جدیدترین اخبار
23 مرداد 1398 ساعت 16:16 اقتصادی کد خبر :591183

ابهام در تحویل خودروهای BYD

آذرماه ۱۳۹۶، شرکت کارمانیا اقدام به پیش‌فروش شاسی‌بلند جدیدی به نام S7 کرد؛ اما با گذشت ۲۰ ماه، حتی یک دستگاه از این خودروی چینی به مصرف‌کننده‌ی ایرانی تحویل داده نشده است.

از سال ۱۳۹۷، هم‌زمان با افزایش نرخ دلار و اعمال تحریم‌های امریکا که خرید از کشورهای خارجی، خصوصا چین را برای شرکت‌های ایرانی مشکل می‌کرد؛ ثبت‌نام و پیش‌فروش انواع خودرو توسط واردکنندگان و خودروسازان، شدت گرفت. این روند، مختص شرکت‌های کوچک مثل کارمانیا نبود و حتی غول‌های خودروسازی کشورمان مثل ایران‌خودرو و سایپا هم دست به‌کار شدند. ارزش پول ملی ایران، روز‌به‌روز کاهش می‌یافت و مصرف‌کننده‌ی نگران از آینده، به صف‌های پیش‌فروش خودرو هجوم می‌برد.

به گزارش زومیت؛ حتما با هشدارهایی که در زمینه‌ی ناتوانی شرکت‌های واردکننده و خودروساز در عمل به تعهدات دادیم، آشنا هستید. از اوایل سال قبل، مشکلات مربوط به انتقال پول مورد نیاز برای معامله با خودروسازان چینی، مشهود بود. از طرف دیگر، ضعف شدید قطعه‌سازان داخلی، مانع بزرگی در تولید خودرو محسوب می‌شد که در نهایت، مونتاژ محصولات قدیمی مثل تندر ۹۰ را هم به تعطیلی کامل کشاند. با این حال، عده‌ی کثیری از مردم در پیش‌فروش‌های شرکت‌های مختلف حاضر شدند و مبالغی سنگین پرداخت کردند.

در شرایطی که ایران‌خودرو و سایپا از عمل به تعهدات خود در زمینه‌ی تولید خودروهای چینی، مثل انواع برلیانس و آریو ناتوان هستند؛ شرکت کارمانیا نیز با انبوهی از شاکیان حقیقی رو‌به‌رو است. بنابر اخبار غیررسمی، در سال ۹۷، حدود ۱۵۰۰ دستگاه بی‌وای‌دی S7 توسط کارمانیا پیش‌فروش شد که برای هرکدام ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان دریافت شده است. جالب اینکه حتی یک نسخه از S7 به دست مصرف‌کننده نرسید. همچنین، کارمانیا از تحویل و عمل به تعهدات مربوط به خودروهای بی‌وای‌دی S6 هم ناتوان است و صرفا با هدف آماده نگه‌داشتن خط مونتاژ، تعداد انگشت‌شماری از این محصول را ماهیانه تحویل مشتریان می‌دهد.

با حسابی ساده، اگر تعداد ثبت‌نام بی‌وای‌دی S7 را ۱۵۰۰ دستگاه در نظر بگیریم، سرمایه‌ی جمع‌آوری‌شده توسط کارمانیا به عددی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در چین، قیمت این خودرو با مشخصات اعلام‌شده برای بازار ایران، حدود ۱۹ هزار دلار است. با درنظرگرفتن نرخ ۱۲ هزار تومان برای یک دلار و تعرفه‌های مربوط به واردات قطعات خودرو و مالیات‌ها، عرضه‌ی بی‌وای‌دی S7 با قیمت ۴۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد. با این حساب، تحویل S7 به مشتریان کارمانیا، حتی اگر عملی شود، نیازمند اضافه‌پرداخت مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط ثبت‌نام‌کنندگان خواهد بود.

براساس تازه‌ترین اظهارات مدیران کارمانیا در جلسات با ثبت‌نام‌کنندگان بی‌وای‌دی S7، احتمالا تا آذرماه ۱۳۹۸ مونتاژ و عرضه‌ی این خودرو انجام خواهد شد. حتی بعضی از مشتریان کارمانیا امیدوار هستند، این شرکت تا آذرماه امسال به تمامی تعهدات خود در تحویل بی‌وای‌دی S7 عمل کند و از شهریور ماه امسال برای ثبت‌نام‌کنندگان دعوت‌نامه (درخواست تکمیل وجه) بفرستد. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و این حقیقت که کارمانیا، هنوز اقدام به تولید انبوه S7 نکرده است؛ نمی‌توان امیدی به عرضه‌ی هزار دستگاه S7 در آینده‌ی نزدیک داشت.

دی‌ماه سال گذشته، در سایت رسمی کارمانیا نوشته شد:

قطعات هنوز وارد نشده ولی خط تولید این خورو (بی‌وای‌دی S7) راه‌اندازی شده است و به‌محض ورود قطعات تولید با سرعت بالا آغاز می‌شود. پرسنل آموزش‌دیده جهت تولید آماده هستند و حتی واحد خدمات پس از فروش آموزش‌های لازم را انجام داده‌اند.

نکته‌ای که نباید نادیده گرفته شود، سود انصراف ۱۲ درصد برای بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای کارمانیا است. به بیان بهتر، چنانچه شرکت خودروی پیش‌فروش‌شده را به خریدار تحویل ندهد و مشتری بخواهد مبلغ واریزی را پس بگیرد، کارمزدی کمتر از بهره‌ی بانکی به ثبت‌نام‌کننده پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، قیمت نهایی بی‌وای‌دی S7 در زمان ثبت‌نام، نامعلوم بود و حالا شرکت کارمانیا تعهدی به فروش خودرو با مبلغ قدیم ندارد. در اطلاعیه‌ی شماره ۲ به تاریخ ۳ بهمن‌ماه ۹۷ هم وابستگی قیمت خودرو به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده یادآوری شده است که البته با درنظر گرفته شدن نرخ دلار در بازار آزاد خواهد بود.

اطلاعیه‌ی شماره ۳ کارمانیا به تاریخ ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ که هنوز در سایت رسمی این شرکت وجود دارد، پایان تیرماه ۱۳۹۸ را زمان آغاز مونتاژ بی‌وای‌دی S7 اعلام کرده است. هرچند که در سایت یا کانال‌های خبری مرتبط با شرکت کارمانیا، اطلاعاتی مبنی بر شروع تولید بی‌وای‌دی S7 دیده نمی‌شود؛ زومیت پیگیر اخبار مرتب با زمان تولید یا عرضه‌ی S7 است و در صورت کسب اطلاعات در این‌باره به اطلاع مخاطبان خود خواهد رساند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • تلاش پمپئو برای کاهش تنش‌ بین آمریکا و دانمارک
  • نگاه ویژه دولت بر توزیع متوازن کالاهای اساسی از بنادر جنوبی
  • آماده‌ایم به تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز ایران کمک کنیم
  • هانکه: نوشته‌های اصغر فرهادی در حد چخوف است
  • کسی نمی‌تواند امنیت تنگه هرمز را بدون ایران تامین کند
  • جزئیاتی از «باور ۳۷۳»/این سامانه نسبت به نمونه خارجی برتری دارد
  • قیمت سکه امروز ۳۱ مرداد ۹۸ به ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید
  • انصراف جیرانی از تهیه‌کنندگی «سرآشپز عاشق»
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهترین مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ۳۰ مرداد، شب کنسرت‌ها؛ از مدیری و معین تا تتلو
  • تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر احمدی از کرج
  • افتتاح ورزشگاه پنج هزارنفری نوشهر با حضور جهانگیری
  • مشکلات واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها
  • سیاست جدید دولت در حوزه نفت
  • ایران جایگاه نهم تولید برق حرارتی دنیا
  • تطهیر و تقدیس استعمار از سوی زیباکلام تا به کجا؟!
  • خروج بیش از ۳۵ هزار زائر ایرانی از مکه مکرمه
  • معرفی رؤسای پلیس ترافیک شهری و مرکز صدورگواهینامه پلیس راهور
  • ترامپ در پی اتخاذ «دیپلماسی عکاسی» در برابر ایران قبل از انتخابات 2020 است
  • یک دموکرات از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف داد
  • ترامپ: من رهبر برگزیده برای مقابله با چین هستم
  • هوآوی با بحران مرگ و زندگی روبروست
  • اسپر: گزینه توقیف نفتکش ایرانی روی میز است!
  • واکنش روسیه به احیاء جی-۸
  • چین، آمریکا را به انتقام تجاری تهدید کرد
  • مرسدس بنز EQV، اولین ون تمام برقی لوکس جهان، رونمایی شد
  • هایکو ماس: با روسیه درباره حفظ برجام توافق داریم
  • فیلم وودی آلن برای جشنواره دوویل انتخاب شد
  • روحانی: سامانه باور ۳۷۳ از اس – ۳۰۰ قوی‌تر و به اس – ۴۰۰ بسیار نزدیک است
  • ناصر احمدی درگذشت