افشای «طرح راهبردی» عربستان سعودی برای تخریب دولت اردوغان

    کد خبر :586622

طبق سند فاش شده یک اندیشکده اماراتی، عربستان سعودی و ولیعهد این کشور در حال عملیاتی کردن یک «برنامه راهبردی» برای قطع تدریجی رابطه با ترکیه و تخریب وجهه «رجب طیب اردوغان» هستند.

طبق سند محرمانه امارات که به مشاهده نشریه انگلیسی «میدل ایست آی» درآمده است، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در صدد تخریب دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه است.

میدل ایست آی گزارش کرد که در این سند از طرح راهبردی عربستان سعودی علیه دولت ترکیه پرده‌برداری شده است و ریاض، اجرای یک «طرح راهبردی» برای مقابله با دولت ترکیه را در حالی آغاز کرده است که محمد بن سلمان به این نتیجه رسیده است که بیش از اندازه در قضیه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، در مقابل اردوغان «صبر پیشه کرده است».

میدل ایست آی ادامه داد که در گزارشی محرمانه بر اساس اطلاعات منابع آشکار و پنهان، این طرح به صورت مفصل برای «امارات متحده عربی»، همپیمان عربستان، تشریح شده است.

به گزارش فارس،این گزارش اطلاعاتی، یکی از چندین سری گزارش ماهیانه است که توسط اندیشکده اماراتی «مرکز سیاست امارات» وابسته به دولت و سرویس‌های امنیتی امارات، نگاشته شده است.

گزارش اندیشکده اماراتی تحت عنوان «گزارش ماهیانه در خصوص عربستان سعودی، موضوع 24 می 2019» است که توزیع آن محدود است و تنها برای مقامات ارشد اماراتی تهیه شده است و بر روی وب‌سایت اندیشکده مرکز سیاست امارات قرار داده نشده است و پایگاه اینترنتی میدل ایست آی به یک نسخه از آن دست یافته است.

در این سند فاش شده است که در ماه می، در ریاض، دستوراتی برای اجرای یک طرح راهبردی به منظور مقابله با دولت ترکیه صادر شده است.

طبق این گزارش، هدف این طرح راهبردی شامل، این موارد می‌شود: استفاده از «تمامی ابزار ممکن برای اعمال فشار به دولت اردوغان، تضعیف وی و درگیر کردن او با موضوعات داخلی به امید آنکه مخالفان او را از قدرت برکنار کنند و همچنین سرگرم کردن او به مقابله با بحران پشت بحران و سوق دادن وی به سمت ارتکاب اشتباهاتی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد».

میدل ایست آی با مرکز سیاست امارات در خصوص اظهارنظر درباره این خبر ارتباط برقرار کرده است اما تا زمان انتشار خبر کنونی، هیچ‌گونه پاسخی از سوی آنها دریافت نشده است.

طبق سند فاش شده، ریاض در صدد است نفوذ منطقه‌ای اردوغان و ترکیه را محدود کند و در این سند آمده است: «پادشاهی (عربستان) با هدف گرفتن اقتصاد ترکیه آغاز می‌کند و این فشار را به سمت پایان تدریجی سرمایه‌گذاری عربستان در ترکیه و کاهش تدریجی گردشگران سعودی که از ترکیه بازدید می‌کنند سوق می‌دهد و مکان‌های جایگزینی را برای شهروندان سعودی مشخص می‌کند و واردات کالاهای ترکیه به عربستان را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از همه نقش منطقه‌ای ترکیه در موضوعات اسلامی را به حداقل می‌رساند».

طبق این گزارش،‌ محمد بن سلمان در پی قتل خاشقچی توسط عوامل سعودی، تصمیم به مقابله با ترکیه گرفته است زیرا به واسطه اصرار ترکیه به پاسخگویی و شفاف‌سازی ریاض در خصوص این ماجرا، جامعه بین‌الملل واکنش‌های زیادی را درباره قتل این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی منعکس کردند.

در سند امارات آمده است : «اردوغان….در کمپین خود برای لکه‌دار کردن پادشاهی (عربستان)، به ویژه ولیعهد این کشور، فراتر از حد پیش رفته است و در پرونده خاشقچی رویکرد بسیار قابل سرزنشی را در پیش گرفته است».

اندیشکده مرکز سیاست امارات مدعی شده است که ترکیه اطلاعات «مشخص و صادقانه‌‌ای» را برای کمک به تحقیقات عربستان درباره قتل خاشقچی ارائه نداده است و در عوض «اطلاعات نادرستی» را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که «تمامی هدف آن بد جلوه دادن وجهه پادشاهی عربستان و تلاش برای تخریب اعتبار ولیعهد بوده است».

ادامه این گزارش می‌افزاید که ریاض به این نتیجه رسیده است که اردوغان در تلاش‌های خود برای سیاسی کردن و بین‌المللی کردن پرونده خاشقچی ناموفق عمل کرده است و هم‌اکنون زمان مقابل به مثل رسیده است.

طبق این گزارش، سیا و اعضای برجسته کنگره آمریکا، ارزیابی اطلاعاتی ترکیه درباره قتل خاشقچی را پذیرفته‌اند و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین بر اساس ارزیابی‌های خود نیز نتیجه‌گیری کرد که محمد بن سلمان قطعاً عملیات علیه خاشقچی را تأیید کرده بود.

واشنگتن‌پست گزارش کرد، یکی از مقامات ارشد امریکا که به نتایج ارزیابی‌های سیا واقف بوده است، گفت: «موضع مورد قبول این است که به هیچ عنوان، وقوع چنین چیزی (قتل خاشقچی) بدون آگاهی یا مشارکت وی (محمد بن سلمان) صورت نگرفته است».

از آن زمان به بعد، در گزارش «اگنس کالامارد» بازرس حقوق بشر سازمان ملل به صورت مفصل دشواری‌هایی را شرح داد که مقامات ترکیه در تحقیق در خصوص قتل خاشقچی و دسترسی به ساختمان کنسولگری عربستان و منزل سرکنسول این کشور با آن روبرو شده‌اند.

طبق این گزارش، کالامارد به طور مستقل نتیجه‌گیری کرد که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

مقامات سعودی در بخشی از اقدامات خود در مقابل ترکیه، 80 کامیون ترکیه‌ای حامل محصولات نساجی و مواد شیمیایی را از ورود به عربستان از طریق بندر دبی منع کرد.

از طرف دیگر، یکی دیگر از مقامات ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود به میدل ایست آی گفت، 300 کانتینر حامل میوه و سبزیجات از ترکیه نیز در بندر «جده» متوقف شد.

بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه،‌ شمار گردشگران سعودی که به ترکیه سفر می‌کنند در شش ماه اول سال 2019، با کاهش 15 درصدی روبرو بوده است و از 276 هزار نفر به 234 هزار نفر کاهش یافته است.

طبق آمار و ارقام وزارت خارجه ترکیه از سال 2018، عربستان به طور میانگین، دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در ترکیه داشته است و بر اساس آمار مربوط به سال گذشته میلادی، صادرات ترکیه به عربستان سعودی معادل 2.64 میلیارد دلار بوده است و در حالیکه واردات از عربستان معادل 2.32 میلیارد دلار بوده است.

در گزارش محرمانه امارات آمده است، «در حالیکه نشانه‌هایی از آغاز قطع رابطه حاکمیت سعودی با….اردوغان به چشم می‌خورد و برخورد با وی بعنوان یک دشمن را آغاز کرده است»، ملک سلمان «بدون تردید»، توصیه کمیته مشاوران خود را در خصوص عدم ارسال دعوتنامه رسمی برای ترکیه به منظور حضور در نشست عالیرتبه «سازمان همکاری اسلامی» در مکه، پذیرفته است.

طبق این گزارش، نام رئیس‌جمهور ترکیه به لیست آنهایی افزوده شده است که قرار است به این نشست دعوت نشوند. طبق برنامه‌های پیشین، قرار بود که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز به این نشست دعوت نشوند که در نهایت ملک سلمان تصمیم گرفت تا اجازه حضور در نشست مکه را به امیر قطر بدهد اما دعوتنامه‌ای برای اردوغان فرستاده نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید