بود
  • ایمن سازی 9 میدان میوه و تره‌بار شهرداری تهران