تعطیلی بازار تبریز در آخر هفته ها

    کد خبر :58967

ماجرای تعطیلی بازار در روزهای آخر هفته و اعتراض گردشگران به آن، آسیب درختان به منظر تخت جمشید، بازسازی سردر مجموعه شیخ صفی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی از برگزاری دومین دوره مسابقه ویدئویی گردشگری سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد خبر داد و گفت: این مسابقه ویدئویی به‌مناسبت بیست‌ودومین نشست مجمع عمومی در چنگدوی چین برگزار می‌شود. بنابراین تمام ویدئوهای ارسالی در وب‌سایت http://media.unwto.org منتشر می‌شود.

آسیب درختان به آثار باقی مانده پارسه

این هفته پس از اعلام اجرای حکم قلع و قمع درختان در اطراف تخت جمشید، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی د گفت: در اطراف مجموعه تخت جمشید هنوز کاوش‌های باستانی تکمیل نشده و امکان دارد در لایه‌های زیرین زمین آثار تاریخی وجود داشته باشد پس تا زمان تکمیل این اقدامات نباید کاری انجام داد هر چند که عملیات ژئوفیزیک انجام شده باشد اما عمق آثار در هر جا متفاوت است و از آنجاکه  به عنوان مثال در جایی بعد از چند سال ورودی پارسه در آورده شد بنابراین هنوز ممکن است بقایای آثاری در این محدوده باشد که اقدامی مانند درختکاری روی سطح زمین به این لایه‌های زیرین آسیب بزند.

عزیزی گفت: تجربه نشان داده که اگر اکنون افراد نهال کاری کنند بعدها دور آن حصار می‌کشند و زمانی که درختان بزرگ‌تر شد آن محدوده به ویلا و یا خانه باغ تبدیل می‌شود در آن صورت مشکلات نیز بزرگ‌تر خواهد شد پس بهتر است که از همان ابتدا جلوی این مشکلات گرفته شود.

آغاز بازسازی سردر عالی‌قاپوی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از آغاز بازسازی سردر عالی‌قاپوی این مجموعه جهانی خبر داد. عبدالرحمان وهاب‌زاده، مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی،  افزود: «سردر مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مشهور به ”عالی‌قاپو“، یکی از آثار مهم دوره شاه‌عباس دوم است که دارای معماری باشکوه وکاشی‌کاری‌های معرق با کتیبه‌های قرآنی به‌خط ثلث از مهم‌ترین آثار هنری و معماری دوره صفوی است.»

او گفت: «این اثر به‌علت نشست طاق‌ها و فروریزی نقاره‌خانه و وجود خطرات جانی برای مردم، در سال ۱۳۲۱ شمسی، به‌دستور فرماندار وقت، به‌همت نماینده آثار باستانی در کمال دقت و امانتداری جمع‌آوری شده و نقشه‌های تقریبی، عکس و قطعات کاشی و کتیبه‌های سالم پیاده‌شده از بنا با دقت در انبارهای مجموعه برای استفاده مجدد گذاشته است که متأسفانه به‌علت مرور زمان و جابه‌جایی و نبودن امکانات مناسب لطمات جبران‌ناپذیری دیده است.»

مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تصریح کرد: «محل سردر در سال‌های قبل حفاری و بخشی از پی و پایه‌های آن کشف و بعد از مستندسازی برای استفاده و بهره‌برداری در سال‌های بعد مجدداً خاک‌ریزی شده است.»

ثبت ۷۰۰ هکتاری حریم جهانی یزد

به دنبال ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست میراث یونسکو ، معاون میراث فرهنگی کشور پیرامون ثبت جهانی شهر یزد گفت: ۷۰۰ هکتار حریم یزد و ۲۰۰ هکتار منطقه پیشنهاد شده این شهر به ثبت جهانی رسیده است.

پس از ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست میراث تاریخی یونسکو، نشست خبری محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۵ تیرماه در دفتر معاونت میراث فرهنگی پیرامون این موضوع برگزار شد. محمدحسن طالبیان در این برنامه گفت: از سه سال پیش همه مردم یزد و مسئولان دستگاه ها همراه شدند که این شهر ثبت جهانی شود. ما به این موضوع توجه داشتیم که قرار دادن یک شهر در فهرست میراث یونسکو کار آسانی نیست. خوشحالی ما از زمانی که این شهر ثبت شد پیرامون این موضوع بود که در چند روز گذشته مسئولان شهرداری های شهرهای دیگر با ما تماس گرفته و اعلام کردند که از جهت توسعه های انجام شده در شهرها و به هم خوردن نظم بافت تاریخی شهرهایشان اشتباه کرده اند و آمادگی دارند که با این وجود فعالیت هایی در حوزه ثبت آن شهرها انجام دهند. اینکه همه به یک گفتمان حفاظت رسیده اند جای خوشحالی دارد.

طالبیان درباره ثبت حریم شهر تاریخی یزد نیز گفت: ۷۰۰ هکتار حریم یزد و ۲۰۰ هکتار منطقه پیشنهاد شده آن است. همچنین در محدوده جهانی شهر یزد ۳ هزار بادگیر وجود دارد که برای آن پروژه ای در نظر گرفته ایم. ۱۶۰ بنای تاریخی نیز به صورت مشارکتی مرمت شده اند. ۷۰ درخواست ثبت نیز از سوی مردم به ما ارائه شده است، چون می دانند که اگر این خانه ها پلاک ثبت بگیرند، ارزش خواهند داشت.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در ایران ۳۷ هزار قنات زنده داریم ولی ۱۱ قنات آن را که مهم بودند، ثبت کردیم. موضوع طرح مدیریتی در یزد بسیار برای ما مهم است و طرحی را همه امضا کردند که مورد وفاق همه باشد. روند ثبت جهانی شهر یزد فقط تدوین پرونده نبود، بلکه بسیاری از اشکالات در حوزه ساماندهی این شهر رفع شد مانند کف سازی کوچه ها یا جزئیات ساماندهی آنها و یا عوامل مخدوش کننده منظری. البته این نگاه ها و طرح ها می توانست بهتر باشد و با مدیریتی یکپارچه اتفاق بیفتد.

مشارکت بخش خصوصی در احیای بناهای تاریخی اتفاق بزرگی را خلق می کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تأکید بر موفقیت های صندوق احیاء، گفت: مشارکت بخش خصوصی در احیاء بناهای تاریخی اتفاقات بزرگی را خلق می کند.

سید جواد ساداتی نژاد، افزود: جاذبه های کشور ما که بناهای تاریخی بخش اعظمی از آن را تشکیل داده است در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»می تواند حجم زیادی کار و اشتغال ایجاد کند.

نماینده مردم کاشان و آران‌بیدگل با اشاره به لزوم مرمت و حفظ و احیاء ابنیه تاریخی کشور، ادامه داد: با توجه به محدودیت های بودجه ای، دولت به تنهایی نمی تواند از عهده مرمت و تعمیر همه آثار و ابنیه تاریخی برآید بنابر این مشارکت بخش خصوصی در این حوزه می تواند اتفاقات بزرگی را خلق کند.

زمینه‌های حضور چین در بازار گردشگری ایران بررسی شد

زمینه‌های توسعه گردشگری ایران و چین در نشستی با حضور بخش‌خصوصی،رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و پانگ سن سفیر چین در تهران بررسی شد.

زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این دیدار گفت: «ایران و چین به‌لحاظ تجاری و سرمایه‌گذاری روابط دیرینه‌ای دارند که این روابط درحال گسترش است و باید به حوزه گردشگری هم تسری پیدا کند.»

احمدی‌پور ادامه داد: «از سال ۲۰۱۱ ایران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری چین انتخاب شده و در فهرست مقاصد گردشگری چین قرار گرفته، که امیدواریم به یک بازار گردشگری برای چین تبدیل شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: «چین تجربه خوبی در ساخت‌وساز خصوصاً در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی دارد و با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که ایران در این حوزه دارد، مرمت این بناها می‌تواند آن‌ها را تبدیل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کند.»

موزه‌ای که جمعه‌ها به روی گردشگران بسته است

تبریز قرار است در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شود و برای آن برنامه‌های مختلفی دارد اما بسته بودن مهمترین سایت تاریخی و باستانی آن خلاف مباحث گردشگری این شهر در سال ۲۰۱۸ است. در این باره، حسین اسمعیلی سنگری مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: این طور نیست که همه بازار در روزهای تعطیل بسته باشد جداره های بیرونی باز است. اما از آنجا که تیمچه ها و سراها بسته است، در روزهای تعطیل آنها را قفل می‌کنند. در بازار تبریز با مغازه های شخصی رو به رو هستیم و دستمان آنقدر باز نیست که بتوانیم مردم را در هر ساعتی که خواستیم به بازار راه بدهیم این سایت تاریخی مانند سایتهای تاریخی دیگر نیست چون مال و اموال مردم در بازار و مغازه ها وجود دارد پس به دلیل امنیت این اموال نیز تامین شود.

اسمعیلی گفت: بازار تبریز هشت هزار کسبه با هیات امنای خاص خودشان را دارد که آنها در این باره تصمیم می گیرند. مسئولان هیات امنا، سازمان میراث فرهنگی و… با آنها رایزنی کردند تا در ایام نوروز تعداد روزهایی که بازار بسته است کمتر شود. بنابراین اگر در سالهای دیگر بازار تبریز تا روز چهارم عید تعطیل بود ولی امسال مغازه‌های بازار از روز دوم عید باز شد. اکنون مقامات استان در حال رایزنی هستند که روزهای دیگر تعطیل سال نیز بازار به روی گردشگران باز باشد.

وی ادامه داد: مردم بومی شرایط استفاده از بازار و ساعت و روزهای کاری آن را می‌دانند و گردشگر غیر بومی نیز تنها یک روزه به تبریز نمی‌آید آنها می توانند در مدتی که در تبریز اقامت دارند اگر می بینند روز جمعه بازار تبریز تعطیل است روز دیگری را به دیدن این بخش از تبریز اختصاص دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید