استرالیا: برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس تصمیمی نگرفته‌ایم

    کد خبر :585483

وزیر دفاع استرالیا گفت که درباره درخواست آمریکا برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

به گزارش بازتاب به نقل از گاردین، لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا گفت که دولت این کشور درخواست رسمی دولت ترامپ برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس برابر نیروهای نظامی ایران را «به طور جدی بررسی می‌کند».

رینولدز همچنین در این باره گفت که این درخواست آمریکا درخواستی پیچیده بوده و هنوز در این باره تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی افزود: استرالیا «بر سر چیزی تصمیم‌گیری خواهد کرد که در راستای منافع کشور خودمان باشد».

وزیر دفاع استرالیا همچنین امروز در مذاکرات امنیتی سالانه میان آمریکا و استرالیا در جمع خبرنگاران گفت که دولت این کشور عمیقا درباره تنش‌های افزایش‌یافته در منطقه نگران بوده و حملات علیه کشتی‌ها در خلیج فارس را محکوم می‌کند.

به گزارش ایسنا، این اظهارات وزیر دفاع استرالیا در پی این مطرح می‌شود که مدتی است پس از تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس، از جمله توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و همچنین ورود غیرقانونی یک نفت‌کش انگلیسی به آب‌های ایران و توقیف آن توسط نیروهای سپاه پاسداران، با ادعای محافظت از کشتیرانی آزاد در خلیج فارس به دنبال تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا می‌باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا و استرالیا در بخشی از سخنانش درباره همکاری‌های این دو کشور در سطح جهانی به «حملات بی‌جهت جمهوری اسلامی ایران علیه کشتیرانی بین‌المللی در تنگه هرمز» اشاره کرد.

علیرغم اشاره پمپئو به همکاری استرالیا با آمریکا در این زمینه ، ماتیاس کورمان، وزیر کابینه استرالیا در دیدار هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا و استرالیتا در سیدنی تاکید کرد که «هیچ تصمیمی» درباره این که آیا استرالیا به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس خواهد پیوست یا نه، گرفته نشده است.

اظهارات مقامات آمریکا درباره تشکیل ائتلافی برای تامین امنیت تنگه هرمز در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک آمیز نیست؟!

وی همچنین در این باره گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید