نفتکش ایرانی به زودی آزاد می شود

    کد خبر :590275

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۴ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات و واردات کالا از و به بنادر کشور ۴ درصد افزایش یافته است.

جلیل اسلامی صبح امروز در نشست خبری گرامیداشت روز دریانورد با بیان اینکه استکبار، تحریم را به صنعت دریایی ما تحمیل کرده است، اظهار داشت: استکبار تا به امروز نتوانسته به اهداف خود که زمین گیر کردن صنعت دریایی است، دست یابد.

وی درباره استفاده از سوخت کم سولفور در شناورها گفت: تا پایان سال ۲۰۲۰ باید به سوخت نیم درصد سولفور برسیم که اگرچه پالایشگاه های ما ظرفیت هایی دارند اما شرکت های دانش بنیان توانسته اند در فرآیندهایی خارج از پالایشگاه ها، این سوخت را تولید کنند و نمونه آن را در سازمان بنادر به ثبت برسانند.

وی درباره امکان تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور افزود: میزان مصرف سوخت کشتیرانی در ایران سالانه یک و نیم میلیون تن است که هم امکان تولید آن را در داخل داریم و هم با تولیدکنندگان خارجی این نوع سوخت، مذاکراتی داشته ایم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره میزان تردد کالا در بنادر کشور در شرایط تحریمی، تصریح کرد: در ۴ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴ درصدی صادرات و واردات کالا از بنادر کشور را شاهد بوده ایم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر درباره ترخیص کالاهای اساس گفت: سازمان بنادر مسئول ترخیص کالا نیست و گمرک باید کالاهای اساسی و صنعتی را ترخیص کند. در بندر امام خمینی (ره) ۳ میلیون تن ظرفیت تخلیه و انبارگیری درجا ایجاد کرده ایم. در این بندر شرایط کاملا عادی است.

اسلامی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر دریانورد داریم، ادامه داد: سالانه ۵۰۰ نفر دریانورد از طریق ۴ دانشگاه دریایی تربیت می شوند و به همین میزان نیز تقاضای سالانه شرکت های کشتیرانی ماست. ۱۲۵ دریانورد بانو داریم اما تحریم ها و کاهش تردد کشتی های خارجی سبب بیکاری تعدادی از دریانوردان شده است.

وی درباره لایروبی اروند گفت: پس از سفر رئیس جمهور به عراق و مذاکراتی که در این زمینه انجام شد، پیشرفت مذاکرات دو کشور روند خوبی داشته است و سازمان بنادر به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این مذاکرات شرکت می کند. اما زمان آغاز لایروبی اروند به دلیل اختلافات دو طرف بر سر مسائل مرزی هنوز شروع نشده است اما انجام آن قطعی است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره صید ترال آبزیان توسط شناورهای چینی تصریح کرد: مجوزهای این موضوع را سازمان شیلات صادر می کند اما ورود نیروهای نظامی و امنیتی به این موضوع و توقف تعدادی از شناورهای صیادی خارجی نشان داد مشکلاتی در این زمینه وجود داشته است.

جلیل اسلامی در پاسخ به پرسش مهر درباره توقف سوآپ نفتی گفت: سواپ نفتی قبل از تحریم‌ها، یک فرآیند شکننده و پرزحمت بود و ساختار این بیزینس به گونه‌ای است که به سختی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر سوآپ نفتی در بندر نکا به دلیل تحریم‌ها قطع شده است اما بندر امیرآباد در شمال کشور، فعالیت‌های دیگر خود را غیر از سوآپ نفتی ادامه می‌دهد چرا که آیتم سوآپ نفتی در سال اخیر و گذشته در بندر نکا به عنوان زیرمجموعه بندر امیرآباد کاهش یافت. امیدواریم در نشست روز گذشته موافقتنامه ایران و ترکمنستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، موضوع سوآپ نفتی مطرح شده و مثمر ثمر واقع شود.

وی در پاسخ درباره توقف نفتکش ایرانی «گریس ۱» که در جبل‌الطارق از سوی انگلیس متوقف شده است، گفت: انگلیسی‌ها با دلایل اشتباه و ناشی از غرض‌ورزی، نفتکش ایرانی را متوقف کردند اما آنها علاقه‌مندی خود را برای حل موضوع نشان دادند. اسناد رفع این مشکل میان دو طرف رد و بدل شده و در آینده بسیار نزدیک، مشکل نفتکش ایرانی حل شده و با پرچم ایران به تجارت خود ادامه می‌دهد.

اسلامی در خصوص توقف نفتکش انگلیس در بندرعباس گفت: پس از توقف نفتکش انگلیسی، آمریکا و انگلیس خواستند فضاسازی کنند تا ترتیبات ممنوعیت تردد در هرمز ایجاد کنند اما هیچ‌ کشوری به این طرح نپیوست که از نظر ما شکست خورده است.

به گفته وی، نیروهای نظامی ما در خلیج‌فارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کرده‌اند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیج‌فارس با پرچم خود باشد.

اسلامی درباره افزایش بیمه نفتکش ها گفت: ۳۵ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز جابجا می شود که تنش های اخیر سبب افزایش بیمه کشتیرانی خصوصا در حوزه نفتکش ها شده است که علت آن دغدغه خریداران انرژی و همچنین شرکت های حمل انرژی است.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ۱۳ فروند مغروقه در اروند داریم که دو فروند به نامهای سارا و خانیان به دلیل بزرگتر بودن برای خارج سازی از اولویت بیشتری برخوردارند اما سال گذشته ۸ فروند مغروقه از آبراهه خور موسی در بندر امام به عنوان دومین بندر بزرگ کشور خارج و این آبراهه پاکسازی شد.

وی افزود: کشتی های خارج شده به فروش می رسد اما هزینه پاکسازی اروند و آبراهه ها که عمدتا به دلیل غرق شدن کشتی ها در زمان جنگ آلوده شده اند، از درآمد حاصل از فروش این کشتی های مغروقه بیشتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید