وزارت خارجه ائتلاف آمریکا علیه ایران را بشکند

    کد خبر :590321

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کار دشوار برقراری موازنه قوا برعهده دستگاه دیپلماسی است، گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید با انجام اقداماتی گسترده بتواند ائتلاف آمریکا علیه ایران را بشکند.

محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با مهر، در خصوص وضعیت روابط میان ایران و اروپا با توجه به نزدیک شدن به پایان فرصت ۶۰ روزه دوم به اروپایی ها،گفت: مواجهه اصلی ایران با اروپایی ها نیست بلکه با آمریکا است و این تصور که اروپا بتواند در مقابل آمریکا بایستد و از ایران حمایت کند تصور باطلی است.

وی گفت: اروپایی ها نمی خواهند مشکلات دیگری در منطقه خاورمیانه علاوه بر تنش‌های موجود، بحران آوارگان و امثال این مسائل اضافه شود، چرا که بر امنیت آنها هم تاثیر گذار است، اما باید گفت که در تحلیل نهایی، اروپا در کنار آمریکا خواهد بود.

اروپا گامی موثر برای ایران بر نخواهد داشت

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اواخر اکتبر سال جاری، اروپا در وضعیت شکننده‌ای قرار می گیرد، افزود: بخشی از اتحادیه اروپا همچون انگلیس، با آمریکا در جهت اسکورت کشتی ها در خلیج فارس همراهی می کنند، در حالی که خیلی دیگر از کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان هم هستند که به دنبال جدا کردن خط خود از آمریکا هستند، اما تصور ما بر این است که در حالت کلی، اروپا حرکت و گامی موثر برای ایران بر نخواهد داشت.

جلیلوند با اشاره به استعفای رئیس اینستکس که سفیر سابق آلمان در ایران هم به حساب می آمد، تصریح کرد: این استعفا علی رغم ادعای صورت گرفته مبنی بر اینکه به دلیل برخی مسائل شخصی صورت گرفته است، اما دلیل واقعیش تهدید آمریکا بوده است. آمریکا اعلام کرده هر کس که در اینستکس مسئولیتی داشته باشد یا کاری در آن سازوکار مالی انجام دهد را مورد تحریم قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: بنابر این کسی جرات این را ندارد که حتی بخواهد در اینستکس شغلی داشته باشد، حالا ما چطور توقع داریم که اروپا بتواند آن سازوکار مالی را عملیاتی کند. حالا به فرض هم اینستکس عملیاتی شد، در نهایت چه اتفاقی می خواهد رخ دهد؟ شما ببینید آنچه اعلام شده که در این سازوکار در حال اجرایی شدن است صرفا برخی از اقلام دارویی، غذایی و کشاورزی است که اینها هم تحریم نبودند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در واقع این موارد برای زنده بودن یک ملت است نه برای زندگی کردن،اظهار داشت: اروپایی ها می خواهند ملت ایران فعلاً زنده باشند و بعدش هم «چو فردا شود فکر فردا کنیم» این سیاست امروز اروپایی ها در قبال ایران است.

جلیلوند گفت: به نظر من با فرا رسیدن زمان جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا، مجدد کشورهای اروپایی به سمت آمریکا غش خواهند کرد.

ایران گزینه‌ دیگری به جز گام سوم ندارد

وی با تاکید براینکه ایران یقیناً به سمت گام سوم حرکت خواهد کرد چرا که گزینه دیگری هم ندارد،افزود: با حمایت ها و تحریک هایی که آمریکا نسبت به انگلیس دارد، اگر لندن هم از برجام جدا شود دیگر می توان این طور تعبیر کرد که موتور برجام هم دیگر سوخته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: طرف مقابل و به طور خاص آمریکا در حال القای این مطلب است که ایران دیگر نه تنها عنصر امنیت زا در منطقه نیست بلکه به عنوان عنصری امنیت زدا و تنش آفرین در منطقه به حساب می آید. در واقع آن‌ها تلاش می‌کنند تا موازنه را علیه جمهوری اسلامی ایران کنند.

جلیلوند ادامه داد: شاید یکی از اهداف آنها در جهت تشکیل ائتلاف بین‌المللی خلیج فارس این باشد که این منطقه را به خلیج بین‌المللی تبدیل کرده تا زمینه را برای کم رنگ کردن نقش و حضور ایران در منطقه استراتژیک تنگه هرمز و خلیج فارس مهیا کنند.

ائتلاف آمریکا علیه ایران باید توسط وزارت خارجه شکسته شود

وی در خصوص نقش دستگاه دیپلماسی در برهه فعلی، تصریح کرد: در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی ما باید کار بسیار دشواری را انجام دهد و آن اینکه بتواند با سایر کشورها و از جمله کشور های اروپایی، چین و روسیه تعاملات بسیار بهتر و قوی تری را داشته باشد تا موازنه قوا را برقرار سازد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من تصور می‌کنم این موضوع برای دستگاه دیپلماسی نیازمند زمان بسیاری باشد چرا که کار به واقع دشوار است، بنابراین دستگاه دیپلماسی ما باید با انجام اقداماتی گسترده و مستمر بتواند اتلاف آمریکا علیه ایران را بشکند.

جلیلوند در خصوص رویکرد اخیر عربستان و امارات در عقب نشینی از مواضع قبلی خود، افزود: شما می‌بینید که امروز عربستان و امارات از مواضع ضد ایرانی خود تا حدی عقب‌نشینی کردند که البته آن هم دلایل خاص خود را دارد که شاید یکی از دلایل آن این باشد که آنها پای انگلیس و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای را به منطقه باز کردند و حالا خودشان را کنار کشیدند تا از عقب، ماجرا را ادامه دهند.

وی بیان کرد: در واقع دلیل این رویکرد جدید آنها این نیست که از ایران ترسیده باشند و بخواهند عقب‌نشینی به آن معنایی که بعضاً تفسیر می شود را انجام دهند، شاید آمریکایی‌ها به آنها گفتند که شما فعلاً عقب بکشید تا ما از خط مقدم کار را علیه ایران ادامه می دهیم و به این ترتیب هزینه آن دو کشور هم کاهش پیدا می کند.

لزوم افزایش تعامل با کشورهای منطقه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توسعه تعاملات و ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه در حال حاضر به عنوان بهترین گزینه پیش روی دستگاه دیپلماسی به حساب می آید و باید با تمام توان در صدد تقویت و افزایش ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای پیرامونی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید