۷ گزینه نهایی شهرداری تهران چه سوابقی دارند؟

    کد خبر :58534

نجفی، مرعشی، شریعتمداری، کولایی، مهرعلیزاده، بیطرف، افشانی به عنوان ۷ گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران انتخاب شدند.

بالاخره بعد از یک ماه و نیم انتظار و گمانه‌زنی برای انتخاب شهردار تهران، ۷ گزینه نهایی برای تصدی این سمت مهم از سوی منتخبان شورای شهر پنجم مشخص شدند، گزینه‌هایی که از بین ۲۴ نفر با ساز و کارهای از پیش تعیین شده انتخاب شدند.

بر طبق اظهارت مرتضی الویری مقرر شده بود تا ۳۱ خرداد هر کدام از اعضا سه نفر را به‌عنوان نامزد به اعضای منتخب شوراي شهر معرفی کنند. هر نامزد براي آنکه وارد مرحله بعد شود بايد حداقل رأی پنج نفر از اعضا را داشته باشد. به گفته او، اين رأي‌گيری تا اوايل تير ادامه داشته و قرار بوده تا ليست گزینه‌ها دوم تا سوم تير مشخص شود. در مرحله بعد شورای شهر به يک ليست پنج‌نفره رسیده و اين پنج نفر موظف بوده‌اند تا چهارم تير تفاهمنامه يا ميثاقنامه‌اي را که توسط اعضاي شورا تنظيم شده، امضا کنند. نامزدها تا ۲۰ تير فرصت داشتند برنامه و کادر پيشنهادي خود را براي شهرداري تهران ارائه کنند. اين برنامه‌ها به مدت يک هفته توسط نامزدها در جلسه شوراي شهر مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته است.

بر طبق اظهارات الویری ساز و کار بر این است که ۲۸ تير رأي‌گيري انجام  شود و تعداد نامزدها از پنج نفر به دو نفر برسد. اما امروز گرچه براساس برنامه، رای گیری در زمان مقرر اتفاق افتاد اما به جای نام دو نفر ابتدا لیست ۲۴ نفره‌ای از گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران به بیرون درز کرد که کمی بعد نام ۷ نفر به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری مطرح شد.

عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی اصغر احمدی، سید محمد علی افشانی، حبیب الله بی طرف، وفا تابش، اکبر ترکان، احمد ترک نژاد، قاسم تقی زاده خامسی، محمد پژمان، علیرضا جاوید، سید محمود حسینی، پیروز حناچی، محمدصادق خرازی، سید ابوالفضل رضوی، محمد ستاری فر، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، سید حسین مرعشی، محسن مهرعلی زاده، حجت میرزایی، محمدعلی نجفی، محسن نریمان و رضا ویسه، کاندیداهای اولیه اعضاء برای شهرداری تهران بودند.

با اعلام این اسامی مشخص شد که محسن هاشمی که رکورددار رای در انتخابات شورای شهر تهران است، با وجود درخواست‌ها برای داوطلب شدن وی برای سمت شهرداری تهران اعلام کرده که منتخبان نامش را به عنوان نامزد شهرداری تهران پیشنهاد ندهند. بنابراین نام او از میان گزینه‌هایی که احتمال حضورش در شهرداری تهران بالا بود حذف شد.

به دنبال رای‌گیری نهایی نجفی با (۲۱رای)، مرعشی با (۲۰رای)، شریعتمداری با (۱۱رای)، کولایی با (۱۶ رای)، مهرعلیزاده با (۹رای)، بیطرف با (۱۲ رای) و افشانی با (۱۴ رای) گزینه‌های نهایی شهرداری تهران شدند.

با این حال آن طور که الویری شهرداری سابق تهران گفته است شورای شهر قصد دارد این فرآیند را تا هفته اول مرداد به اتمام برساند و به نامزد نهايي دست پيدا کند. بر طبق اظهارات او، دو نامزد در اولين جلسه رسمي شوراي شهر حضور پیدا می‌کنند تا برنامه‌هاي خود را ارائه دهند. در آخرین مرحله پس از ارائه برنامه دو نامزد رأي‌گيري در جلسه علني شورا صورت می‌گیرد و شهردار آینده تهران مشخص می‌شود.

بخشی از سوابق ۷ گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران در جدول زیر آمده است.

نام گزینه‌ها تعداد آرا سوابق
محمدعلی نجفی ۲۱ نجفی اکنون مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در کارنامه دارد. نجفی از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد.
حسین مرعشی ۲۰ او سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است و نمایندگی مردم در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر او بود. او دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و در دوران ریاست جمهوری دولت اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.
الهه کولایی ۱۶ محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است. او که نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال‌های ۸۳-۱۳۷۹ و همچنین عضو شورای پژوهشی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده، تنها زنی است که به عنوان گزینه شهرداری تهران بعد از کناره گیری معصومه ابتکار بیشترین رای را برای شهرداری تهران آورده است.
سیدمحمدعلی افشانی ۱۴ او هم‌اکنون استاندار فارس است. پیش از این معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ‏نوسازی و تجهیز مدارس کشور بوده است. همچنین در سابقه کاری او معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و ‏سمنان دیده می‌شود. افشانی به دلیل کارنامه درخشان مدیریتی و کارشناسی در طول ٣٥ سال فعالیت نشان‌ها و تقدیرنامه‌های بسیاری دریافت کرده است که مهم‌ترین آنها شامل: اخذ نشان درجه ٢ سازندگی در سال ١٣٨٤ از دست رییس‌جمهور وقت، لوح تقدیر مدیر ‏نمونه ملی از معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و لوح تقدیر عملکرد از وزرای کشور، آموزش و ‏پرورش، جهاد کشاورزی، علوم، ورزش و جوانان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. ‏
حبیب الله بیطرف ۱۲ هم‌اکنون بعنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می‌کند. او در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ استاندار یزد بود. از ابتدای سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال، در سمت معاون آموزشی وزارت نیرو فعالیت داشته است. بیطرف در دولت‌های هفتم و هشتم، در کابینه اول و دوم دولت اصلاحات، به عنوان وزیر نیرو فعالیت می‌کرده است. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است.
محمد شریعتمداری ۱۱ او معاون اجرایی رئیس جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. او در آغاز کار دولت یازدهم، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم دولت اصلاحات وزیر بازرگانی بوده‌است. او از سال ۱۳۸۵ تا کنون عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون اقتصادی شورا است.
محسن مهرعلیزاده ۹ محسن مهرعلیزاده در کارنامه خود معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات را دارد و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در سال ۸۴ بود. او خود برای انتخابات شورای شهر پنجم نامزد شد، اما پس از اعلام لیست‌نهایی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان انصراف داد. او رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. او همچنین وی در دوره اول دولت اصلاحات استاندار خراسان بوده است.

 

منبع: خبرآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید