تخلفات عطاری های بدون مجوز تا حد فروش اقلام مخدر

    کد خبر :590377

تخلفات برخی عطاری ها در عرضه و فروش برخی اقلام دارویی و…، هر روز بیشتر نمایان می شود. تا جایی که موادمخدر هم از درون عطاری های بدون مجوز صنفی، کشف شده است.

پیرو شکایت مردمی مبنی بر فروش مواد مخدر در یک واحد عطاری، بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به محل مراجعه و پس از کشف اقلام مخدر و غیر مجاز با اخطار قبلی، محل مورد نظر را پلمپ کردند.

از این عطاری که بدون کسب جواز از صنف فعالیت می کرد، مقادیری قرص و شربت متادون و مکمل های تغذیه ای و محصولات چاق کننده کشف شد و پرونده تخلف جهت بررسی بیشتر به مراجع قضائی ارسال شد.

این در حالی است که تخلفات این قبیل عطاری ها فقط به تهران محدود نمی شود، به طوری که با پیگیری‌های کارشناسان واحد فرآورده‌های طبیعی، طب سنتی و مکمل دانشکده علوم پزشکی آبادان، در بازدید نامحسوس از دو عطاری، مقادیری محصولات غیرمجاز و داروی مخدر کشف و ضبط شد.

در همین حال، پیمان قجر بیگی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با عنوان این مطلب که در قزوین ۲۳۰ عطاری وجود دارد که فقط ۱۴۲ مورد آنها مجوز دارند، گفت: در برخی از آنها فعالیت بادکش، تجویز دارو بر اساس مشاهده «ام آر آی»، فروش انواع داروی ترک اعتیاد و مواد آرایشی قاچاق، ماساژ درمانی، فروش داروهای دست ساز، استفاده از ورقه فلزی آهن جهت درمان کم خونی دیده شده است.

به گزارش مهر ،متاسفانه تخلفات در برخی عطاری ها به اندازه ای مشهود و نگران کننده است که اگر اقدام ضرب العجلی در برخورد با این تخلفات صورت نگیرد، می تواند سلامت شهروندان را تا حد مرگ تهدید کند. زیرا، محصولات و فرآورده هایی در این قییل مکان ها عرضه می شود که به هیچ وجه در حیطه کاری این صنف نبوده و تنها به صرف کسب درآمد بیشتر، این قبیل محصولات و فرآورده های ممنوعه را عرضه می کنند.

یکی از مشکلات وزارت بهداشت در برخورد با عطاری ها، صدور مجوز آنها است که در اختیار وزارت بهداشت نبوده و در نتیجه روند نظارت بر این قبیل محل های عرضه محصولات سلامت محور، با مشکل همراه شده است. البته تیم های نظارتی و بازرسی وزارت بهداشت، از اختیارات خود برای برخورد با تخلفات در عطاری ها استفاده می کنند. اما، آنچه مسلم است اینکه اهرم های قانونی برای جلوگیری از عرضه فرآورده های ممنوعه در عطاری ها، چندان قوی نیست که همچنان شاهد بروز انواع تخلفات در برخی از این قبیل مکان ها هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید