غفلت از مهارت‌آموزی و تأکید بر مدرک‌گرایی

    کد خبر :58499

رحمت‌اله رحمتی، قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در مراسم سفیران مهارت‌آموزی بازنشستگان کشوری که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار شد، اظهار داشت: 6 مرداد هر سال روز مهارت است و امروز یکی از مشکلات جوانان بیکاری است؛ چرا که مهمترین شرط لازم برای اشتغال، داشتن مهارت است.

وی با بیان اینکه بازنشستگان بازوهای انتقال پیام مهارت‌آموزی به مخاطبان سازمان آموزش و فنی و حرفه ای هستند، گفت: در سال‌های اخیر، فرهنگ شغل به غلط جا افتاده است و همه خانواده‌ها در سبد هزینه بر فرستادن فرزندان خود به دانشگاه تاکید دارند اما از کسب مهارت غافل هستند.

رحمتی افزود: یک فارغ التحصیل دانشگاهی که به سلاح دانش و علم هم مسلح شده باشد، باید برای ورود به بازار کار دارای مهارت باشد.

قائم مقام رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با تأکید بر اینکه سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین متولی ترویج مهارت آموزی است، گفت: سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای سه رکن دارد که مهم‌ترین رکن آن پژوهش و‌ تبیین استانداردهای آموزشی است؛ در کشور ما حدود 15 هزار نوع شغل وجود دارد که سازمان برای 6700 نوع از مشاغل استاندارد آموزشی تهیه کرده است.

رحمتی اظهار داشت: 50 درصد این استانداردهای آموزشی در مراکز دولتی و 50 درصد در مراکز آموزشگاه‌های آزاد تهیه می‌شوند که ارائه آن در مراکز دولتی رایگان است؛ همچنین حدود 11 هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعالیت دارند که فرزندان بازنشستگان در صورت مراجعه به آموزشگاه‌های خصوصی با تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای و صندوق بازنشستگی کشوری وکانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد قرار است، آموزش رایگان مهارتی می‌گیرند.

رحمتی با بیان اینکه، 56 تفاهم‌نامه بین سازمان فنی و حرفه‌ای با دستگاه‌های مختلف منعقد شده است، گفت: گروه‌های هدف ما در مرحله نخست، جوانان بیکاری هستند که باید مهارت‌های مورد نیاز جهت ورود به بازار کار را بیاموزند و سپس گروه زنان خانه دار برای راه اندازی مشاغل خانگی، آموزش به زندانیان، سربازان، زنان بی سرپرست و بدسرپرست، معتادان، آسیب دیدگات اجتماعی و روستاییان و عشایر در اولویت قرار گرفته‌اند.

قائم‌مقام سازمان فنی و حرفه ای در پایان، گفت: طبق پیش‌بینی با توجه به تخفیفات ویژه آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و‌حرفه‌ای به فرزندان بازنشستگان، امسال 50 هزار بازنشسته از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند؛ ضمن آنکه در سال جاری پیش‌بینی می‌شود به طور کلی یک میلون و 500 هزار نفر مخاطب مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در سراسر کشور باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید