رها سازی ماهی در سدها برای تصفیه آب آشامیدنی شهرها

    کد خبر :58422

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دلیل نداشتن اطلاعات و دانش لازم از رها سازی آبزیان در سد ها می ترسیم گفت:در بسیاری از کشور های دنیا برای تصفیه آب از برخی گونه های آبزیان استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی اولین جشنواره ارتقای تولید و مصرف آبزیان اظهار کرد: 200 میلیون تن گیاهان و جانوران آبزی در دنیا تولید می‌شود که 51 درصد آن به صورت آبزی‌پروری، 49 درصد به صورت صید و صیادی است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در دنیا 20 کیلوگرم و در کشور های پیشرفته 30 تا 35 کیلو گرم است، گفت: در سال 95 یک میلیون و 90 هزار تن آبزیان در کشور تولید شد که 45 درصد آن به صورت آبزی‌پروری بوده و 55 درصد آن از طریق صید و صیادی تامین شده است .

بزرگترین تولیدکننده قزل آلا در دنیا هستیم

صالحی با بیان اینکه متوسط مصرف ماهی در کشور برابر با استان تهران و به میزان 10.6 کیلوگرم است هر چند این میزان در شهر تهران بیشتر است گفت: در پایان برنامه ششم برنامه‌ریزی شده که تولید به یک میلیون و 600 هزار تن برسد و مصرف سرانه به 14 کیلوگرم برسد و در دو برنامه توسعه امیدواریم مصرف سرانه ما به متوسط امروز مصرف سرانه جهانی برسیم.

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه اول تولید قزل‌آلا در جهان را در اختیار دارد گفت:با تولید 160 هزار تن قزالا در کشور مقام اول در دنیا را داریم و مصرف این محصول در میان مردم تهران و کرج بیشترین حجم را شامل می‌شود.

ایرانیان دومین صید کننده تن ماهیان در دنیا هستند

صالحی گفت: در میان 35 کشوری که در اقیانوس هند اقدام به صید تن ماهیان می‌کنند ایران رتبه با بیش از 800 فروند شناور دوم را در اختیار دارد و در آبهای بین‌المللی اقدام به صید این محصول می‌کند همچنین120کارخانه فرآوری تون ماهی وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته بیش از 22 هزار تن میگوی پرورشی تولید داشتیم که امسال به بیش از 26 هزار تن می‌رسد و صادرات این محصول با بیش از 15 هزار تن جایگاه مناسبی پیدا کردیم.

وی گفت: پرورش ماهی در قفس در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی ورود کرده است و برای بیش از 200 هزار تن موافقت اصولی صادر و ظرفیت بیش از 35 هزار تن ایجاد شدهاست.

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ورود هیئت بلندپایه نروژی در سال گذشته و امضای 16 موافقتنامه همکاری مشترک در این زمینه گفت: امروز بیش از 50 ردصد از تجهیزات تولید ماهی در قفس در کارخانه‌های تولیدی انجام می‌شود و بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این بخش توانستیم انتقال تکنولوژی و دانش فنی داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقداماتی برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور گفت:‌از ایجاد رستورانهای تخصصی و پیشرفته آبزیان و بازار های عرضه ماهی پیشرفته در تهران استقبال می‌کنیم و در حد امکان به آنها را کمک می‌کنیم.

صالحی با اشاره به فرمایشات امام خمینی درباره نقش صدا و سیما در آموزش افراد گفت: بنابر فرمایشات امام راحل رسانه ملی باید دانشگاه باشد و در زمینه مصرف آبزیان نیز می‌تواند نقش مهمی در فرهنگسازی و آموزش داشته باشد.

رها سازی برخی از ماهی در آب آشامیدنی باعث تصفیه آن می‌شود

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به عدم بهره‌گیری از ظرفیت سد کرج برای پرورش ماهی گفت: در بسیاری از کشور های دنیا برای تصفیه آب از برخی گونه های آبزیان استفاده می کنند در سال 1342 نیز که سد کرج ساخته شده است یک گونه ماهی شبیه قزل‌آلا با نام “وایت‌فیش” در این سد رها شده بود تا آب را تصفیه کند که مردم نیز آنها را با قلاب صید می کردند.

صالحی اضافه کرد: برخی گونه‌های آبزیان امروزه در دریاچه های فنلاند، سئود و نروژ تکثیر و رها می شود و مردنم نیز آنها صید می‌کنند که ما این کار ها را در آب شرب حتی می توانیم داشته باشیم و ماهی آمور که علف خوار است در سد ها و کانل هایی که گیاهان در آن می‌روید برای تمیز کردن آب رها می‌شود. اما ما در این ارتباط کمی می ترسیم زیرا اطلاعات و دانش لازم در این زمینه را نداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید