تحلیل وضعیت اجتماعی پوشش در ایران از نگاه نوروبیولوژی

    کد خبر :58665

دانش آموخته دکترای تخصصی فیزیولوژی و پژوهشگر اجتماعی با حضور در برنامه «مِلُورین» به بیان تاثیرات حجاب بر فرآیند های مثبت سلامت جسم انسان پرداخت. همچنین به زودی برنامه های «دست خط» و «حوالی امروز» روی آنتن شبکه پنج می روند.

به گزارش خبرنگاران پویا، دکتر زینب اختری پژوهشگر حوزه فیزیولوژی و نوروبیولوژی با حضور در نخستین قسمت از برنامه «ملورین» تهیه شده در مرکز بسیج رسانه ملی، به تشریح تحقیقاتش پیرامون آثار حجاب بر فرآیند های مثبت سلامت جسم انسان پرداخت.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با راحله امینیان با بیان اینکه تحقیقات علمی خود را به سمت آثار فیزیولوژیک حجاب سوق داده گفت: «سعی کردم بررسی کنم که آیا بحث عفاف و حجاب با علوم مغز و اعصاب ارتباطی دارد یا خیر؟ جالب اینکه با پیشرفت تحقیقات متوجه شدم این دو مسئله کاملا به هم مرتبط هستند. حجاب روی ورودی های مغز و ارتباطاتی که در مغز اتفاق می افتد اثر می گذارد. یکی از بخش های مهم مغز، بخش هیجانات است که خیلی با ورودی حس بینایی که دریافت می کنید دارد. وقتی حجاب وجود نداشته باشد یک ورودی با بار هیجانی خاص وارد مغز می شود و این مرکز را فعال می کند. این مرکز در جنس مذکر و مونث متفاوت است. این بار هیجانی روی مرکز تصمیم گیری و قضاوت فرد اثر می گذارد.»

نویسنده کتاب «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی» در ادامه افزود: «ما وقتی می خواستیم تحقیقات را آغاز کنیم، ابتدا از مقالات علمی خارجی شروع کردیم. تحقیقاتی در همین زمینه در کشورهای غربی انجام شده است. ما این مقالات را گردآوری کردیم. الان علوم غربی همه تلاشش را می کند به آرامش برسد و اضطراب را مدیریت کند. یکی از چیزهایی که سیستم استرس را فعال می کند همین ورودی های حسی است. وقتی فرد با این ورودی ها روبرو می شود یکی از مهمترین سیستم هایی که فعال می کند سیستم استرس است. این استرس در طولانی مدت به شکل مزمن در می آید و اگر جلوی این ورودی ها گرفته نشود باعث می شود افسردگی فرد می شود.»

ویژه برنامه ترکیبی «ملورین» کاریست از‌ گروه برنامه های تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیما با مضمون تحلیل وضعیت پوشش اجتماعی در ایران با رویکرد عفاف و حجاب اسلامی که از دوشنبه تا پنج شنبه هفته جاری ساعت 20 از شبکه پنج سیما پخش می شود. ابوالفضل صفری تهیه کنندگی، راحله امینیان اجرای برنامه، آرمین قاسم زاده کارگردانی و‌ زهرا چخماقی سردبیری این برنامه تلویزیونی را برعهده دارند.

سری جدید «دست خط» روی آنتن شبکه پنج

سری جدید برنامه «دست خط» که به گفتگوهای صریح با نخبگان سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی می پردازد، از این هفته جمعه ها ساعت 16روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. نخستین برنامه این فصل جدید به گفتگو با حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش اختصاص دارد. حاجی بابایی در این برنامه پشت صحنه ها و نگفته هایی از چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه و بویژه بی نتیجه ماندن تلاشها برای جلوگیری از تصویب حقوق های نجومی در این برنامه خواهد گفت.

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین از نکات قوت این سند و چرایی اجرایی نشدن آن می گوید . وزیر اسبق آموزش و پرورش از خطرات سند 2030 و اهداف آن و مشکلات روز آموزش و پرورش نیز خواهد گفت. مروری بر چگونگی تشکیل جمنا و ادامه فعالیت آن و همچنین ارزیابی عملکرد جبهه مردمی نیروهای انقلاب و اشتباهات صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از دیگر صحبت های حاجی بابایی خواهد بود. در این برنامه با اعضای خانواده حاجی بابایی هم گفتگو شده است و خود او نیز از پستی و بلندی های زندگی شخصی خود خواهد گفت.

«دست خط» به تهیه کنندگی ، سردبیری و اجرای محمد حسین رنجبران از این هفته جمعه ها ساعت 16 و تکرار آن همان روز بعد از خبر 24 پخش می شود.

اولین قسمت از سری جدید برنامه دستخط جمعه 30 تیرماه ساعت 16 از شبکه پنج سیما پخش می شود.

«حوالی امروز» از شنبه 31 تیرماه روی آنتن میرود

برنامه صبحگاهی «حوالی امروز» با محوریت مروری بر آخرین اتفاقات، رویدادها و اخبار اجتماعی، فرهنگی،هنری،ورزشی… کشور، از شنبه 31 تیرماه ساعت 7:30 صبح بر روی آنتن شبکه پنج می رود. این برنامه دارای بخش های مختلف هنری، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و…. است. گفتگوی ویژه با مسئولان، هوا خوبه (اخرین وضعیت ترافیکی، مسائل محیط زیست…) بخش ورزشی ، معرفی اخرین تولیدات و برنامه های سیما بویژه شبکه 5، خاطره بازی با برنامه های قدیمی سیما، بخش هنری ( مروری بر اخرین رویداد ها و اتفاقات و حواشی در حوزه سینما و تأتر….) و… از بخش های دیگر این برنامه است که هیراد حاتمی ، مهی واعظی و محمد مقدم اجرای ان را بر عهده دارند.

برنامه صبحگاهی «حوالی امروز» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما هر روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 صبح پخش می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید