هدف ژاپن از تشکیل واحد نظامی فضایی مهار چین نیست

    کد خبر :589271

«تام لی» معتقد است که هدف دولت ژاپن از تشکیل واحد نظامی فضایی نظامی گری، مهار و محدود کردن دولت چین نیست، زیرا دولت چین بسیار بزرگتر از آن است که با این برنامه ها محدود شود.

به گزارش مهر، روزنامه «یومیوری شیمبون» از قصد دولت ژاپن برای ایجاد نیروی نظامی فضایی تا سال میلادی ۲۰۲۰ خبر داد و دلیل آن را حفظ رقابت با سایر کشورهایی عنوان کرد که به استفاده هرچه بیشتر از امکانات فضایی برای برآورده کرن اهداف نظامی خود روی آورده‌اند.

گفتنی است که دولت ژاپن هم‌اکنون نیز روی ساخت یک ردیاب زمین‌پایه فضایی کار می‌کند که مجهز به رادار فوق‌حساس و تلسکوپ نوری است و تا سال ۲۰۲۳ عملیاتی می‌شود.

اصلی‌ترین وظیفه واحد فضایی ژاپن رصد زباله‌های فضایی و تهدید برخاسته از ماهواره‌های دیگر کشورها عنوان می‌شود.

قرار است ژاپنی‌ها برای آموزش و کسب مهارت‌های لازم، از مستشاران آمریکایی کمک بگیرند. تاکنون آمریکا، روسیه و فرانسه برای احیاء یا ایجاد نیروهای فضایی خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این ارتباط خبرنگار مهر مصاحبه‌ای با «پروفسور تام لی» استاد علوم سیاسی کالج پومونا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*روزنامه «یومیوری شیمبون» از قصد دولت ژاپن برای ایجاد نیروی نظامی فضایی تا سال میلادی ۲۰۲۰ خبر داد. دلایل اتخاذ این رویکرد چیست؟

ژاپن بیش از یک دهه است که در حال توسعه برنامه فضایی است، بنابراین این موضوع چیز جدیدی نیست. فکر می کنم آنها نمی خواهند از مسابقه فضا عقب بمانند. اما این موضوع به هیچ وجه به معنای نظامی کردن برنامه های فضایی آن نیست. احتمالاً بودجه این برنامه نیز اندک خواهد بود.

*ارتش ژاپن پیش از این نیز ماموریتهای برون سرزمینی را برای خود تعریف کرده است که نشان از تغییر رویکرد ارتش ژاپن به وضعیت تهاجمی است. دلایل این تغییر رویکرد چیست؟

من با این ارزیابی موافق نیستم. واقعا نمی دانم چگونه برنامه فضایی ژاپن می تواند تهاجمی باشد. با این حال این برنامه متناسب با دکترین صلح فعال آبه است.

*ایا ایفای نقش جدید ارتش ژاپن و ورود به عرصه فضایی نوعی نقش جهت مهار چین با چراغ سبز آمریکا نیست؟

به هیچ وجه یک برنامه فضایی کوچک نمی تواند جهت مهار چین مورد استفاده قرار گیرد. چین را نمی توان محدود کرد. اگر ژاپن می خواست چین را محدود کند، بر برنامه سلاح های هسته ای متمرکز می شد. من معتقدم ژاپن فقط می خواهد از شروط خود محافظت کند و این تضمین را بدهد که این حوزه مهم (برنامه هسته ای) را دنبال نمی کند.

*تاکنون آمریکا، روسیه و فرانسه برای احیاء یا ایجاد نیروهای فضایی خود اعلام آمادگی کرده‌اند. ژاپن نیز با تصمیم خود چهارمین کشور در این زمینه خواهد بود. چرا ژاپنی ها بر این عرصه تأکید دارند؟

ژاپن یکی از بهترین برنامه های فضایی (از نظر علمی) در جهان را دارد.من فکر نمی کنم هدف ژاپن واقعا نظامی گری باشد و تصور آن بسیار سخت است. چه اقدامی آنها در فضا انجام می دهند که می تواند بازی نظامی در زمین را تغییر دهد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید