بهترین راه درمان «کبد چرب» چیست؟

    کد خبر :588662

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه مهمترین عامل کبد چرب ، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب و پرچرب، دیابت، کم بودن فعالیت‌های بدنی است، گفت: بهترین راه درمان، کاهش وزن و داشتن فعالیت فیزیکی است که باعث می‌شود این بیماری خود به خود درمان شود.

مهدی صابری فیروزی، فوق تخصص گوارش و کبد درباره «بیماری کبد چرب و راه درمان آن»، اظهار داشت: هر کبدی مقداری چربی دارد، اما اگر میزان چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد باشد، آن را کبد چرب می‌گویند؛ در واقع تجمع غیرمعمول چربی در کبد، کبد چرب گفته می‌شود.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کبد چرب در افراد، افزود: مهمترین عامل، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب و پرچرب، دیابت، کم بودن فعالیت‌های بدنی، مصرف الکل و مصرف یکسری داروهاست.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در ایران مهمترین عامل کبد چرب، اضافه وزن، چاقی و کم بودن فعالیت بدنی است.

فیروزی در پاسخ به این پرسش که «آیا ژننتیک افراد نیز در ایجاد بیماری کبد چرب نقش دارد؟»، خاطرنشان کرد: بله، ژنتیک نیز نقش دارد؛ به ویژه در کسانی که به صورت ژنتیکی چاقی شکمی دارند، ممکن است این افراد بیشتر به کبد چرب مبتلا شوند.

وی با اشاره به درجات مختلف کبد چرب در افراد، ابراز داشت: در آزمایش سونوگرافی باتوجه به میزان چربی موجود در کبد، آن را به درجات 1، 2 و 3 تقسیم می‌کنند؛ البته مهم این است که آیا آنزیم‌های کبدی فرد بالاست یا خیر، که اگر آنزیم‌های کبدی فرد بالا نباشد، یک کبد چرب ساده است که با ورزش و رژیم غذایی مناسب کاملاً خوب می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به این پرسش که‌ «آیا کبد چرب درمان دارویی دارد؟»، گفت: بهترین درمان، کاهش وزن و داشتن فعالیت فیزیکی است که باعث می‌شود این بیماری خود به خود خوب شود؛ البته در مواردی که مصرف یک دارو عامل ایجاد کبد چرب است، باید دارو را قطع کنیم یا اگر الکل مصرف می‌کنیم مصرف الکل را قطع کرده؛ ضمن اینکه باید بدانیم چاقی بیشترین علت ایجاد کبد چرب است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید