آیا تهران نیازمند ۸۰ نمایش شبانه است

    کد خبر :59200

محمدرضا علی‌اکبری بازیگر و کارشناس تئاتر که این روزها در نمایش «مِفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه در حال بازی است، درباره ضریب نفوذ تئاتر در شهرهای مختلف به  فارس گفت: این اتفاق در مقاطع مختلف در کشورمان رخ داده است، از تریلی معروف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب تا همین چند ماه پیش که شنیدیم طرحی قرار است در این رابطه دوباره اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: آنچه مطرح می‌شود این است که حدود هفتاد تا هشتاد نمایش هر شب در تهران به صحنه می‌رود، دکتر قطب‌الدین صادقی هم می‌گفتند که هر شب در پاریس 400 نمایش اجرا می‌شود، حال جمعیت پاریس و تهران را مقایسه کنیم.

علی اکبری اظهار داشت: من تصور می‌کنم یک مقدار باید با دقت و کارشناسی بیشتر به این آمار توجه کنیم چرا که جمعیت پاریس نسبت به تهران خیلی کمتر است، این جمعیت به میزان رشد فرهنگی‌‌اش احتیاج به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نمایش دارند، حال آیا شهر تهران واقعا به این میزان نمایش نیاز دارد؟

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌هایش این است که اصلا چرا تئاتر کار می‌کنیم، گفت: حقیقتا برایم شک وجود دارد شهری با جمعیت تهران آیا به 10 نمایش هر شب بیشتر احتیاج دارد؟ حال اگر داشته باشد که هیچ اما اگر نداشته باشد ما خوراکی مضاعف به آن می‌دهیم و این خود معضلات زیادی ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت: من حرفم این است که مردم با دستور کتابخوان نمی‌شوند، ما فقط می‌توانیم به آن‌ها تلنگر بزنیم! من به عنوان هنرمند نمی‌توانم تولیدم را زیاد کنم، چرا که حمایت وجود ندارد اگر هم باشد من ماشین نیستم که بتوانم مدام تولید کنم، باید بعد از هر کار فرصتی برای تازه شدن باشد.

علی اکبری با اشاره به اینکه کارش را از زمانی در تئاتر شروع کرده که تئاترشهر، سنگلج، تالار وحدت و مولوی فقط فعال بوده‌اند، گفت: در آن زمان‌ها یک تعداد کارگردان‌های مشخص حضور داشتند که در یک سال تنها می‌توانستند یک کار انجام دهند چرا که فرصتی نبود، بنابراین کسانی که جدید می‌خواستند وارد این حلقه شوند ناچار بودند مدتی هم دستیاری کنند.

وی در این باره گفت: الان کارگردان‌های ما دانشجویان سال‌های دوم و سوم هستند،‌ تجربه دستیاری ندارند، اما بازار رقابت داغ است و هر کسی که می‌خواهد وارد سیستم می‌شود، حال چه کسی باید وظیفه پایش را برعهده بگیرد؟ دراین باره من چند بار صحبت کردم تا صدایم به گوش شورای نظارت و ارزشیابی برسد البته آنها کار نظارتی دارند اما کار درباره کیفیت کارها و ارزش هنری نیست.

علی اکبری اظهار داشت: چرا فردی باید به خاطر اینکه در حوزه‌ای دیگر سلبریتی است، در تئاتر هم کارگردانی کند؟ من به عنوان کارشناس کارگردانی و کارشناس ارشد بازیگری بدنم می‌لرزد برای کارگردانی تئاتر، حال این افراد می‌آیند و درباره شخصیت‌های بزرگ تاریخ بشریت هم کار می‌کنند، من سوالم این است که این همه جرأت از کجا می آید؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید