سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت‌ها را بگوید خیلی‌ها دیگر در کوچه و خیابان نمی‌آیند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰
    کد خبر :589164

فعال سیاسی اصولگرا گفت: مطمئن هستم که هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان درباره چشم پوشی یا صرف نظر از مسائل به کسی قولی نمی دهند. اعضای شورای نگهبان یکسری معیارهای و شاخص های قانونی و تعریف شده دارند که براساس آنها قضاوت می کنند.

صف بندی های انتخاباتی کم کم نظم و قالب خود را دارد پیدا می کند. اصولگرایان هم می خواهند با تابلوی جدید به صحنه رقابت وارد شوند. غلامعلی حدادعادل در صحبت های اخیر خود تلاش کرد گوشه ای از پرده روی تابلوی جدید را بالا بزند تا رقیب نیز خود را بر همین اساس تنظیم کند. او گفت «اگر در انتخابات آینده جریان انقلابی و اسلامگرا نتواند به فهرست واحد برسد هیچ امیدی به پیروزی وجود ندارد همانطور که این حقیقت تلخ را در انتخابات سال ۹۶ تجربه کردیم.» البته صحبت های او به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد چون آنها با تعریف حدادعادل در زمره غیراسلامگراها قرار می گرفتند.

به گزارش نامه نیوز: سیدحسین نقوی حسینی عضو جمعیت ایثارگران و سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی به هجمه چندروز اخیر اصلاح طلبان به حدادعادل پاسخ داد.

*به نظر شما چرا چندروزی است که اصلاح طلبان آقای حدادعادل را مورد هجمه و نقدهای تند قرار می دهند؟

تقسیم بندی انقلابی و غیرانقلابی مرسوم است، اتفاقا مبتکر این تقسیم بندی مقام معظم رهبری هستند. ایشان معتقدند «ما از مرز اصولگرایی و اصلاح طلبی عبور کردیم و امروز در کشور دو جریان انقلابی و غیرانقلابی داریم».

*آیا می توان عرصه سیاسی را به دو طیف اسلام گرا و غیراسلام گرا تقسیم کرد؟ اساسا هستند جریانات رسمی سیاسی که در چارچوب نظام فعالیت کنند اما در عین حال اسلامگرا نباشند؟

بین کسانی که فعالیت سیاسی می کنند جریاناتی هستند که به مذهب نگاه لیبرالیستی دارند و دین را جدای از سیاسی می دانند. این گروه تأکید می کنند که باید در حوزه سیاست ورزی و حکومت داری از مدل های تجربه شده غرب بهره جست بنابراین می توان گفت جریاناتی را امروز در کشور داریم که اسلامگرا نیستند.

*آقای حدادعادل در بخش دیگر از صحبت های خودشان گفتند «جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است.» برخی به این دیدگاه آقای حدادعادل خرده گرفتند نظر شما چیست؟

سال 92 آقای روحانی و اصلاح طلبان با حربه انتقاد به نوع مدیریت اجرایی اصولگراها دولت را در دست گرفتند. همین آقای روحانی عملکرد دولت احمدی نژاد را به مسخره گرفت و در تبلیغات ریاست جمهوری گفت «قیمت ها کالاها بی ثبات است شب می خوابیم و صبح بلند می شویم قیمت دلار چند برابر می شود. این وضعیت به خاطر بی تدبیری و خودشیفتگی و عدم مدیریت صحیح است». آیا می توان گفت اصلاح طلبان آن زمان خوشحال بودند؟ اگر جواب این سئوال مثبت است باید گفت آنها پیشتاز این خوشحالی بودند. اگر پاسخ منفی است شامل اظهارات همه گروه ها هم می شود. بالاخره جریانات سیاسی سعی می کنند در انتخابات از نقاط ضعف طرف مقابل استفاده کنند. انصافا در 6 سال اخیر به اعتراف خود اصلاح طلبان و دولتمردان شرایطی بر کشور حاکم شد که در طول 40 سال بعد از پیروزی انقلاب سابقه نداشت بنابراین جریان رقیب امروز می تواند به اصلاح طلبان بگوید «شما نتوانستید اقتصاد، مسکن و اشتغال را سامان دهید که هیچ، ارزش پول ملی هم سقوط کرد». معنای این نقدها به جریان اصلاحات آن نیست که ما از این وضعیت خوشحالیم، بلکه بیان واقعیت هاست.

*اصلاح طلبان این روزها انتقادهایی را هم به نحوه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان مطرح می کنند، کیهان در پاسخ به آنها نوشت «اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که قانون، دست شورای نگهبان را برای اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت افراد بسته است»، آیا وضع اصلاح طلبان اینقدر خراب است؟

مگر اصولگرایان ردصلاحیت نمی شوند؟ اصولگراتر از آقای رسایی در جبهه پایداری کسی وجود دارد؟ آقای رسایی هم ردصلاحیت شد. چرا ردصلاحیت های شورای نگهبان را جناحی و جریانی می کنند؟ هم اصولگراها و هم اصلاح طلبان ردصلاحیت می شوند. ردصلاحیت‌ها در انتخابات جریانی و جناحی نیست. کسانی که موضوع ردصلاحیت ها در شورای نگهبان را جناحی و جریانی می کنند نه اسلام‌گرا و نه جمهوری‌گرا هستند، آنها به جمهوری اسلامی خیانت می کنند. حالا عده ای اعلام می کنند «شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت ها را شفاف بگوید»، یکسری از ردصلاحیت ها خطوط قرمز شرعی دارد، نمی شود مسائل زندگی خصوصی مردم را علنی گفت چون آثار و عوارض خانوادگی و اجتماعی و نقض حریم خصوص دارد. اگر شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت ها را بگوید خیلی ها دیگر در کوچه و خیابان نمی‌آیند. این موضوع اصولگرا و اصلاح طلب هم ندارد. در مجموع وقتی شورای نگهبان تشخیص می دهد فردی با این وضعیت نمی تواند روی کرسی نمایندگی مجلس بنشیند، از این نظر تبعیت کنیم.

وزیر تعاون دولت اصلاحات اخیرا در پاسخ به این سئوال که «چرا ردصلاحیت شورای نگهبان همواره باید متوجه اصلاح طلبان است؟» گفته «آقای کدخدایی به آقای عارف قول داده بود که نقایص قانونی را برطرف خواهند کرد اما زیر قولش زده است.» آیا واقعا به نظر شما آقای کدخدایی زیرقولش زده است؟

نقایص قانونی هرجایی هست باید برطرف شود، این حرف که قول به یک جریان سیاسی نیست. مطمئن هستم که هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان درباره چشم پوشی یا صرف نظر از مسائل به کسی قولی نمی دهند. اعضای شورای نگهبان یکسری معیارهای و شاخص های قانونی و تعریف شده دارند که براساس آنها قضاوت می کنند. من به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتقاد راسخ دارم و همه باید به رأی شورای نگهبان احترام بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید