پایان دور جدید مذاکرات آمریکا-طالبان؛ رایزنی با رهبران ادامه داد

    کد خبر :589638

سخنگوی طالبان اعلام کرد هشتمین دور از مذاکرات بر سر پیمانی که به ایالات متحده اجازه می‌دهد به طولانی‌ترین جنگش خاتمه داده و نیروهایش را از افغانستان خارج کند، امروز (دوشنبه) به پایان رسید و طرفین درباره گام‌های آتی با رهبرانشان رایزنی خواهند کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مذاکرات که از اواخر سال گذشته میان طالبان و مقام‌های آمریکایی در قطر برگزار می‌شود، امیدها برای حصول معاهده‌ای که نیروهایی آمریکایی در ازای وعده طالبان مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان از افغانستان به عنوان پایگاهی برای توطئه حملات خارجی استفاده نکند، افزایش داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت تازه‌ترین دور مذاکرات که به گفته یک مقام آمریکایی حاوی جزئیات فنی و اجرای مکانیسم‌های یک معاهده است، صبح امروز به پایان رسید. سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: این گفت‌وگوها مفصل و سودمند بود و طرفین تصمیم گرفتند تا با رهبران و مقام‌های ارشدشان برای گام‌های آتی رایزنی کنند.

مقام‌های آمریکایی هنوز اظهارنظری نکرده‌اند اما زلمای خلیل‌زاد،‌ مذاکره‌کننده ارشد آمریکا یکشنبه گفته بود کار با جدیت “در راستای یک توافق صلح پایدار و شرافتمندانه و یک افغانستان بااقتدار که هیچگونه تهدیدی برای دیگر کشورها نداشته باشد” دنبال می‌شود.

انتظار می‌رود این معاهده شامل تعهد طالبان به برگزاری مذاکرات تقسیم قدرت با دولت تحت حمایت آمریکا باشد اما انتظار نمی‌رود شامل آتش‌بس طالبان با دولت شود و همین این نگرانی را ایجاد می‌کند که شبه‌نظامیان پس از خروج نظامیان آمریکایی به مبارزه ادامه می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید