روایت نشریه آمریکایی از «ائتلاف تک نفره ترامپ» علیه ایران

    کد خبر :584452

نشریه آمریکایی در گزارشی تلاش دولت ترامپ برای ایجاد ائتلاف بین المللی برای مقابله با تهدید ادعایی از سوی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز را ائتلافی دانست که تنها یک عضو دارد؛ ایالات متحده.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به ائتلاف های بین المللی که در دوران «جرج اچ. دابلیو. بوش» و «جرج دابلیو. بوش» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا برای بیرون کردن ارتش صدام حسین از کویت در سال 1991 و همچنین براندازی حکومت او در عراق در سال 2003 ایجاد کردند اشاره کرده و افزود: اما ائتلاف ترامپ برای حفاظت از نفتکش های در مقابل تهدید ادعایی از سوی ظاهرا تنها یک عضو دارد: ایالات متحده.

به نوشته پولیتیکو، در واکنش به دعوت آمریکا برای این ائتلاف انگلیسی ها تمایلی نشان نداده اند، فرانسوی ها هیچ تعهدی نداده اند و آلمانی ها هم روز چهارشنبه به صراحت «نه» گفته اند. آن ها هنوز از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق برجام که به گفته اروپایی ها ریشه تنش های منطقه است، ناراحت هستند.

«ناتالی توچی» مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: واضح است که عملیات نظامی در خلیج فارس می تواند تحریک کننده یک تقابل نظامی با ایران باشد. اروپایی ها تا زمانی که تضمین آزادی کشتیرانی را از طریق گفت وگو و دیپلماسی باز ببینند، این راه را انتخاب می کنند.

به گزارش برنا؛«جان آلترمن» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در واشنگتن نیز گفت: دولت های دیگر مطمئن نیستند که آمریکا آن ها را به کدام مقصد می خواهد بکشاند. آن ها فکر می کنند که اتحاد با واشنگتن مخاطره آمیز است در حالی که هیچ امنیتی به دنبال ندارد.

مقام های پنتاگون مدعی هستند که از 60 کشور برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران در خلیج فارس دعوت شده و تعدادی از کشورها خواستار پیوستن شده اند؛ اما این مقام ها هیچ نامی از هیچ یک از این کشورها نبرده اند.

در این ارتباط، آنچه چشمگیرتر از همه می نماید بی میلی انگلیس به پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا است. این کشور پیشتر در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر به ائتلاف برای تجاوز نظامی به عراق به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی که بعدها دروغ از آب درآمد، پیوست. اما اکنون با وجود آنکه تنشی مستقیم با ایران برسر توقف نفتکش ها دارد، به ائتلاف آمریکایی نپیوسته است.

این در حالی است که واشنگتن نیز با وجود ادعای تشکیل ائتلاف برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، از کمک به انگلیس امتناع کرده است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که محافظت از کشتی های انگلیسی برعهده خود انگلیسی ها است.

همزمان با همین ادعاها برای تشکیل ائتلاف به منظور حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در پیامی توئیتری نوشت: چرا ما از تردد کشتی های دیگر کشورها در ازای دریافتی صفر حفاظت می کنیم؟

ترامپ با اشاره به اینکه اکنون آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت و گاز طبیعی در جهان است و دیگر نیازی به منابع انرژی خلیج فارس ندارد، تاکید کرد که کشورهایی همچنین ژاپن و چین که بیشترین نفت را از این منطقه خریداری می کنند باید اقدام به محافظت از کشتی های خود کنند.

آلترمن تحلیلگر مسائل منطقه گفت که چنین اظهاراتی قطعا تمایل دیگر کشورها به پیوستن به ائتلاف ادعایی آمریکا را کاهش می دهد. وی تصریح کرد که روابط آمریکا با متحدان سنتی این کشور تحت ریاست جمهوری ترامپ رو به وخامت گذشته است و این دست کم به خاطر انتقادهایی است که ترامپ از شرکای کلیدی واشنگتن همچون آلمان، انگلیس و فرانسه کرده است.

وی گفت پیش از این کشورهای هم پیمان با ایالات متحده گمان می کردند که این هم پیمانی منافع آن ها را تامین می کند؛ اما امروز این کشورها به ویژه در مسأله ایران معتقدند که هم پیمانی با واشنگتن تهدیدکننده منافع آن ها است.

مقام های آمریکایی با آگاهی از این موضوع تلاش کردند نام ایران را از دستور کار نشست مربوط به تشکیل ائتلاف در خلیج فارس حذف کنند. بیانیه 19 ژوئیه (28 تیرماه) فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا برای اعلام این ائتلاف حتی نام ایران را نیز ذکر نکرده است.

اما با توجه به ادعاها و تهدیدهایی که آمریکا پیش از آن علیه ایران مطرح کرده است، کمتر تردیدی در ضدیرانی بودن این تلاش واشنگتن در میان دیگر کشورها وجود دارد. حتی کشورهایی که روابط چندان خوبی با ایران ندارند، علاقه ای به تقابل با تهران نشان نمی دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید