صرف میلیاردها تومان هزینه برای انتخابات پرحاشیه شورایاری ها/ خروجی ریخت و پاش میلیاردی در انتخابات شورایاری ها برای مردم چه خواهد بود؟

    کد خبر :586239

چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها روز جمعه برابر با چهارم مرداد ماه سال جاری در سطح محلات شهر تهران برگزار شد؛ انتخاباتی که برای اولین بار تجربه برگزاری یک مشارکت سیاسی – مدیریتی الکترونیک را به نمایش گذاشت و حالا پس از گذشت چند روز از زمان برگزاری اش، با انتقادهای فراوانی رو به رو شده است.

به گزارش «بازتاب»، در حالی که بسیاری از مدیران شهری از جمله اعضای شورای شهر تهران و نیز مدیران شهرداری، انتخابات شورایاری های دوره پنجم را موفق و نمود بارزی از اعتماد شهروندان تهرانی به نوع مدیریت مدیران کنونی ارزیابی می کنند، از آن سو خبرهایی در مورد هزینه های مالی این انتخابات منتشر می شود که به نظر فراتر از آن چیزی است که انتظار می رفت؛ هزینه هایی که برخی منابع آن را بالاتر از شانزده میلیارد تومان عنوان می کنند.

در انتخاباتی که از آن یاد شد و روز چهارم مرداد ماه برگزار شد، بالغ بر 12 هزار نفر خود را نامزد انتخابات کرده بودند و 1774 شعبه اخذ رأی برای آن در نظر گرفته شده بود، تنها 509 هزار نفر یعنی کمتر از 9 درصد شهروندان در انتخابات شرکت کرده و رأی خود را به صورت الکترونیکی به صندوق انداختند؛ میزان مشارکت اندکی که نشان یا بسیاری از شهروندان تهرانی در جریان چنین رخدادی نبودند و یا علاقه ای به شرکت در آن نداشتند.

بر همین اساس و با فرض اینکه 91 درصد از شهروندان واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات، یا بی خبر و یا بی علاقه به این انتخابات بودند، اعلام هزینه های سنگین انتخابات مورد اشاره به آنها واکنش های قابل تأملی را به همراه خواهد داشت؛ هزینه هایی که بر اساس اخبار منتشر شده و مستندات موجود تنها در بخش هزینه های غذای مجریان برگزای انتخابات بالای 4 میلیارد و 780 میلیون تومان برآورد شده است.

همزمان با پایان یافتن انتخابات شورایاری ها، یکی از نقدهای جدی به این انتخابات مسئله هزینه های صرف شده برای برگزاری آن بود. با اینکه افرادی چون «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران پیش از این رقم پیش بینی شده هزینه های این انتخابات را 6 میلیارد عنوان کرده بود، حالا شنیدن رقم هایی که برای این رویداد صرف شده است، قابل تأمل تر به نظر می رسد.

اخیراً محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس هیأت اجرایی مرکزی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها طی نامه‌ای به امامی معاون مالی و اقتصاد شهری و رئیس کمیته امور مالی انتخابات شورایاری‌ها بخشی از هزینه اخذ رأی در هر شعبه را اعلام کرده است.

در این نامه آمده است در خصوص پیش‌بینی ردیف اعتباری در خصوص برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات تهران و شهردار تهران مبنی بر موافقت با تأمین بخشی از هزینه‌های انتخابات از ردیف اعتباری مشخص پیش‌بینی شده به استحضار می‌رساند بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه هر شعبه در روز برگزاری انتخابات مبلغ 26950000 ریال بوده است.

بر اساس این گزارش، حدود 27000000 ریال هزینه هر شعبه اخذ رأی در انتخابات شورایاری‌ها شده و با احتساب 1774 شعبه هزینه‌ای بالغ بر 47809300000 ریال محاسبه می شود.

هزینه کردن مبلغی بالغ بر 4 میلیارد و 780 میلیون تومان تنها برای تأمین بودجه مورد نیاز برای غذای مجریان برگزاری انتخابات در حالی است که می دانیم این انتخابات بر خلاف دیگر انتخابات های ملی و محلی به صورت الکترونیک برگزار شد و طبیعتاً هزینه های سنگین دیگری نیز در بخش فناوری اطلاعات، آموزش های پیش از برگزاری انتخابات، اجاره شعبه های اخذ رأی، حمل و نقل و… صرف شده است؛ هزینه هایی که اگر محاسبه و همانند هزینه غذای مجریان برگزاری اعلام شود، بدون شک رقم نجومی دیگری را نمایان خواهد کرد.

اگرچه این همه انتقاد متوجه انتخابات شورایاری ها نبود و مسائل مهم دیگری نظیر عدم اهلیت نامزدها، حضور رأی دهندگان غیر بومی در انتخابات، مشارکت پایین شهروندان، شائبه تخلف در هنگام شمارش آراء و… نیز این انتخابات را با چالش رو به رو کرده است، اما مسئله هزینه های سنگین صورت گرفته برای آن، موضوع مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

با اینکه بر اساس اظهارات مقامات قضایی و نظارتی کشور این انتخابات فاقد مجوزها و الزامات قانونی بود و در قوانین مرتبط با انتخابات به آن اشاره ای نشده است، بررسی ها نشان می دهد که وزارت کشور نیز به این انتخابات کمک کرده و بخشی از هزینه های اجرایی آن را تقبل کرده است؛ واقعیتی که وزیر کشور (رحمانی فضلی) در گفت و گو با رسانه ملی آن را تأیید کرد و دلیل آن را تکرار چنین رویه ای در دوره های قبل دانست.

در مورد هزینه هایی که برای برگزاری انتخابات شورایاری ها صورت گرفته و وزارت کشور نیز در این مسیر به شهرداری تهران کمک کرده است، چند نکته مهم وجود دارد:

مسئله اول این است که با توجه به عدم مشارکت 91 درصد شهروندان تهرانی به عنوان تأمین کنندگان درآمدهای شهرداری تهران در این انتخابات، رضایت و نظر آنها در این رابطه چیست؟ آیا آنها به چنین هزینه کردی توسط شهرداری در این انتخابات راضی هستند؟

موضوع دیگر مشارکت و همکاری وزارت کشور در این انتخابات است؛ مسئله که به دلیل عدم تعریف این انتخابات در قانون انتخابات محل اشکال جدی است. به این مهم باید این را نیز اضافه کرد که وزارت کشور برای هر گونه مشارکت، ناگزیر به صرف اعتبارات مادی و معنوی ملی در انتخاباتی بوده که محلی است.

با این همه شاید نقد مهم تر نسبت به انتخابات شورایاری ها آن هم با این هزینه های سنگین نه متوجه گذشته و آنچه رخ داده بلکه متوجه آینده و آنچه رخ خواهد داد، باشد. باید از مدیران شهری شهر تهران پرسید این انتخابات آن هم با ایرادات جدی که به کیفیت برگزاری آن وجود دارد و در ماه و سال های آینده چه ارزش افزوده ای برای شهر تهران به همراه خواهد داشت و به بیان بهتر دستاورد این ریخت و پاش های میلیاردی برای مردم شهر تهران چه خواهد بود؟

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید