جایگاه مدارس دولتی در بین نفرات برتر کنکور کجاست؟

    کد خبر :588465

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و گفت: 60 درصد رتبه برترها مربوط به تهران و 40 درصد مربوط به مدارس خاص شهرستان ها چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیأت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟

قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش‌های مهارتی با بیان اینکه در حال حاضر 14 میلیون و 134 هزار دانش‌آموز و 930 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: از این آمار، هفت میلیون و 726 هزار دانش‌آموز ابتدایی، 2 میلیون و 950 هزار دانش‌آموز متوسطه اول و ۳ میلیون و 456 هزار دانش آموز متوسطه دوم هستند.

وی افزود: نزدیک به ۲ میلیون نفر در شاخه نظری و حدود 611 هزار نفر در شاخه کاردانش و 482 هزار نفر در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند، گفت: آیا کاردانش مربی به اندازه لازم دارد یا خیر؟ مدارس دیگر هم همینطور؛ از سوی دیگر با تنوع مدارس روبروییم و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست؛ با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسؤولان می شنوم یقین می‌دانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.

وی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، 589 هزار معلم، 176 هزار مدیر و معاون و مابقی کادر اجرایی هستند و ما 43 هزار مدرسه زیر50 دانش‌آموز داریم.

وی ادامه داد: کره جنوبی جمعیت دانش‌آموزی 6 میلیونی و در عین حال بیش از 500 هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس 25 نفره همزمان 5 معلم سرکلاس هستند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه دایم گفته می‌شود معلم تأمین می‌شود، اما باید پرسید از کجا؟ از حق التدریس‌ها و سرباز معلم‌ها؟، گفت: اگرحق‌التدریس ها خوب هستند چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند؟

وی افزود: آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف را از سازمان بودجه بگیرد و نتیجه این می‌شود که اول مهر معلمی را سر کلاس می‌فرستیم که حقوق به او نمی‌دهم، عید حقوق ندارند، ریزگردها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارند؛ با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس بروند؟ معلمان سه نوع هستند، یک جور درس می‌دهند، اما سه جور حقوق می‌گیرند. در کاردانش هم برون‌سپاری می‌کنند.

احمدی لاشکی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و گفت: 60 درصد رتبه برترها مربوط به تهرانی ها و 40 درصد مربوط به مدارس خاص شهرستان ها چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیأت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟

وی درباره وضعیت آموزش های مهارتی گفت:امسال برای اولین بار سیستم آموزشی ۳-۳-۶ کامل شد؛ در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفه‌ای شد. کاردانش یعنی دیپلمه ها وارد بازار کار شود و هنرستان‌های فنی تکنیسین تربیت کنند و به مقاطع بالاتر بروند؛ قانون جامع مهارت را تصویب کردیم. حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت می‌کند.

وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرک گرایی برود؛ این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کمتر از 30 درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند؛ بیکاری پنهان از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی است. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است و همه چیز هم گردن آموزش و پرورش نیندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود. این هماهنگی ها باید در دولت اتفاق بیافتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاه‌های فنی تعریف می‌شود باید هماهنگی هایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم گفت: خیلی ضعف داریم. بودجه در حوزه فنی بسیار کم است و هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین می کنند.

به گزارش فارس،وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید به‌روز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی هدایت شوند اما اکنون این رقم 38 درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید