شاخص بورس با جهش 426 پله ای وارد کانال 80 هزار واحدی شد

    کد خبر :58728

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) همزمان با افزایش حجم معاملات، با جهش 426 پله ای وارد کانال 80 هزار واحدی شد و در جایگاه 80 هزار و 162 واحدی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، شاخص بورس، پس از مدت ها سرگردانی در کانال 79 هزار واحدی، در نهایت، سقف این کانال را شکافته و با قدرت وارد کانال 80 هزار واحدی شد.
در هفته های اخیر، اخبار مثبتی از مجامع شرکت های بورسی منتشر شده که اغلب آنها با افزایش سودآوری و تعدیل مثبت همراه بوده اند، که باعث توجه دوباره سهامداران به بازار سرمایه شده است.
رشد قیمت برخی کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) در بازارهای جهانی نیز موجب استقبال فعالان بازار سرمایه از برخی شرکت ها شده است.
اعلام اخبار مربوط به احتمال کاهش مجدد سود بانکی نیز عامل دیگری بوده که امید به بازگشت رونق به بورس را افزایش داده است. همواره بازارهای با درآمد ثابت مانند خرید اوراق و یا سود بانکی، به عنوان رقیب جدی بورس شناخته شده است. بنابراین کاهش سود بانکی می تواند باعث رونق بازار سرمایه شود.
در معاملات امروز، بیش از یک میلیارد و 115 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد ریال در 38 هزار و 484 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 19 واحد کاهش یافته است.
اما شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است 150 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود 90 واحد رشد کرده است.
شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 559 واحد، شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 294 واحد و شاخص بازار دوم بورس 959 واحد رشد کرده است.
نمادهای پارسان (نفت و گاز پارسیان)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، فخوز (فولاد خوزستان)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، مبین (پتروشیمی مبین)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و نماگر بورس را بالا بردند.
برترین گروه بورسی در بازار امروز به گروه رایانه تعلق داشت که با معامله 27 میلیون سهم به ارزش 151 میلیارد ریال همراه بود. گروه رایانه در هفته های اخیر از گروه های جذاب بورس بوده و عرضه اولیه سهام «به پرداخت» که در این صنعت فعالیت دارد با استقبال فعالان بازار سرمایه روبرو شد.
گروه شیمیایی به ارزش 135 میلیارد ریال و کانه فلزی به ارزش 91 میلیارد ریال در رده های بعدی قرار داشتند.

**رشد 8 واحدی فرابورس
آخرین روز معاملاتی هفته جاری در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که شاخص کل این بازار با افزایش بیش از 8 واحدی معادل تقریبی یک درصد به پله 920 واحدی رسید.
معاملات امروز فرابورس با دادوستد 172 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 650 میلیارد ریال به پایان رسید.
در بازار سهام فرابورس ایران در حالی برخی نمادها بازگشایی شدند که شاهد هیچگونه توقف نمادی نبودیم.
بر این اساس نماد معاملاتی شرکت‌های شیرین دارو و حق‌تقدم نماد مذکور، جوش و اکسیژن ایران، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، سیمان ممتازان کرمان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، کشتیرانی دریای خزر و دامداری تلیسه نمونه در بازار سهام فرابورس بازگشایی شدند.
شاخص فرابورس نیز روز جاری با صعود 8 واحدی خود را به ارتفاع 920 واحدی رساند که نماد پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر آن داشت.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از 590 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 578 میلیارد ریال در این بازار معامله شده است که اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم در صدر این بازار ایستاد.
معامله 69 هزار ورقه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 53 میلیارد ریال نتیجه نقل و انتقال‌های انجام شده در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن است.
در این بازار، تسه خرداد 96 در حالی بالاترین قیمت تسه را در رقم 778 هزار ریال تجربه کرد که تسه بهمن 93 کمترین قیمت را در رقم 754 هزار ریال به ثبت رساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید