روزنامه نزدیک به اردوغان: ترکیه جنگنده‌های روسی و چینی را می‌خرد، نه اف ۳۵ آمریکا

    کد خبر :586451

رسانه‌های ترکیه از احتمال جایگزین شدن جنگنده‌های «جی-31» چین و «سوخو-57» روسیه که مقرون به صرفه تر از «اف-35» آمریکا هستند، خبردادند.

پس از خودداری ترکیه از لغو خرید سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، واشنگتن آنکارا را به عدم اجرای قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۳۵ تهدید کرد. هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار را در مقابله با روسیه کاهش دهد. آمریکا در واکنش به تحویل سامانه های موشکی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، پیشتر اعلام کرد این کشور را از پروژه تولید جنگنده های اف-۳۵ کنار گذاشته و مشارکت آنکارا در این برنامه پایان مارس ۲۰۲۰ متوقف خواهد شد.

این درحالی است که رسانه های ترکیه نوشتند ، مقامات این کشور اکنون در فکر جایگزین کردن جنگنده های روسی و چینی به جای آمریکایی هستند .

روزنامه «ینی شفق» ترکیه یکشنبه هفته جاری نوشت که آنکارا تلاش می کند در ممانعت آمریکا از ارسال اف-35، جنگنده‌های «جی-31» ساخت چین و «سوخو-57» ساخت روسیه را جایگزین کند.

ینی شفق نوشت که ترکیه خرید سوخو-57 ساخت روسیه و نیز جنگنده جی-31 ساخت چین در دست بررسی قرار دارد و این گزینه‌ها در قیاس با اف-35 مقرون به صرفه‌تر نیز هستند.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز به ممانعت آمریکا در ارسال اف-35 به ترکیه اشاره کرد و نوشت که بهتر است ترکیه به فوریت خرید جنگنده‌های ساخت روسیه را سفارش بدهد و منتظر تحریم‌های آمریکا نباشد.

اسپوتنیک نیز به مقاله ای از سایت رسمی کانال تلویزیونی زوزدا پرداخته که نوشته شده است: ترکیه به جای جنگنده نسل پنجم آمریکایی اف-35 می تواند جنگنده سوخو-57 روسی یا جنگنده جی-31 چینی یا اروپایی (جنگنده نسل بعدی) را بخرد.

نویسندگان این مقاله در سایت این کانال تلویزیونی معتقدند که تحریم های آمریکا نمی تواند خرید جنگنده های روسیه و چین را تهدید کند، در حالی که خرید هواپیما از اروپا بعید است.

در این مقاله آمده است: “با وجود این مشکلات ممکن است واشنگتن برای جلوگیری از دستیابی ترکیه به جدیدترین فناوری، از اهرم فشار بر فرانسه و آلمان استفاده کند.”

وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر از پاسخ متقابل به تحریم های آمریکا علیه کشورش خبر داد و گفت: ترکیه توانایی پاسخ به تحریم های آمریکا را داشته و این آمادگی وجود دارد.

مولود چاووش اوغلو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی “تی آر تی” گفته بود: “اگر ایالات متحده دست به اعمال تحریم بزند، ترکیه آمادگی پاسخ لازم را دارد و ممکن است اقدامی در رابطه با پایگاه “اینجرلیک” صورت گیرد. این تهدید یا شانتاژ نیست، بلکه در شرایط کنونی موضعی طبیعی است.”

وی افزود: رویکرد ترکیه درباره تولید داخلی تسلیحات جدی است و تلاش می کند تا جنگنده های خود را تولید کند اما اف- ۳۵ فنآوری جدیدی است، از همین رو ما در این برنامه مشارکت و ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. اما همه چیز با یک سناریوی بد پیش می رود و بر اساس این سناریو این جنگنده ها به ما تحویل داده نخواهد شد، این بدان معنا است که طبیعی ترین حق ترکیه، جبران کمبود خود یعنی همان کاری که ما انجام دادیم، خرید اس- ۴۰۰ است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که با درنظرگیر گرفتن منافع خود عمل کرده و به دنبال جایگزین های دیگر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در صورت مخاصمه آمریکا با ترکیه، اقدام متقابل انجام خواهیم داد و اگر اف-۳۵ را ندهند، ترکیه نیاز خود را تولید یا از جایی دیگر تامین خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید