برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی دریای خزر در بابلسر

    کد خبر :589501

همزمان با سالروز انعقاد کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر، آیین گرامیداشت روز دریای خزر در روز پنج شنبه ۲۴مرداد ماه در شهر بابلسر برگزار می‌شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به نامگذاری ۲۱ مرداد ماه به عنوان روز دریای خزر گفت: محور اصلی این گردهمایی روز ملی دریای خزر موضوعات مرتبط با پسماند است. توجه ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص تصویب لایحه مدیریت پسماند در استان‌های ساحلی به‌ویژه شمال کشور می تواند گام موثری در این زمینه باشد.

وی تصریح کرد: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون تهران در پنجمین جلسه کشورهای متعاهد کنوانسیون در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در ترکمنستان به تصویب هر پنج کشور رسید. این پروتکل در هیئت دولت به تصویب رسیده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در حال حاضر در حال بررسی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ششمین نشست اعضای متعاهد کنوانسیون تهران در آبان سال جاری در شهر باکو جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از اقدامات مهمی که انتظار می‌رود در این اجلاس به نتیجه برسد تصمیم‌گیری در خصوص ساختار سازمانی دبیرخانه برای انتقال آن به منطقه، تصویب پروتکل پایش ارزیابی و تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی به منظور اجرای سایر پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر شامل آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست این دریا در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند. این کنوانسیون با همکاری و حمایت برنامه محیط زیست ملل متحد شکل گرفت. این کنوانسیون منطقه‌ای تنها معاهده زیست‌محیطی مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای‌ حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا همزمان با لازم الاجرا شدن کنوانسیون تهران در تاریخ ۲۱مرداد ۱۳۸۵ این روز به عنوان روز دریای خزر نامیده شد و به همین مناسبت هر ساله مراسم بزرگداشت این روز با هدف آشنا کردن جوامع محلی حاشیه این دریا با اهداف کنوانسیون تهران در کشورهای عضو این کنوانسیون برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید