پشت پرده ثبات شش ساله آقای مدیر عامل در قطب بزرگ خودروسازی چیست؟ /تقدیر و تشکر سوال برانگیز سهامداران بابت وضعیت نگران کننده ایران خودرو+اسناد

    کد خبر :586183

چند روز پیش در حالی مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 29 اسفند سال 1397 ایران خودرو برگزار شد که مجمع از مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و کارکنان این شرکت بابت تلاش ها و جدیت ایشان در اداره شرکت در دوران تحریم ها و اجرای برنامه هایی در جهت کاهش آثار تحریم ها بر عملکرد شرکت تقدیر و تشکر نمودند.

این اتفاق که در پنجمین مجمع دوران مدیریتی هاشم یکه زارع رخ داده قدری تامل برانگیز است چرا که شاخص های قبل و بعد از تحریم ها نشان از ناکارآمدی تیم مدیریتی این شرکت دارد.

طبق اسناد رسمی، در پایان سال 1397 عملکرد مالی ایران خودرو عبارت است: زیان خالص 84.959.235 میلیون ریال، سود قابل تخصیص منفی 80.630.537 میلیون ریال، زیان خالص هر سهم 5503 ریال.

جالب اینجا است که در دوران قبل تحریم در زمان مدیریت هاشم یکه زارع، میزان زیان خالص گروه ایران خودرو از (۳,۹۷۵,۹۲۸) میلیون ریال در پایان سال 1391، به 16.873.804 میلیون ریال در پایان سال 1396 یعنی قبل از آغاز تحریم‌ها رسیده است. این در حالی است که این نسبت با آغاز تحریم‌ها به رشد چشمگیر 583 درصدی نزدیک شده و به رقم 115.329.157 میلیون ریال در پایان 1397 رسیده است. بنابراین در هر دو دوران زیان خالص گروه ایران خودرو با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

همچنین شاخص زیان انباشته این گروه نیز شرایط را به حدی رسانده که در صورت های مالی منتهی به 29/12/1397 تیم حسابرسی رسما اعلام کرده “زیان انباشته این شرکت در تاریخ تنظیم ترازنامه بیش از 5 برابر سرمایه آن است.” لذا این شرکت مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت بوده و ضروریست مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام تشکیل و در مورد انحلال و بقای آن در چارچوب مقررات قانون تجارت تصمیم گیری کند.
حال با توجه به چنین روند نزولی در دوران قبل و بعد تحریم ها این سوال مطرح می شود که مجمع سهامداران ایران خودرو بابت کدام موضوع از مدیریت ایران خودرو تشکر کرده اند؟

در پاسخ به این سوال دو فرضیه وجود دارد:

اینکه سهامداران از آمار و ارقام زیان خالص شرکت و سوء مدیریت حاکم بر آن بی خبر هستند و لذا هیچ نقد و اعتراضی نسبت به وضعیت موجود نکرده اند و یا از وضعیت کنونی با خبر هستند ولی سکوت کرده اند.
در صورت صحت هر کدام از این فرضیات، اتفاقات رخ داده در این مجمع سوال برانگیز است که نیازمند ورود دستگاه های نظارتی است.

آیا مجمع عمومی به گونه ای مهندسی شده تا همچنان هاشم یکه زارع علی رغم عملکرد ضعیفش در ایران خودرو بماند؟ آیا پای زد و بند در میان است تا اعتراضات نسبت به عملکرد ایران خودرو شنیده نشود؟ به واقع پشت پرده ابقای مدیریت هاشم یکه زارع در ایران خودرو چیست؟
گفتنی است که چند روز پیش احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص فساد شرکت های خودروسازی گفته بود:اداره کنندگان ایران خودرو و سایپا باج می دهند تا بمانند.

اینکه آیا این فرضیه در خصوص مدیریت هاشم یکه زارع طی 6 سال گذشته صحت دارد یا نه موضوعی است که طبق اظهارات احمد توکلی، سازمان های اطلاعاتی باید آن را بررسی و به اطلاع مردم برسانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید