صادرات ۴ میلیارد دلاری صنایع کوچک در ۲ سال اخیر

    کد خبر :589838

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با بیان اینکه اولویت این سازمان تثبیت وضع کنونی شهرک‌های صنعتی است، افزود: اوضاع شهرک های صنعت نسبت به سال قبل بدون تغییر بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، اصغر مصاحب، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه اولویت این سازمان تثبیت وضع کنونی شهرک های صنعتی است، افزود: اکنون وضع شهرک های صنعتی مانند شرایط سال گذشته است.

وی افزود: تمام ظرفیت خود را باید برای شهرک های تقاضا محور قرار داده و اگر قرار است رونق اقتصادی اتفاق بیفتد، باید آنچه که در قانون برای صنایع کوچک مشخص شده است، انجام دهیم.

مصاحب گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده است دستگاه های خدمات رسان موظفند آب، برق، گاز و خدمات دیگر را درب کارگاه تولیدی به صنعتگر ارائه دهند؛ ضمن اینکه سازمان صنایع کوچک، توسعه شبکه ای را در سطح این صنایع در دست اقدام دارد که شامل توسعه خوشه های کسب و کار که در یک موقعیت و در یک زمینه فعال هستند، می شود.

مصاحب گفت: به عنوان نمونه در قم تعداد زیادی واحد مبل سازی داشتیم اما نمی توانستند چوب را خشک و رنگ آمیزی کنند که با ایجاد خوشه مبلمان و هزینه اندکی، دستگاهی را برای خشک کردن چوب ها تهیه کردند و اکنون مشکل این واحدها رفع شده و بر این اساس، تا کنون ۹۷ خوشه ایجاد و امسال ایجاد ۴۰ خوشه دیگر نیز در دست اقدام است.

صادرات ۴ میلیارد دلاری صنایع کوچک در دو سال گذشته

مصاحب گفت: در کل کشور ۴۶۶ خوشه کسب و کار شناسایی شده اند؛ ضمن اینکه در دو سال گذشته حدود چهار میلیارد دلار صادرات صنایع کوچک کشور بوده است.

­معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: این سازمان از کنسرسیوم های صادراتی این صنایع حمایت می کنند و اکنون ۶۸ کنسرسیوم و ۶۲ شرکت ساماندهی صادرات را ثبت کرده ایم.

مصاحب افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ که ۲۰ هزار میلیارد تومان در آن دیده شده است و صندوق توسعه ملی ۵۰ درصد و منابع بانک ها ۵۰ درصد آن را تأمین می کنند، آغاز شده است و شش هزار میلیارد تومان به بانک ها معرفی شده اند.

وی گفت: سازمان صنایع کوچک از نیمه دوم سال گذشته با استفاده از فناوری های جدید سامانه ای را راه اندازی کرده که زنجیره تأمین صنایع کوچک است.

مصاحب افزود: در این سامانه خریدار، تأمین کننده مواد اولیه و تولید کننده حضور دارند.

وی گفت: فرابورس را نیز در سازمان صنایع کوچک فعال کرده و بر این اساس، بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی را دانش بنیان کرده ایم.

مشکلات زیرساختی صنایع کوچک حل شود

محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: صنایع کوچک همان قدر که آسیب پذیرند، به همان میزان نیز قدرت مانور دارند و دولت مکلف است تعهدات خود را مانند خدمات برق، آب، راه های در دسترسی و جمع آوری زباله نسبت به شهرک های صنعتی انجام دهد.

وی افزود: اکنون در شهرک صنعتی چرمشهر صدها هزار تن ضایعات و زباله های سمی تلنبار شده است.

مرتضوی گفت: صدها هزار شغل در شهرک های صنعتی استان تهران منتظر برق هستند.

وی افزود: در حالی که پول انشعاب از واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی گرفته شده است اما می گویند منابع نداریم و به این واحدها برق نمی دهند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر مشکل آب، برق و زباله در شهرک های صنعتی حل شود، صدها هزار شغل ایجاد خواهد شد.

مرتضوی افزود: وزارت نیرو چگونه انشعاب را می فروشد اما برق نمی دهد.

وی گفت: در پرند صنایع غذایی آب ندارند.

مرتضوی افزود: زمانی که سرمایه گذار وارد شهرک صنعتی می شود پول قرارداد را از وی می گیرند؛ اما زمانی که وی کارگاه یا کارخانه خود را راه اندازی می کند، می گویند آب و برق نداریم.

وی گفت: وضع کارگاه های صنعتی خارج از شهرک های صنعتی بهتر است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون با توجه به تحریم ها فرصت بسیار خوبی برای صنایع کوچک ایجاد شده؛ زیرا عدالت محورترین بخش اقتصاد کشور این صنایع هستند.

مرتضوی گفت: در شهرک صنعتی چرمشهر زمین برای دفن زباله موجود است؛ اما زباله ها را جمع آوری نمی کنند که انباشت زباله موجب بیماری کارگران شده است.

وی افزود: در کشور ما، یک ساله شهرک باستی هیلز می سازند؛ اما می گویند پول جمع آوری زباله های صنعتی را نداریم؛ در حالی که پول این کار از ساختن بخش کوچکی از ویلاهای این شهرک کمتر است.

مرتضوی گفت: تولیدکنندگان به طور کامل از طرح خوشه های صنعتی استقبال می کنند؛ زیرا این طرح؛ توصیه تولید کنندگان بوده است.

وی افزود: اکنون اتحادیه مبلمان، پوشاک و کفش آمادگی کامل برای ایجاد خوشه را دارند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ما کمک نمی خواهیم و فقط می خواهیم همه وظیفه خود را انجام دهند؛ زیرا ۶۰ درصد مالیات کشور از صنایع و تولیدکنندگان گرفته می شود؛ اما ۲۰ درصد آن را نیز برای ما هزینه نمی کنند.

مرتضوی افزود: در شهرک صنعتی نظرآباد صنعتگری کارخانه ای ساخته و پایان کار آن را نیز گرفته است؛ اما چون زمین آن ۲۰ سند جداگانه دارد، بانک به آن تسهیلات نمی دهد.

وی گفت: این صنعتگر از اداره ثبت آن منطقه تقاضای صدور یک سند به جای ۲۰ سند را کرده است اما یک نفر در این اداره می گوید من این کار را نمی کنم.

مرتضوی افزود: مالیاتی که صنعتگران می دهند باید خرج توسعه زیرساخت ها در این زمینه شود.

وی گفت: اکنون کشور در شرایط اضطرار است اما در این شرایط تحریم، صنایع کوچک مانند اسب زین کرده آماده فعالیتند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: این آمادگی با نداشتن آب، برق، گاز و تسهیلات ندادن بانک ها معطل مانده است.

مرتضوی گفت: چطور ۸۰ هزار مگاوات در کشور برق تولید و بخشی از آن را صادر می کنیم اما اکنون ۲۰ هزار شغل معطل ۴۰۰ مگاوات برق است.

واحدهای تولیدی نباید منتظر تامین برق بمانند

سیدسجاد هاشمی رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد نیز در این برنامه گفت: زیرساخت های شهرک های صنعتی با مشکلات بسیاری روبرو است و واحدهای تولیدی نباید منتظر برق بمانند.

وی افزود: شهرک صنعتی عباس آباد اکنون با بحران برق روبرو است.

هاشمی گفت: وزارت نیرو ۳۲۰ مگاوات انشعاب در شهرک صنعتی عباس آباد واگذار کرده و پول آن را گرفته است اما ظرفیتی که ایجاد کرده ۱۳۰ مگاوات است و اکنون ۴۰ واحد آماده به کار این شهرک برق ندارند.

وی افزود: در شهرک های صنعتی تولید کننده نباید در پی برق و آب باشد بلکه این را باید دستگاه های خدماتی و دولت فراهم کنند.

هاشمی گفت: در سال ۸۸ مصوب شد آب پایداری برای شهرک صنعتی عباس آباد از سد ماملو تأمین شود که ۲۳ کیلومتر طول شبکه آبرسانی آن است؛ اما این طرح ۱۰ سال زمان برده است.

وی افزود: اکنون در شهرک صنعتی عباس آباد با تانکر آبرسانی می کنیم و ساعت ۴ بعدازظهر در این شهرک آب نیست.

رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد گفت: خوشه های صنعتی طرح بسیار خوبی است اما شهرک های صنعتی کشور به تبعیدگاه تولید کنندگان تبدیل شده است.

هاشمی افزود: در حالی که بیشترین مالیات ارزش افزوده را تولید کنندگان می پردازند اما برای دفن زباله های شهرک های صنعتی باید به شهرداری ها پول بدهیم.

وی گفت: درباره صادرات گام های خوبی برداشته شده است اما زمانی که لوایح به قانون تبدیل می شود مانند ماده ۱۲۱ برنامه پنجم فراموش می شود.

هاشمی افزود: باید ثبات مدیریت در سازمان صنایع کوچک وجود داشته باشد.

منابع مالی شهرکهای صنعتی کفاف ایجاد یک پست برق هم نمی دهد

مصطفی رجبی مشهدی، معاون اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق نیز در این برنامه گفت: منابعی که سازمان برنامه و بودجه به شهرک های صنعتی می دهد بسیار ناچیز است.

وی افزود: منابع سال ۹۶ و ۹۷ برای برق رسانی به شهرک های صنعتی حتی برای ایجاد پست ۴۰۰ کیلوواتی شهرک صنعتی عباس آباد نیز کافی نیست.

رجبی مشهدی گفت: چون منابع کافی نداریم نمی توانیم خدمت رسانی کافی داشته باشیم و بر اساس قانون از منابع دیگر نیز نمی توانیم استفاده کنیم بنابراین برای تأمین پست ۴۰۰ کیلوواتی شهرک صنعتی عباس آباد، استانداری قرار بوده منابعی را تأمین کند.

وی افزود: در ۳۲۷ پست برق اختصاصی شهرک های صنعتی مشکلی نداریم.

معاون اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق گفت: منابع سال ۹۶ و ۹۷ برای برق رسانی به شهرک های صنعتی کل کشور ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است در حالی که ایجاد پست ۴۰۰ مگاواتی شهرک صنعتی عباس آباد ۲۵۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید