انتظارات بی‌جای والدین مانعی برای تربیت صحیح دانش‌آموزان

    کد خبر :591949

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از والدین با انتظارات و دغدغه های بی‌جا، مدرسه و فرزند خود را به انجام فعالیت‌های صرفا آموزشی و حفظی وادار و مدرسه را از اصل وجودی خویش یعنی “تربیت” منحرف می کنند.

رضوان حکیم زاده درباره طرح‌ها و برنامه‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولیت سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره بنیادین تربیتی یعنی پیش دبستانی و دبستان و پرداختن به موضوع عشایر به عنوان نماد عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم بر عهده معاونت ابتدایی است.

وی افزود: محور تمام برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش تربیت انسان شش ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین است. تابستان نیز فرصت خوبی است تا با طرح‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و تربیتی در راستای تقویت مبانی دینی دانش آموزان مقاطع مختلف قدم برداشت. در همین راستا دانش آموزان عشایر از اقصی نقاط ایران با فرهنگ‌های مختلف در نیشابور گرد هم آمده‌اند و برنامه‌های علمی، فرهنگی، تربیتی و زیارتی برای آنها در حال اجراست.

حکیم زاده به برگزاری جشنواره جابربن حیان در راستای استعدادیابی و پرورش خلاقیت کودکان اشاره کرد و گفت: هدف این رویداد به کار بستن آموخته‌های علمی کلاس درس با مسائل واقعی زندگی است تا فرهنگ تولید و نوآوری که مورد تاکید رهبری و اصل اساسی اقتصاد دانش بنیان است در دوران ابتدایی پایه ریزی شود.

وی پایه حضور کودکان در مدرسه را تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و مبانی فلسفه اسلامی دانست و عنوان کرد: متاسفانه نگرش برخی والدین همسو و هم جهت با آموزش و پرورش نیست. درواقع برخی والدین به این موضوع که هر شخص با هر میزان هوشی می‌تواند موفق باشد بی‌توجه هستند و انتظارات و دغدغه‌هایی خارج از حیطه وظایف مدرسه دارند که سبب می‌شود مدرسه بر اموری مانند تست زنی و حفظ مطالب متمرکز شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: والدین با این دغدغه‌های بیجا که بیشتر تحت تاثیر چشم و هم چشمی هاست، فرزند خود را در معرض مقایسه و سرزنش قرار می‌دهند و به آنها فشار می‌آورند تا در کلاس‌های مختلف ثبت نام کند. در این میان حتی اوقات فراغت بچه‌ها در تابستان که فرصت خوبی برای تکمیل شدن فعالیت‌های تربیتی است از بین می‌رود و از سوی دیگر خانواده‌ها به فعالیت‌هایی سوق داده می‌شوند که هزینه‌های زیادی برایشان دارد و آورده‌ای از نظر تربیت ندارد.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه مسئولیت تمام امور تربیتی بر عهده آموزش و پرورش نیست بیان کرد: امروز نهاد خانواده و آموزش و پرورش یک رقیب جدی به نام رسانه دارند که زمان زیادی از زندگی نوجوانان را در بر می‌گیرد. از این رو آموزش سواد رسانه‌ای با همکاری مشترک معاونت آموزش ابتدایی و انجمن سواد رسانه‌ای از پیش دبستانی انجام می‌شود، زیرا تغییر در نوجوانی و جوانی به دلیل شکل گیری برخی عادات در ذهن افراد دشوار و از نظر زمانی دیر است.

حکیم زاده پایه عدم درگیری در آسیب‌های اجتماعی را یادگرفتن مهارت‌های زندگی و حل مسئله دانست و عنوان کرد: لزومی ندارد به کودکان بیاموزیم در برابر آسیب‌های اجتماعی چه واکنشی داشته باشند بلکه باید از همان سنین ابتدایی به آنها کنترل هیجانات، جرات ورزی، مهارت نه گفتن و تصمیم گیری را آموزش دهیم تا بتوانند از خود مراقبت کنند.

وی از شیوه تربیت با قصه و داستان به عنوان یکی از روش‌های مطلوب در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: بزرگترین فعالیت ترویج کتابخوانی و انس با کتاب که به پرورش تفکر کمک زیادی می‌کند در مقطع ابتدایی با جایگزینی کتاب و پیک‌های نوروزی انجام شده است. نتیجه این طرح این است که رکورد خواندن و نوشتن هفت میلیون کتاب توسط کودکان ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره ارتباط نهاد آموزش و پرورش با بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: فرهنگ تولید و نوآوری مدنظر این بیانیه باید از دوران کودکی نهادینه شود، در همین راستا در بسته تکالیف مهارتی بخشی با عنوان اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. کودکان در این طرح در قالب فعالیت‌های عملی استفاده درست از منابع را می‌آموزند و می‌اندیشند که چگونه مصرف انرژی را کاهش دهند. همچنین ترویج استفاده از تولیدات داخلی و احساس افتخار به المان‌های هویت ملی در برنامه‌ها وجود دارد.

حکیم زاده که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد به کودکان کار اشاره کرد و گفت: معاونت ابتدایی در این حوزه همکاری خوبی با NGOها داشته است. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش یک برنامه عمل مشترک با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه برای ساماندهی و آموزش منعطف برای این کودکان دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید