امارات از طریق بنادر خود به صدور نفت ایران و شکستن محاصره تهران کمک می‌کند

    کد خبر :589539

أحمد الزعبی در العربی الجدید نوشت: امارات روابط اقتصادی خود با ایران را از طریق در‌های پشتی و راه‌های سری، تقویت می‌کنند، که بارزترین آن‌ها قاچاق نفت و اعطای تسهیلات غیر رسمی است.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: نزدیکی اخیر در روابط بین ایران و امارات، در شرایطی صورت می‌گیرد که درگیری بزرگی بین عربستان، هم پیمان ابوظبی و تهران، دشمن سرسخت ریاض، وجود دارد.

در این چارچوب، مروان سلامه، مدیر کل مرکز بین المللی مشاوره‌های اقتصادی در گفتگو با العربی الجدید می‌گوید: امارات اهتمام زیادی به تجارت از طریق بنادر خود دارد؛ از این رو، اماراتی‌ها به دنبال تامین امنیت این بنادر هستند؛ چرا که شعله ور شدن جنگی در منطقه، می‌تواند باعث تعطیلی حرکت تجاری شده و خسارت سنگینی به امارات وارد کند.

سلامه می‌افزاید: همکاری تجاری بین ابوظبی و تهران، با وجود بحران‌های پی در پی در منطقه، متوقف نشد و شواهد زیادی برای این ادعا وجود دارد؛ گزارش‌های زیادی حکایت از کمک امارات به ایران، برای صدور نفت آن از طریق بنادر و شکستن محاصره اقتصادی ایران، دارد.

وی می‌افزاید: همکاری امارات و ایران، سالهاست که ادامه دارد، اما بخش زیادی از آن، سری باقی ماند، تا اینکه دیدار بین مسئولان ایرانی و اماراتی، نشان دهنده وجود همکاری علنی بین دو کشور است.

براساس اسناد خارجی، راه‌های تازه‌ای برای صدور نفت ایران، از طریق بنادر و آب‌های امارات، وجود دارد، که هدف از آن، صادر کردن نفت، به تعدادی از دولت‌ها در آسیا و خاورمیانه است.

به گزارش العربی الجدید، اولین ابزار‌های به کار گرفته شده در صدور نفت ایران از طریق امارات، تغییر مالکیت نفت کش‌ها و پرچم‌های آنهاست.

از سوی دیگر، سالم الفیلی، مدیر کل مرکز مطالعات استراتژیک خلیج [فارس]، در گفتگو با العربی الجدید گفت: حوادث اخیر و نزدیکی در روابط بین ایران و امارات، به اختلافات میان عربستان و امارات، در خصوص تعامل با مسائل خلیج فارس، اشاره دارد. الفیلی ضمن اشاره به اختلاف پنهان بین دو دولت عربستان و امارات، بر سر جنگی که در یمن جریان دارد، ترس امارات از قرار گرفتن در معرض تحریم‌های بین المللی به رهبری ایالات متحده را دلیل سیاست‌های جدید ابوظبی می‌داند؛ چرا که در صورت اعمال تحریم علیه عربستان، به دلیل جنگی که در یمن به راه انداخته است، تحریم امارات نیز ممکن است. این کارشناس معتقد است اماراتی‌ها قصد دارند به این شکل، از تحریم‌های احتمالی در امان بمانند.

در مقابل، جمال الفضلی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت، در گفتگو با العربی الجدید می‌گوید: منطقی نیست که نوعی درگیری دائمی بین دولت‌های خلیج فارس و ایران وجود داشته باشد. وی تاکید می‌کند وجود همکاری بین دو طرف و استفاده از قدرت اقتصادی، نظامی و تجاری تهران، برای امارات ضروری است و این کشور باید به جای پناه بردن به هم پیمان آمریکایی خود که به دنبال باجگیری از دولت‌های خلیج فارس است، به همکاری‌های خود با ایران، وسعت بیشتری دهد.

الفضلی می‌افزاید: همکاری با ایران، دولت‌های خلیج فارس را از کابوس جنگ و درگیری‌های محتمل در نتیجه تنش فعلی، دور می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید