سید احمد خاتمی: رئیس جمهور بداند کسانی که به او رای دادند هم مردم این کشور هستند/ وحدت تحمل می خواهد

    کد خبر :58953

امام جمعه موقت تهران با اشاره به لزوم حفظ وحدت، از فعالان سیاسی و اجتماعی خواست، آستانه تحمل خود را در برابر انتقادات بالا ببرند.
آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در مراسم شب شهادت امام جعفر صادق و در جمع عزاداران شهر ابهر، با تحلیل شرایط سیاسی دوران آن امام، افزود: امام صادق(ع) برای حفظ وحدت شیعیان، آن ها را به وحدت، صمیمیت، تواضع و مذاکره توصیه می کرد.

وی با بیان اینکه امام (ع)، بایدها و نبایدها را به مردم و شیعیان بیان می کردند، ادامه داد: در سیستم این امام، کارگزاران نباید به مردم زور بگویند و مردم هم نباید از کارگزاران کاری غیرقانونی مطالبه کنند.

امام جمعه موقت تهران زورگویی از هر منبعی که باشد را منشاء دعوا و اختلاف دانست و اظهار داشت: امام صادق(ع) بر حفظ وحدت و شناساندن آسیب های وحدت، اصرار داشتند.

خاتمی، استخوان بندی دینی را تنها ملاک سنجش افراد عنوان و تصریح کرد: بر اساس روایات مختلف، امام(ع) بر جلوگیری از تفتیش زندگی و عقاید مردم تاکید داشتند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اینکه در کنار تمامی فعالیت های سیاسی، این مسایل دینی و اهل بیت(ع) هستند که وحدت آفرین بوده اند، گفت: برای دشمنان امروز کشور، اصولگرا و اصلاح طلب مهم نیست، چرا که آنها اصل نظام را نشان گرفته اند.

خاتمی با بیان اینکه دشمنان کشور در مقابل ایران اسلامی همیشه متحد بوده اند، افزود: رفتار یک شکل دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی در قبال ایران در مسایلی مانند « گزینه های روی میز» به وضوح، اتحاد آنها را در مقابل ایران اسلامی نشان می دهد.

وی همراهی ظاهری آمریکایی ها با برخی ها را ناشی از شیطنت آنها دانست و تاکید کرد: با توجه به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تغییر نظام جمهوری اسلامی از درون، نشان می دهد آنها در صورت تحقق اهدافشان، در دهان کسانی که به دنبال آنان هستند نیز، خواهند زد.

خاتمی، با تاکید بر این نکته که این حکومت به دست صاحب اصلی اش تحویل داده خواهد شد، گفت: آمریکایی ها در ظاهر و برای ایجاد اختلاف « این و آن » می کنند و در باطن هیچ کس را نمی خواهند و اگر این کشتی غرق شود، همه سرنشینان آن باهم غرق خواهند شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه با اتمام انتخابات، تمامی کاندیداها و طرفداران آنها باید رقابت ها را به رفاقت ها تبدیل کنند، افزود: با دعوا کشور به سامان نمی رسد و ما ناچاریم به صمیمیت پایدار برسیم.

خاتمی در ادامه با برشمردن راه های حصول وحدت، تصریح کرد: نکته اول در حفظ وحدت این است که؛ وحدت، محور می خواهد و بر اساس آیات و روایات و قانون اساسی، ولایت فقیه باید فصل الخطاب باشد.

وی کسانی که با ابزارهایی مانند قلم و بیان و فضاهای مجازی در پی سایش رهبری هستند را در خط مقدم جبهه دشمن دانست و اظهار داشت: کسانی که در ظاهر مردم را به وحدت دعوت می کنند اما در همان زمان نیش هم می زنند و رقیبان را به ایجاد فضای دوقطبی متهم می کنند، خود تفرقه افکن هستند و باید به اینها گفت؛ از وحدت استفاده ابزاری نشود.

امام جمعه موقت تهران رکن سوم از راه های حفظ وحدت را با نیش و کنایه حرف نزدن عنوان کرد و گفت: با نیش و کنایه حرف زدن کینه بوجود می آید و در جایی که کینه باشد، حفظ وحدت محال است.

خاتمی در ادامه افزود: باید به جای تخریب افراد، عملکرد آنها مورد نقد واقعی قرار بگیرد. هرچند برخی ها نقد عملکردشان را چون بر خلاف سلیقه آنهاست، تخریب می نامند و این درست نیست، چرا که جامعه ما آزاد است و در جامعه آزاد قلم ها نیز آزاد هستند.

امام جمعه موقت تهران، پنجمین نکته را کلیدی ترین رکن حفظ وحدت عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت؛ تحمل می خواهد. تحمل یعنی اینکه بدانیم، تمامی مستمعین ، هم سلیقه ما نیستند. در این حالت هر دو طرف باید همدیگر را تحمل کنند.

خاتمی با بیان اینکه جامعه نیاز به وحدت دارد، تاکید کرد: فرد منتخب ریاست جمهوری هم بداند، کسانی که به وی رای نداند هم مردم این کشور هستند و حق و حقوق سیاسی و اجتماعی دارند.
منبع: مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید