با دقت ۷۰ درصد؛

سیستمی که سخنان افراد را پیش بینی می کند

    کد خبر :583276

محققان سیستمی توسعه داده اند که با بررسی اسکن های مغزی افراد، آنچه آنان می خواهند بر زبان بیاورند را پیش بینی می کند.

یک گجت جدید با قابلیت خوانش ذهن می تواند فعالیت های مغزی را تعبیر کند. این گجت حتی می تواند قبل از آنکه فرد چیزی را به زبان بیاورد، آن را پیش بینی کند.

محققان برای این منظور از اسکن های مغز افرادی که به سوالاتی گوش کردند و پاسخ دادند استفاده کردند و سیستمی توسعه دادند که فعالیت های مغزی مربوط به سخن گفتن را رمزگشایی می کند.

این گجت که «رمزگشای عصبی» نام گرفته پس از ارتقا می تواند به افرادی کمک کند که به دلیل بیماری یا جراحات نمی توانند سخن بگویند.

در همین راستا «ادوارد چانگ» یکی از عصب شناسان دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو و همکارانش فعالیت های قشر مغزی ۳بیمار را ضبط کردند. این سه نفر به دلیل ابتلا به صرع تحت درمان بودند.

هرکدام از بیماران به مجموعه ای از سوالات گوش دادند و در مرحله بعد با توجه به پاسخ هایی از پیش تعیین شده، به سوالات جواب دادند. به این ترتیب دانشمندان توانستند اطلاعات فعالیت های مغزی مربوط به درک گفتار و سخن گفتن آنان را جمع آوری کنند.

در مرحله بعد از این اطلاعات برای آموزش سیستمی استفاده شد که می تواند با توجه به اسکن های مغزی فرایند سخن گفتن را ردیابی و رمزگشایی کند.

پس از آن در آزمایشی دیگر از شرکت کنندگان درخواست شد تا به دلخواه خود به مجموعه ای از سوالات با صدای بلند پاسخ دهند . محققان در این مرحله نیز اسکن هایی از قشر مغزی شرکت کنندگان تهیه کردند.

محققان با کمک این اسکن ها توانستند مدل رمزگشایی مغز را برای ردیابی آنچه که افراد گوش می دهند یا درباره آن سخن می گویند به کار گیرند و حتی پیش بینی کنند آنها چه چیزی را می شنوند یا بر زبان می آورند.

در نهایت چانگ و همکارانش توانستند سخنانی که افراد به زبان می آورند و می شنوند را با صحت ۶۱ و ۷۶ درصد پیش بینی کنند.

این پژوهش در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید